باران بخشی از قلعه تاریخی بارده چهارمحال و بختیاری را تخریب کرد


باران بخشی از قلعه تاریخی بارده چهارمحال و بختیاری را تخریب کرد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شدت بارش‌های در دو روز گذشته گفت: به‌ دنبال استقرار این سامانه بارشی پرقدرت در استان، بخشی از جبهه شرقی قلعه تاریخی بارده شهرستان بن به دلیل بارش ها تخریب شد.

مهرداد جوادی روز به خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با افزایش شدت و میزان بارش‌های سامانه اخیر در استان، قسمتی از دیوار و برج جبهه شرقی قلعه تاریخی بارده شهرستان بن در این استان تخریب شد.

وی افزود: در همین راستا، مرمت اضطراری بخش‌های آسیب‌دیده قلعه تاریخی بارده در دستورکار این اداره قرار گرفت و این مرمت اضطراری بخش‌های آسیب‌دیده ۲ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

جوادی یادآور شد: در سال‌های گذشته ۷ میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای مرمت، استحکام‌بخشی، بام‌سازی، سبک‌سازی، اندود حفاظتی، اجرای شمع‌بندی حفاظتی و تخلیه نخاله‌های قلعه تاریخی بارده هزینه شده است.

به گزارشی ایرنا، با توجه به لزوم مرمت اضطراری برای جلوگیری از تخریب بیشتر بناهای مرتبط با قلعه تاریخی داراب خان بارده در پاییز سال‌جاری با بهره‌مندی از تجربه‌های استادکاران برای مرمت ابنیه آن از طریق شمع‌بندی و عملیات استحفاظی قسمت‌های آسیب دیده اقدام شد.

قلعه تاریخی بارده شهرستان بن چهارمحال و بختیاری مربوط به دوران قاجار است و دارای ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع عرصه با زیربنای افزون‌بر ۸ هزار متر مربع است.

این بنای تاریخی ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۴۰۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از اواسط دهه ۷۰ هجری شمسی اقدامات مرمتی مختلفی بر روی آن انجام شده است.

قلعه تاریخی بارده هم‌اینک به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌‍‌رود و روستای بارده به دلیل جاذبه‌های مذهبی، تاریخی و صنایع‌دستی ویژه این روستا که فرش دستباف از آن جمله است، قابلیت‌های خاص و مطلوبی برای توسعه گردشگری روستایی دارد.

روستای بارده شهرستان بن در ۵۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

میزان بارش در چهارمحال و بختیاری در دو روز گذشته در برخی نواحی از جمله کوهرنگ ۱۹۰ میلیمتر گزارش شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی