پیشگیری از ابتلا به کرونا نیازمند مصرف میوه و سبزی است


پیشگیری از ابتلا به کرونا نیازمند مصرف میوه و سبزی است

بوشهر- ایرنا- نایب رئیس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان بوشهر گفت: مهمترین مورد در پیشگیری از ابتلا به این ویروس مصرف مناسبی از گروه میوه و سبزی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

فاطمه پوربهی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کرونا، ویروسی که این روزها گریبان گیر کشور ما نیز شده‌است اما با انجام راهکارهای تغذیه‌ای و با تقویت سیستم ایمنی می‌توان تا حدود زیادی از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: مهمترین اصل در تغذیه برای داشتن بدنی سالم، رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی روزانه است.

پوربهی ادامه داد: کالری دریافتی هر فرد باید متناسب با نیاز شخص باشد و در این دوره از انجام رژیم های غذایی بسیار کم کالری و سخت مانند رژیم‌های با کالری کمتر از یکهزار و ۲۰۰ خودداری شود.

وی افزود: در چنین وضعیتی مصرف میوه و سبزی باید به صورت جدی رعایت شود زیرا این ۲ گروه به دلیل داشتن مقادیر فراوانی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان‌ها به سیستم ایمنی در پیشگیری از ابتلا به کرونا کمک می‌کند.

پوربهی اظهار داشت: میوه‌های رنگی‌تر با ویتامین سی بالا مانند پرتقال، نارنگی یا انار به علاوه سبزیجات برگ سبز تیره مثل کاهو یا اسفناج انتخاب‌های خوبی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا محسوب می‎شود.

پوربهی گفت: علاوه بر این، ویتامین آ از جمله ویتامین‌هایی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است و هویج و کدو تنبل نیز منابع خوبی از ویتامین آ محسوب می‌شود.

وی گفت: اضافه کردن کدو تنبل به جای سیب زمینی به دال عدس که به ذائقه مردم استان بوشهر نیز نزدیک است یکی از راه‌‎های بهبود دریافت ویتامین آ برای افراد است.
پوربهی ادامه داد: نارنج نیز از جمله طعم دهنده‎‌های خوب غذایی است که در این فصل نیز به وفور یافت می شود و راه دیگری برای دریافت ویتامین سی و تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می شود.
وی یادآور شد: چای سبز و قهوه نیز به دلیل داشتن مقادیر مناسبی از آنتی اکسیدان ها به طور روزانه و در حد یک فنجان توصیه می‌شود.
این کارشناس تغذیه اظهار داشت: مغزها مانند گردو، پسته، بادام نیز به دلیل دارا بودن مقادیر خوبی از آهن و روی نقشی مهم در انجام واکنش‌ها و عملکردهای ایمنی در بدن دارند و توصیه می‌شود که حداقل یک واحد به طور روزانه مصرف شود.
وی تاکید کرد: در کنار این توصیه‌ها تاکید بسیار زیادی به مصرف آب و مایعات شده است و به طور معمول یک خانم بزرگسال روزانه به ۸ تا ۱۰ لیوان و آقایان به ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب و مایعات نیاز دارند.
پوربهی بیان کرد: مصرف مناسبی از آب و مایعات در طول روز و به طور مستمر باعث دفع بهتر ویروس‌های احتمالی از دستگاه گوارش می‎شود همچنین یکی از راه های پیشنهادی برای تقویت سیستم ایمنی و مصرف مناسب از مایعات برای کودکان تهیه معجون‎های پر کالری و مقوی است‌.
وی یادآور شد: ترکیب شیر، موز یا خرما و مغزها مانند گردو و بادام به همراه جو دوسر یک میان وعده پر کالری و تقویت کننده سیستم ایمنی برای کودکان است.
پوربهی اضافه کرد: علاوه بر این موارد، با این که مصرف مناسب از گروه گوشت و پروتئین ضامن سلامتی و ایمنی در بدن است نکته مهم، توجه به نوع طبخ آن ماده پروتئینی است.
وی گفت: گوشت یا ماهی یا تخم مرغ باید به طور کامل پخت شده و نیم پز نباشند زیرا در غیر این صورت ریسک ابتلا به بیماری کرونا افزایش می‎یابد و از مصرف غذاهای فست فود و پرچرب باید خودداری و تا حد امکان غذاها در خانه طبخ و مصرف شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس