آیت الله کعبی: روحانیت در مسأله مبارزه با کرونا پیش‌گام و فعال باشد


آیت الله کعبی: روحانیت در مسأله مبارزه با کرونا پیش‌گام و فعال باشد

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت الله عباس کعبی نمایندهٔ خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه و دانشگاه در پیامی که به مناسبت شیوع ویروس کرونا صادر نموده، راهنمایی‌هایی به مردم، مسئولان و روحانیون کرده است. متن پیام بدین شرح است؛ بسم الله الرحمن الرحیم حضور به هنگام روحانیت در پیش‌آمدها و بلایای طبیعی و ارائه خدمات اجتماعی مفید و...

آیت الله کعبی: روحانیت در مسأله مبارزه با کرونا پیش‌گام و فعال باشد
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت الله عباس کعبی نمایندهٔ خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه و دانشگاه در پیامی که به مناسبت شیوع ویروس کرونا صادر نموده، راهنمایی‌هایی به مردم، مسئولان و روحانیون کرده است.

متن پیام بدین شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

حضور به هنگام روحانیت در پیش‌آمدها و بلایای طبیعی و ارائه خدمات اجتماعی مفید و حضور فعال و جهادی در همه عرصه‌ها، به عنوان وظیفه شرعی خدمت به مردم و هم‌دردی وهم‌راهی با مردم اقتضا دارد که در مسأله مبارزه با کرونا نیز روحانیت پیش‌گام و فعال باشد؛ زیرا تلاش برای حفظ جان و هدایت مردم از باب امر به معروف و نهی از منکر در حوزه رعایت بهداشت عمومی وظیفه‌ای شرعی است.

در شرایطی که جامعه تحت هجمه سنگین رسانه‌ای با هدف آشفتگی و هرج و مرج عمومی هست، روشنگری عمومی صحیح روحانیت در چگونگی مقابله با کرونا و نقش آفرینی فعال و تلاش برای حفظ آرامش معنوی جامعه بسیار کارساز بوده و همچنین تخریب و شایعه سازی رسانه‌های دشمن و نگاه منفی به روحانیت را اصلاح می‌کند. دشمنان بدون وقفه با سو استفاده از هر موقعیت به مکر و فریب در تضعیف دین و جایگاه روحانیت مشغولند.

بنابراین بر اساس سابقه‌ی حضور جهادی و انجام وظیفه در صیانت و حفظ جان و سلامت مردم، حضور به هنگام روحانیت و ایفای نقش بایسته در مقابله با ویروس کرونا ضرورت دارد. در همین رابطه برای تبیین بایسته‌های نقش روحانیت در مبارزه با کرونا نکاتی را معروض می‌دارم.

۱_ از منظر دین رعایت بهداشت عمومی فردی، اجتماعی و محیطی برای حفظ جان خود و دیگران و مبارزه با آلودگی‌های ویروسی واجب شرعی است.

۲_ سهل انگاری و بی مبالاتی در رعایت بهداشت اگر موجب ابتلای عده‌ای و فراگیر شدن آن شود ضمان آور و مجازات تعزیری شرعی و عقاب اخروی دارد.

۳_ آموزش فراگیر بهداشت عمومی و تذکر مداوم لزوم رعایت نکات بهداشتی ضرورت شرعی دارد.

۴_ رعایت دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و مدیران مربوطه مبنی بر ضد عفونی کردن محیط و عدم شرکت در اماکن عمومی اعم از آموزشی حوزوی و دانشگاهی و اماکن مذهبی الزام شرعی دارد و ضروری است.

۵_ با بسیج عمومی بهداشتی می‌توان ویروس کرونا را از بین برد و تهدید بهداشتی را به فرصت بزرگ فرهنگ سازی، رعایت بهداشت و صیانت وحدت و یک‌پارچگی جامعه تبدیل کرد.

۶_ ضمن دادن امید به جامعه در برابر کرونا هراسی، نباید احتمال بروز فاجعه بهداشتی و تهدید حیات مردم، در صورت سهل‌انگاری مردم و نیز عدم مدیریت صحیح مقابله با کرونا توسط مراجع بهداشتی و دولتی و امنیتی را نادیده گرفت.

۷_ اختلاف دیدگاه کارشناسی در نحوه مقابله با کرونا، امری طبیعی است اما نباید اختلاف را میان مردم کشاند بلکه وحدت رویه و روشنگری توسط مراجع بالای تصمیم گیری ضروری است.

۸_ مطالبه گری غلبه سریع علمی بر کرونا توسط رسانه‌ها به ویژه حوزوی ضروری است؛ در عین حال باید به مثابه یک تیم منسجم عمل کرد و تضعیف دستگاه‌ها و مقامات مسئول مضر و شرعا جایز نیست.

۹_ توصیه به حوزویان برای استفاده از آموزش مجازی و پژوهش علمی در مدت تعطیلی ضروری است.

۱۰_ توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار علیهم السلام و استفاده از احراز و ادعیه و نماز در هر حال بویژه هنگام سختی‌ها و بلایا رهگشا است. با این وصف ارتباط با خدا نافی اسباب علمی و رعایت بهداشت عمومی در مقابله با کرونا نیست؛ بلکه راه حل‌های طبیعی و علمی وظیفه‌ای شرعی است.

۱۱_ توصیه می‌شود از فرصت معنوی رجب، ماه ولایت و رحمت و استغفار برای خودسازی و عبادت در خانه استفاده کرد و به جای اعتکاف‌های عمومی روزه و دعا و ارتباط باخدا را در محیط خانه انجام دهیم.

۱۲_ پیام‌های مراجع معظم تقلید و بزرگان و مسئولان حوزه باید برای مردم در مبارزه با کرونا، به عنوان پیام‌هایی الهام بخش، امیدآفرین، سازنده، ره‌گشا و اثربخش از رسانه‌های عمومی به ویژه صدا و سیما ترویج شود.

۱۳_ در تزاحم بین حفظ جان خود و دیگران با توجه به توصیه‌های بهداشتی و یا حضور در اماکن عمومی زیارتی و اعتکاف و تجمعات عمومی مذهبی اگر مخاطره آمیز باشد، بدون شک رعایت توصیه‌های بهداشتی ضرورت دارد و در صورت لزوم باید از حضور در امکان زیارتی و اعتکاف و تجمعات مذهبی پرهیز کرد و با هماهنگی و هم‌کاری مشترک مقامات بهداشتی و اماکن مذهبی سیاست‌گذاری‌های لازم انجام شود.

۱۴_ خوشبختانه سپاه و بسیج آماده همکاری با وزارت بهداشت در کمک به مردم و مبارزه با کرونا است؛ از این فرصت در جهت ترویج بهداشت عمومی و بهداشت محیط وصیانت و پیش گیری، باید به نحو احسن بهره‌مند شد.

۱۵_ نهادهای نظارتی در سطوح مختلف به ویژه سازمان بازرسی کل کشور به دستور رئیس قوه قضائیه باید به طور کارشناسی به مساله مبارزه با کرونا ورود نمایند و با رویکرد صیانتی جلوی خطاها و اشتباهات و احیاناً سهل انگاری‌ها و کمبودها را بگیرند.

والله ولی التوفیق
۶/ ۱۲/ ۱۳۹۸
الاقل _ عباس کعبی

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403