شب سیلابی لرستان


شب سیلابی لرستان

خرم آباد - ایرنا - استان لرستان سه شنبه شب سیلابی را در حالی سپری می کند که امسال برای دومین بار سیل ویرانگر را تجربه خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، اکنون شب از نیمه گذشته است و بارش های نبستا شدید با آهنگ یکنواختی که از بعدازظهر سه شنبه موج دوم را آغاز کرده، همچنان ادامه دارد و تکاپویی توام با دلهره برای مردم مناطق سیلزده استان را به دنبال دارد.

لرستان که سال ۹۸ را با تجربه ای از سیلاب ۹۷ آغاز کرد، اکنون دوباره در ماه پایانی سال میزبان سیلابی دیگر است و کسی نمی داند رودخانه های خروشان لرستان تا صبح فردا با مردم و ساکنان این استان چگونه مدارا خواهند کرد.

امشب در حالی سپری می شود که پس از بارش های نسبتا سنگین روزهای دوشنبه و سه شنبه موج دوم بارندگی ها در این استان از بعداز ظهر سه شنبه در لرستان آغاز شده است و بنا بر پیش بینی هواشناسی استان این موج بارندگی اصلی تر و دارای حجم بیشتر بارش است.

اگرچه ورود سامانه بارشی از روزهای پیشین ازطریق ستاد بحران و اخطاریه های هواشناسی به مردم استان اطلاع رسانی شده است، اما از آنجا که مردم سیلزده لرستان رمقی برای سپری نمودن روزهای سیلابی دیگر و تکرار خاطرات سیلاب فرودین ماه را ندارند امشب را در هراس و دلواپسی سپری می کنند.

با اطلاع رسانی فرمانداریها بسیاری از منازل ساحلی لرستان تخلیه شده اند و عبور و مرور در نواحی ساحلی شهرستان های استان ممنوع شده است و استان در حالت آماده باش برای حوادث احتمالی قرار گرفته است.

گریز به سیلاب فرودین ماه سال جاری تخریب منازل و مدارس، ساختمان های اداری و مزارع کشاوری و واحدهای تولیدی را در ذهن تداعی می کند و در حالیکه بسیاری از زیرساخت ها هنوز به حالت اولیه برنگشته است و آنچنان که باید چهره مناطق سیلزده استان از هجوم سیلاب پاک نشده است، امشب حجم بارندگی ها در لرستان می رود تا با روزهای آغزین سال ۹۸ هم نوایی کند.

در راستای کمک به سیلزدگان فرودین ماه سال جاری به گفته رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده لرستان، تا ۱۵ بهمن امسال یکهزار و ۲۷۵ میلیارد تومان وام و کمک بلاعوض مسکن و معیشتی به سیلزدگان استان پرداخت شده است.

در این راستا یکهزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و ۲۷۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تامین کالاهای اساسی، احداث و تعمیر واحدهای مسکونی به سیلزدگان لرستان پرداخت و ۷۶ هزار تن سیمان رایگان برای ساخت و ساز منازل و بازسازی به مردم اهدا شد.

تمامی ۲۰ هزار واحد خسارت دیده تعمیر شده اند و از مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد تخریب شده و احداثی، کار ساخت پنج هزار و ۶۰۰ واحد به اتمام رسیده است.

۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد آرماتور بندی و بتن ریزی، ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد اسکلت بندی و هشت هزار و ۸۰۰ واحد سقف و دیوارچینی تا نیمه بهمن انجام و به گفته رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیلزده استان پیش بینی می شود، تمامی واحدهای احداثی تا ابتدای سال آینده تکمیل و تحویل شوند.

علاوه بر تسهیلات ارائه شده، تمامی خدمات فنی از جمله طراحی، نظارت، نقشه و صدور پروانه ساختمانی مناطق سیلزده استان رایگان بوده و با توجه به این اقدامات، لرستان تاکنون رتبه نخست بازسازی این مناطق را در کشور به خود اختصاص داده است.

روند مطلوب بازسازی لرستان سیل زده این روزها با پیش بینی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی با میانگین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیمتر تحت تاثیر قرار گرفته، تا جاییکه کارگاههای عمرانی در این مناطق و تیم های مشغول به ساماندهی و لایروبی رودخانه ها تعطیل شدند.

اکنون باید منتظر طلوع صبح سیلابی لرستان در پس این شب سیلابی نشست تا ببینیم لرستان این سامانه بارشی را به سلامت سپری می کند و رودخانه های استان می توانند آغوش را هرچه بیشتر برای حجم بارندگی ها بگشایند؟

ورود امواج اصلی سامانه بارشی در لرستان

کارشناس هواشناسی لرستان گفت: با ورود امواج اصلی سامانه بارشی به استان به تدریج بر مقدار و شدت بارش‌ها افزوده می شود.

زینب اکبری افزود: بر اساس الگوهای مرکز پیش بینی هواشناسی لرستان، از روز گذشته موج‌های اولیه یک سامانه بارشی به آسمان استان وارد شد.

وی اظهار داشت: در ساعات بعدازظهر امروز، با ورود امواج اصلی این سامانه بارشی به تدریج بر مقدار و شدت بارش‌ها افزوده شد به طوری که تا این لحظه برای همه نقاط استان مقادیر قابل توجهی از باررندگی ثبت شده است.

وی بیان کرد: بر طبق آخرین نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی از امشب تا فردا ظهر باز هم با فعالیت هسته اصلی این سامانه بارشی بر روی منطقه به تناوب برای همه نقاط استان شاهد بارندگی، گاهی رعد و برق و گاهی وزش باد شدید لحظه‌ای خواهیم بود.

اکبری با بیان اینکه همراه با این شرایط جوی، برای مناطق مستعد احتمال رخداد صاعقه و رگبار تگرگ دور از انتظار نیست، اظهار داشت: از امشب تا فردا صبح با توجه به ریزش هوای سرد به درون این سامانه بارشی، پیش بینی می‌شود که برای مناطقی از شمال و به ویژه نیمه شرقی استان ارتفاعات، گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی بارش برف را داشته باشیم که منجر به اختلال در تردد جاده‌ای و لغزندگی سطح جاده‌ها هم خواهد شد.

کارشناس هواشناسی لرستان گفت: در این مدت با توجه به مقدار و شدت بارش‌ها در اغلب نقاط استان آبگرفتگی معابر، روان آب‌های سطحی، سیلابی شدن مسیل‌ها، وقوع سیلاب‌های نقطه‌ای و محلی و حتی بالا آمدن آب رودخانه‌ها پیش بینی می شود.

اکبری افزود: این شرایط تقریباً تا فردا ظهر در منطقه حاکم خواهد بود و این سامانه بارشی از فردا بعدازظهر به طور کامل از روی جو منطقه خارج می‌شود.

مسیرهای منتهی به خیابان ساحلی خرم‌آباد مسدود شد

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان نیز گفت: با توجه به بارش های اخیر و بالا آمدن سطح آب خرم رود تمام مسیرهای منتهی به خیابان ساحلی خرم‌آباد مسدود شد.

سرهنگ مرتضی چغلوند بیان کرد: باتوجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر وقوع سیل و به محض بالا آمدن آب رودخانه‌ خرم رود، تردد در خیابان ساحلی غربی و شرقی خرم‌آباد ممنوع شد.

وی با بیان اینکه تاکنون مشکل تردد در سطح معابر خرم آباد وجود ندارد، اظهار داشت: تمام کوچه های منتهی به خیابان ساحلی خرم آباد مسدود شده است.

چغلوند بیان کرد: در این راستا زیرگذر پل شهدا و دارایی زاده به سمت ساحلی غربی ، پل جهاد گران ، مسیر سرچشمه به سمت ساحلی به منظور حفظ امنیت شهروندان در صورت طغیان رودخانه خرم رود مسدود شده است.

وی با بیان اینکه خیابان شریعتی و ۶۰ متری مسیرهای جایگزین می‌باشند، افزود: برای حفظ جان شهروندان تردد در پل‌های موقت ممنوع شده و همچنین خیابان های منتهی به خیابان ساحلی مسدود است.

وی بیان کرد: به علت دره ای بودن شهر خرم آباد، وقوع سیل باعث می‌شود بیشتر خیابان ها این شهر درگیر شود لذا از رانندگان تقاضا داریم سفرهای درون‌شهری خود را مدیریت کنند.

استقرار پنج بالگرد در فرودگاه خرم آباد

مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان نیز گفت: به منطور امدادرسانی به مناطق سیلزده پنج بالگرد در فرودگاه خرم آباد مستقر شد.

صارم رضایی افزود: با توجه به سیل فروردین ماه در لرستان، نقاط ضعف استان در این زمینه بررسی شده، هم اکنون پنج بالگرد در فرودگاه خرم‌آباد مستقر هستند و از تمام امکانات و نیروهای امدادی متخصص در بحث سیلاب ها و آب های خروشان دعوت به عمل آمده است.
رضایی ادامه داد: تمام انبارهای امدادی مملو از اقلام امدادی است و مشکلی وجود ندارد، همچنین از استان های همجوار و سازمان امداد و نجات کشور درخواست کمک کردیم.
رییس سازمان امداد و نجات نیز گفت: طبق آخرین ارزیابی های میدانی انجام شده از سوی نمایندگان تام الاختیار اعزامی این سازمان به استان و شهرستان های در معرض آسیب از سیل احتمالی مشخص شد که در لرستان حساسیت بیشتری وجود دارد چرا که سابقه ای در این زمینه هست و پیش بینی ها، بارش تا ۲۰۰ میلی متر را هم نشان می داد.

مرتضی سلیمی اضافه کرد: بر این اساس نگاه ویژه ای به استان لرستان داریم یعنی علاوه بر تمهیدات معمول برای استان های درگیر، به شکل ویژه ای در لرستان حاضر شدیم.

وی اظهار داشت: استان همدان را به عنوان استان معین در پلدختر مستقر کردیم که قبل از آنکه اتفاقی بیفتد، استان معین با ۵۰ نیروی عملیاتی وارد صحنه شود و بتواند به مردم یاری رساند، همین برنامه را به همین شکل و بر اساس هشدارهای هواشناسی پیش خواهیم برد.

رییس سازمان امداد و نجات گفت: ۱۰ تیم عملیاتی فقط از استان همدان اعزام شده و شهرستان پلدختر هم ۳۰تیم عملیاتی دارد علاوه بر امکانات موجود پلدختر، یکهزار سبد غذایی هم از استان های دیگر به این شهرستان فرستاده ایم.

به گفته سلیمی، بیش از ۷ هزار سبد غذایی هم در استان لرستان داریم، باید توجه داشت که هزینه پیشگیری همواره از مقابله کمتر است، برای آنکه مردم هزینه ندهند، از قبل پیشگیری می کنیم و اکنون هیچ مشکلی در روند امدادرسانی در کشور وجود ندارد.

ساکنان حاشیه رودخانه های کشکان و سیمره درپلدختر و معمولان به دلیل وقوع بارش های سیل آسا منازل خود را تخلیه کردند و از روز گذشته در سطح شهر و روستا های این شهرستان اطلاع رسانی شده که مردم منازل خود را در مسیر رودخانه ها تخلیه کنند.

اقدامات پیشگیرانه در مقابله با وقوع سیل لحاظ شده و با مشارکت مردم تا کنون اکثر ساکنان بخش غربی شهرهای پلدختر و معمولان و ۹ روستای بخش مرکزی شامل ملاوی، گوه مهدی، جلگه خلج، مورانی، بابازید، خرسدر، چم

وضعیت در شهرستان دلفان بحرانی است

فرماندار دلفان گفت: بارش های مستمر و شدید موجب بروز وضعیت بحرانی در این شهرستان شده است.

حشمت بهمنی شامگاه سه شنبه افزود: تمام شهرستان دلفان دچار آبگرفتگی شده و شهروندان در پنج محله آن با مشکلات عدیده و سیلاب مواجه هستند.

وی با اشاره به امدادرسانی تمامی دستگاهها در دلفان اظهار داشت: تعدادی از پل های روستایی شهرستان نیز تخریب شده و کار انتقال مردم به مکان های امن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه مناطق خلیج فارس،کلانتری، میدان بعثت و خیابان ساحلی پارک بانوان دچار آبگرفتگی شده اند تصریح کرد: رودخانه در محل پل شهرداری طغیان کرده و ساکنان منطقه پشت شهرداری باید محل را ترک و منازل خود را تخلیه کنند.

بهمنی اضافه کرد: بارش باران در چند روز گذشته و تداوم آن موجب طغیان رودخانه های بادآور، گچینه، چشمه دره مشتری و علی اباد در نورآباد و سیلاب در برخی از خیابان ها و محله های شهر جاری شده است.

مهر، چم گز و چم گرداب خانه های خود را تخلیه و به مناطق امن پناه برده اند.

حوزه رودخانه کشکان به ویژه شهرهای معمولان و بخش غربی پلدختر به دلیل تکمیل نشدن دیواره ساحلی، کانون بحران در بارندگی گزارش شده که نفوذ آب درزمان طغیان رودخانه کشکان در این منطقه دور از انتظار نیست.

بارندگی راه ارتباطی ۸۹ روستای کوهدشت را قطع کرد

فرماندار کوهدشت نیز گفت: راه ارتباطی ۸۹ روستای این شهرستان به دلیل بارش شدید باران قطع شده است.

ماشاء الله نعمتی شامگاه سه شنبه بیان کرد: به دلیل بارندگی های اخیر در شهرستان کوهدشت راه ارتباطی کوهدشت شمالی با ۵۸ روستا قطع شده است.

وی بیان کرد: همچنین در بخش کوهنانی پل منار دچار آبگرفتگی شده و راه ارتباطی ۳۱ روستا به مرکز بخش قطع شده است.

نعمتی با بیان اینکه تمهیدات لازم در روزهای گذشته در سطح شهرستان برای پیشگیری از خسارات احتمالی سیل انجام شده است، ادامه داد: اکنون شدت بارندگی در کوهدشت بسیار بالا است و سطح آب رودخانه در این منطقه بالا آمده است.

وی در خصوص وقوع بارش‌های سیل آسا در کوهدشت گفت: انتظار می‌رود مردم هشدارها را جدی بگیرند. برخی هنوز منازل خود را تخلیه نکرده اند، مردم باید در جریان باشند که بارش‌ها امشب شدت بیشتری گرفته لذا باید هرچه سریع‌تر منازل خود را تخلیه کنند.

تخریب هفت پل موقت در لرستان براثر سیلاب

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: تاکنون هفت پل موقت لوله ای در استان براثر سیلاب تخریب شده است.

عباس شرفی شامگاه سه شنبه بیان کرد: در محور الیگودرز - بزنوید پل لوله‌ای موقت "سه پلان" به طور کامل تخریب شده ، در محور الشتر به خرم آباد دستک پل "چشمه سرده" دچار آبشستگی شدید شده که یک لاین از این محور مسدود است، در محور شاهیوند نیز پل "ورپل" دچار آبشستگی خاکریز قبل از پل و انسداد محور شده است.

وی افزود: باتوجه به آغاز بارش‌های سیل آسا، امروز ۴۰۰ نفر در قالب ۴۰ اکیپ فعال با ۲۸۸ دستگاه ماشین آلات راهداری در محورهای لرستان مستقر شده‌اند.

وی اظهار داشت: اکنون ریزش و رانش‌های مقطعی توسط عوامل راهداری به سرعت پاکسازی شده و تردد در تمام محورهای اصلی برقرار است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای لرستان با اشاره به اینکه ۶۳ مورد آبگرفتگی در محورها گزارش شده ادامه داد: ۱۰۶ مورد ریزش و رانش در سطح محورهای استان نیز گزارش شده که بلافاصله نیروهای راهداری وارد عمل شده‌اند

راه ارتباطی ۱۵۰ روستای لرستان قطع است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: بارش شدید باران و وقوع سیلاب از شب گذشته تاکنون ادامه دارد و اکنون راه ارتباطی ۱۵۰ روستای استان قطع است.

گودرز امیری شامگاه سه شنبه با اعلام این خبر افزود: در جاده‌ها ریزش و رانش داشته ایم، برخی روستاهای مسیر سیلاب تخلیه شده اند و جابجایی مردم همچنان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه منازل مسکونی در برخی نواحی خرم‌آباد، دلفان و چگنی آسیب دیده‌اند، ادامه داد: زیرساخت‌های استان به ویژه زیرساخت های ترمیم شده از سیل فروردین ماه که به طور موقت بازسازی شده بودند در سیل اخیر دچار آسیب جدی شدند.

وی اظهار داشت: میزان بارش در لرستان ۱۳۵ تا ۱۶۵ میلی متر پیش بینی شده که تا الان حدود ۷۰ میلی متر بارش داشته ایم و دبی رودخانه‌ها همچنان در حال افزایش است.

امیری اضافه کرد: ستادهای مدیریت بحران در تمام استان تشکیل شده و ۴۰۰ تیم خدماتی و امدادی شامل آب، برق، گاز، و هلال احمر در مناطق حساس مستقر است.

به گفته وی گازشهر معمولان که بر اثر سیل قطع شده تاکنون وصل نشده است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر