روحانیت، تثبیت کننده مفاهیم قرآنی


روحانیت، تثبیت کننده مفاهیم قرآنی

سید محسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآن تثبیت مفاهیم قرآن را وظیفه روحانیت و اهل علم دانست و اظهار کرد: اگر هریک از ما به رسالت خطیر خود در حوزه قرآن به خوبی عمل کنیم قطعا شاهد تحولات بسیار گسترده خواهیم بود.

روحانیت، تثبیت کننده مفاهیم قرآنی

سید محسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، تبیین عمق‌بخشی به مبانی قرآن را مورد تأکید قرار داد و گفت: تقسیم انجام وظایف در حوزه قرآن باید به خوبی صورت پذیرد و افراد در حوزه تخصصی خود وارد عمل شوند.

وی تصریح کرد: قرآن دارای قسمت‌های بسیاری است که تلاوت یکی از آنان است. آیا ما معلمان قرآن که کارمان تعلیم قرائت و فنون قرائت است باید در کنار این کار رسالت تفسیر را برعهده داشته باشیم و در کنار قرائت، تفسیر را به قاریان آموزش دهیم؟

موسوی‌بلده معلمان فن قرائت را به خط‌شکن توصیف کرد و افزود: رزمندگان در دل شب به دشمن زده، خط‌شکنی کرده و معبری را باز می‌کنند، اما از فردای آن روز وظیفه نگهداری و حفاظت برعهده دیگر عوامل است، معلمان و قاریان قرآن خط شیطان موجود در قلوب نوجوانان را شکسته و از شکست همین خط در دل مخاطب جای خواهیم گرفت.

این پیشکسوت قرآن تثبیت مفاهیم قرآن را وظیفه روحانیت و اهل علم دانست و اظهار کرد: اگر هریک از ما به رسالت خطیر خود در حوزه قرآن به خوبی عمل کنیم قطعا شاهد تحولات بسیار گسترده خواهیم بود، قاریان قرآن و معلمان فعال در این حوزه هنرمندانی هستند که آیات را هنرمندانه به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهند.

وی لزوم در کنار هم بودن اساتید قرآن در حوزه‌های مختلف نظیر قرائت و تفسیر را مورد تأکید قرار داد و گفت: تفسیر قرآن خشک است و دانش‌آموزان به خوبی جذب نمی‌شوند، تفسیر خشک با استفاده از هنر قاریان می‌تواند به شیرینی و نرمی تبدیل شود. اساتید حوزه علمیه و اهل علم خط را از ما گرفته و با هنر خود مفاهیم این مصحف شریف را آموزش دهند.

مؤلف کتاب حلیةالقرآن ادامه داد: ما در حد توان خودمان خدماتی را در حوزه تفسیر قرآن انجام می‌دهیم و حتی وظیفه معرفت‌افزایی و عمق‌بخشی به مفاهیم الهی را برعهده داریم. ما معلمان زمینه جذب دل‌ها را فراهم کرده و پس از آن دیگران با تخصص خود در رشته‌های دیگر می‌توانند وارد عمل شوند.

موسوی‌بلده از مسابقات قرآن به عنوان ابزاری مهم برای تفهیم معانی قرآن یاد کرد و افزود: می‌توان به بهانه لحن زیبا معانی و مفاهیم را به محصلان انتقال داد. مثلا می‌توان از دانش‌آموزان قرائت معنا محور را طلب کرد و از بین قاریانی که با لحن خود معنی آیات را به بهترین شکل منتقل می‌کنند جوایزی اهدا کرد، این روش گزینه‌ای خوبی است تا دانش‌آموزان معنا را به نحو احسن آموزش ببینند.

وی بااشاره به اینکه بیان سخنان مستقیم و تلخ بازخورد لازم را ندارد، به ورود جدی هنر در حوزه قرآن تأکید کرد و افزود: مخاطب در برخورد مستقیم از خود مقاومت نشان داده و برایش جالب نیست، در این زمان نوبت به هنر می‌رسد تا در قالبی دلپذیر(هنر) نمایش قرآنی، نمایش، سخنرانی‌های زیبا، داستان‌سرایی، شعر و ... مبانی قرآنی را به مخاطبان تزریق کند.

این پیشکسوت قرآن ائمه اطهار(ع) را هنرمندان واقعی تبیین مبانی الهی در زمینه‌های مختلف بیان کرد و گفت: ما معلمان و قاریان قرآن شربتی هستیم که باید در داروی تلخ تفسیر ریخته شویم تا به جذب هرچه بیشتر مخاطبان منتج شود، که لازمه این کار این است همه ما متخصصان امر قرآن در بخش‌های مختلف کنار هم باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره فوق جذاب الهه جعفری بازیگر سریال نوروز رنگی بیرون سریال + بیوگرافی و عکس های زیبا