تلاش‌های نیروهای خدماتی و سرایداران مدارس برای مقابله با کرونا


تلاش‌های نیروهای خدماتی و سرایداران مدارس برای مقابله با کرونا

در این روزها که مدارس تعطیل بودند، نیروهای خدماتی و سرایداران مدارس بدون وقفه تلاش می‌کردند تا فضای مدرسه‌ها برای حضور بدون دغدغه دانش‌آموزان آماده باشد.

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: از زمانی که بحث ورود کرونا به کشور و لزوم مراقبت‌ها و پیشگیری از این بیماری شکل جدی‌تر به خود گرفت، آموزش و پرورش نیز برنامه‌هایی را در این راستا پیش‌بینی کرد.

دستگاه تعلیم و تربیت با جمعیت 15 میلیونی دانش‌آموزان و یک میلیونی فرهنگیان در ارتباط مستقیم است و فرایند «آموزش» و «پرورش» در بیش از 100 هزار مدرسه در کشور دنبال می‌شود.

در روزهایی که مدارس در پی شیوع کرونا تعطیل اعلام شد، مقرر شده بود که فضای آموزشی ضدعفونی شود اما این ضدعفونی را چه کسانی باید انجام می‌دادند.

سرایداران و نیروهای خدماتی مدرسه که همان بابای مدرسه و خدمتگزاران مهربان و دوست داشتنی مدرسه‌ها هستند، در این روزها در مدرسه حضور دارند و به نظافت مدارس می‌پردازند.

تلاش‌های نیروهای خدماتی و سرایداران مدارس برای مقابله با کرونا

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه ستاد پیشگیری و کنترل بیماری کرونا از ضدعفونی تمام مدارس حوزه رأی‌گیری خبر داد و گفت: «باید مطمئن شویم که همه مدارس به امکانات لازم بهداشتی و ضدعفونی‌کننده مجهز باشند».

بر همین اساس مقرر شد که ضدعفونی مدارس بااولویت مدارسی که ستاد اخذ رأی بودند، آغاز شود؛ مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز در این خصوص اظهار کرد: همه ظرفیت آموزش‌ و پرورش به کار گرفته می‌شود تا در یک هم‌افزایی برای مدارس که محل تجمع کودکان است، آموزش‌های لازم را داشته باشیم؛ از همه مهم‌تر در بحث مدارس، شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده تهیه می‌شود.

وی اضافه کرد: با هماهنگی معاون بهداشتی وزارت بهداشت اعلام کردیم که مدارسی که محل انتخابات بوده امروز باید ضدعفونی شوند. شوینده‌ها و ضدعفونی جزو اولویت‌های کار است و استان‌ها در حال انجام اقدامات هستند.

تلاش‌های نیروهای خدماتی و سرایداران مدارس برای مقابله با کرونا

مدارس موظف شدند که به طور مستمر ضدعفونی، گندزدایی، آلودگی‌زدایی، پاکسازی و نظافت تمام سطوح و اشیاء، وسایل و تجهیزات (نظیر کلید برق، دستگیره اتاق، میز، لیوان، ظروف و ...) و محل‌های توقف و تردد را هر 12 ساعت یکبار با حداقل روزی یکبار و به صورت تواتری در مدارس با مواد گندزدای مربوطه نظیر وایتکس انجام دهند.

برای سلامت و تمیز نگهداشتن و سالم‌سازی محیط از وایتکس یک درصد استفاده شود؛ برای تهیه وایتکس یک درصد، یک پیمانه وایتکس 5 درصد را با 4 پیمانه آب رقیق‌ کرده و استفاده می‌شود.

تلاش‌های نیروهای خدماتی و سرایداران مدارس برای مقابله با کرونا

وزارت آموزش و پرورش هم دستورالعمل مقابله با عفونت‌های حاد تنفسی ناشی از کرونا ویروس را به ادارات کل آموزش‌ و پرورش استان‌ها و مدارس ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: نسبت به تأمین و توزیع مواد شوینده و صابون مایع کافی و سطل زباله دردار مجهز به کیسه‌زباله برای تمام مراکز تابعه اعم از آموزشی و اداری اقدام شود و در مدارسی که فاقد لوله‌کشی صابون مایع هستند از بطری‌های صابون مایع استفاده شود ضمن اینکه استفاده از صابون جامد ممنوع است.

نسبت به تأمین مایع ضدعفونی‌کننده، مانند الکل ۶۰ درصد (۶۰ درصد الکل و ۴۰ درصد آب) برای ضدعفونی تجهیزات و فضاهای مورداستفاده عمومی مانند وسایل عمومی آزمایشگاهی، ورزشی، موس و کیبورد کامپیوتر، دستگیره درها و فضاهای عمومی اقدام و سرویس‌های بهداشتی ابتدای صبح و بعد از هر زنگ تفریح شست‌وشو و ضدعفونی شود.

تلاش‌های نیروهای خدماتی و سرایداران مدارس برای مقابله با کرونا

در این یک هفته که مدارس تعطیل بوده است، نیروهای خدماتی و سرایداران مشغول تمیز کردن مدارس بودند؛ مدارس چند طبقه که تمیز کردن آنها واقعا سخت است، البته در این مدت مدیران مدارس هم پای کار بودند.

در برخی مدارس هم والدین به کمک آمدند و انجمن اولیا و مربیان پای کار تمیز کردن و آماده‌سازی مدارس هستند؛ یکی از نیروهای خدماتی مدارس به خبرنگار فارس گفت: تمیز کردن مدارس کار سختی است به ویژه که در این روزها مدام با مواد ضدعفونی کننده در ارتباط بودیم اما راستش را بخواهید از فکر اینکه دانش‌آموزان سلامت خواهند بود، خستگی را حس نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: این روزها به خستگی فکر نمی‌کنیم و فقط به این فکر می‌کنیم که این روزهای سخت مبارزه با بیماری کرونا تمام شود.

تلاش‌های نیروهای خدماتی و سرایداران مدارس برای مقابله با کرونا

قرار است مدارس از شنبه هفته آینده دایر باشند و در این چند روز تا شنبه، قرار است کم و کسری‌های تجهیزات بهداشتی مدارس جبران شود.

هنوز برخی مدارس از امکانات کافی برای ضدعفونی برخوردار نیستند و این مدت فرصت مناسبی است که کمبودهای این مدارس جبران شود.

ضمن اینکه امیدواریم آموزش و پرورش تلاش های نیروهای خدماتی و سرایداران مدارس را فراموش نکند که در این مدت، از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکردند و البته همواره بی ادعا در مدارس مشغول انجام وظیفه هستند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا