پیک سیلاب فردا بعدازظهر اتفاق می‌افتد


پیک سیلاب فردا بعدازظهر اتفاق می‌افتد

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان گفت: دبی پایه رودخانه‌ها بالاست و با این بارش‌ها نیز افزایش می‌یابد، سیل اوج خودش را فردا بعدازظهر نشان می‌دهد.

رضا میرزایی در جمع خبرنگاران گفت: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی به صورت فراگیر بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ میلی‌متر بارش در استان داریم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر دبی سیلابی خرم‌رود ۱۸۰ مترمکعب در ثانیه، کشکان به ۱۶۰۰ مترمکعب در ثانیه، تیره دورود به ۱۳۵ متر مکعب در ثانیه، کاکاشرف به ۷۵ مترمکعب در ثانیه و بادآور نورآباد به ۲۳۰ مترمکعب در ثانیه رسیده‌است.

وی با اشاره به آغاز موج دوم بارش‌ها در استان، بیان کرد: این سامانه بارشی که وارد پلدختر، کوهدشت و رومشکان شده خطرناکتر از موج اول است و بیشتر در بخش‌های شمالی ریزش دارد، تا فردا ظهر ادامه دارد.

میرزایی افزود: پیک سیلاب فردا بعدازظهر اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به این‌که در بین رودخانه‌های استان سه کانون بحران داریم، تصریح کرد: اول حوزه رودخانه کشکان، دوم رودخانه تیره دورود و سوم شهر نورآباد است که دبی رودخانه نورآباد بشدت افزایش پیدا می‌کند و احتمال طغیان رودخانه به داخل شهر وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که اوج سیلاب‌های ما فردا بعدازظهر خواهد بود، افزود: با تداوم بارش‌ها دبی سیلابی رودخانه کشکان به ۴۲۰۰ مترمکعب در ثانیه، تیره دورود به ۸۶۳ مترمکعب در ثانیه، ماربوره دورود به ۸۳۴ مترمکعب در ثانیه، خرم‌رود به ۵۰۴ مترمکعب در ثانیه و بادآور نورآباد به ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه خواهد رسید.

میرزایی با اشاره به این‌که هر رودخانه یک تاب آوری مختص به خود را دارد، گفت: تاب‌آوری رودخانه کشکان حداکثر ۲۵۰۰ مترمکعب در ثانیه است اگر بیش از آن باشد آب وارد شهر می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به این‌که درحال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت سدها خالی است بنابراین می‌توانیم بخشی‌از سیلاب را در مخزن خالی سدها کنترل و مهار کنیم، افزود: مشکل این است در حوزه کشکان که ۹۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد فقط سد ایوشان را داریم که حجم مخزن آن ۵۲ میلیون مترمکعب است این درحالی است که ما پیش‌بینی کردیم حجم کشکان ۳۱۲ میلیون مترمکعب برسد.

وی تأکید کرد: راهکار اصلی کنترل سیلاب کشکان ساخت سدهای معشوره، مخمل کوه، سراب‌تخت، چول‌هول و سدهای دیگر است.

میرزایی با اشاره به این‌که تا فردا میزان دبی سیلابی رودخانه بادآور به ۵۰۰ تا ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه می‌رسد، عنوان کرد: دبی پایه رودخانه‌ها بالاست و با این بارش‌ها نیز افزایش می‌یابد، سیل اوج خودش را فردا بعدازظهر نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: وسعت سیلاب در سطح استان فراگیر است از مردم تقاضا داریم موارد ایمنی را رعایت کرده و از رودخانه‌ها فاصله بگیرند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی