اردبیل جزو اولین استان‌های آغازگر پروژه پلاک‌کوبی دام در کشور است


اردبیل جزو اولین استان‌های آغازگر پروژه پلاک‌کوبی دام در کشور است

اردبیل - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اردبیل جزو اولین استان‌های پیشگام و آغازگر پروژه پلاک‌کوبی دام در کشور است.

نوبخت اژدری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ارائه هرگونه خدمات به دامداران از جمله معرفی تسهیلات بانکی ، توزیع نهاده‌های دامی و معرفی سوخت منوط به پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام‌ها شده و دامداران بایستی در اسرع وقت در این خصوص اقدام نمایند تا با مشکلات آتی مواجه نشوند.

وی اظهارداشت: از نیمه دوم سال ۹۵ استفاده از پلاک گوش استاندارد ۱۵ رقمی در دامداری‌های صنعتی استان آغاز شده است.

وی گفت: بر اساس گزارش اخذ شده از سامانه جامع هویت دام مرکز در ۹ ماه سال ۹۸ برای تعداد ۱۱ هزار و ۷۰ دامدار کد گله تخصیص یافته و ۱۹۸ هزار و ۴۱۷ راس دام پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری شده و در مجموع تا پایان آذر امسال ۲۲۷ هزار و ۸۸۹ راس انواع دام در استان هویت‌گذاری شده است.

او افزود: هویت‌دار شدن تمامی دام‌های استان و ثبت اطلاعات آنها در سامانه مرکز و مشخص شدن مالکیت دام ، فراهم شدن شرایط ارائه بهتر خدمات به دامداران واقعی بر اساس تعداد دام موجود آنها ، دسترسی به آمار و اطلاعات واقعی جمعیت دامی استان برای برنامه‌ریزی‌های مدیریتی ، پیشگیری از قاچاق دام و تبعات ناشی از آن از مزایای این طرح است.

وی همچنین برآورد دقیق‌تر تولیدات دامی (شیر و گوشت قرمز) و برنامه‌ریزی برای جبران کمبود و صادرات مازاد استان ، برآورد دقیق‌تر نیاز علوفه‌ای استان و برنامه‌ریزی جهت جبران کسری آن و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق‌تر مدیریتی در خصوص دامداران استان و کشور از جمله مهم‌ترین اهداف پلاک‌کوبی دام‌هاست.

استان اردبیل با بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری را در صنعت دامداری دارد ، این استان دارای بیش از ۲ میلیون دام سبک و ۳۵۰ هزار دام سنگین است.

اردبیل رتبه ۷ کشوری را در پرورش گوسفند ، رتبه ۳ کشوری را در گاومیش ، رتبه ۷ کشوری را در گاو بوی و رتبه ۱۵ کشوری را در گاو اصیل دورگ داراست.

سالانه در این استان ۲۹ هزار و ۷۴۷ تن گوشت قرمز تولید می‌شود ، نیاز سالانه این استان به گوشت قرمز ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن می‌باشد که ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن مازاد آن نیز به سایر استان‌های کشور فرستاده می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟