بسته خبری کرونا


بسته خبری کرونا

رشت - ایرنا - اختصاص 20 میلیارد تومان تنخواه به دانشگاه علوم پزشکی گیلان، قابل کنترل بودن بیماری کرونا ، لزوم همکاری مردم برای کنترل و پیشگیری، بهبود چهار بیمار مشکوک به کرونا در آستارا، کاهش ساعت کاری دستگاه های اجرایی تا پایان هفته، تاثیر کرونا بر بازار آستارا، اقدامات شهرداری رشت برای مقابله، عملیاتی شدن مجدد فرودگاه رشت و  از اهدا تا احتکار...

این عناوین گزیده ای از اخبار، مصاحبه ها و گزارش های ایرنای گیلان در موضوع و مباحث مرتبط با ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان است که در قالب این بسته جمع بندی و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

اختصاص ۲۰ میلیارد تومان تنخواه به دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای مقابله با کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: ۲۰ میلیارد تومان تنخواه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تنها برای پیشگیری و مقابله با کرونا به این دانشگاه اختصاص داده شد.

دکتر محمدرضا نقی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ۵۳۰ میلیارد تومان برای پیشگیری و مقابله با کرونا اختصاص داده شد و برای طی فرآیند آن ، از محل تنخواه ۲۰ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه این مبلغ برای خرید تجهیزات مورد نیاز به منظور مقابله با بیماری کرونا هزینه می شود، افزود: ارائه وسایل حفاظت شخصی شامل ماسک، دستکش و غیره به کادر پزشکی، پرستاران و پزشکان در بیمارستان ها روزانه انجام می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان اضافه کرد: علاوه بر اینکه وسایل حفاظت شخصی دریافت می شود، پی گیری ها برای دریافت مجدد وسایل با توجه به مصرف روزانه آن انجام می گیرد.

بیماری کرونا قابل کنترل است؛ مردم همکاری کنند

متخصص بیماری های اپیدمی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در نشست خبری گفت: بیماری کرونا با همکاری مردم قابل کنترل است بنابراین ضروریست تا همه با رعایت بهداشت فردی همکاری های لازم را داشته باشند.

دکتر محمدرضا نقی پور اظهار داشت: توجه مردم به شایعات و آمارهای مربوط به فوتی و یا مبتلایان مشکلی را برای کنترل بیماری کرونا رفع نمی کند، بنابراین بهداشت فردی و توجه به اقدامات پیشگیرانه از سوی مردم اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی افزود: رعایت بهداشت فردی و موازین بهداشتی برای کنترل بیماری کرونا و پیشگیری از ویروس این بیماری با روش های ساده از جمله شستن مرتب دست ها با آب و صابون، رعایت فاصله یک تا یک و نیم متری از افراد دارای علایم و دست نزدن به چشم، بینی و دهان نقش مهمی دارند که مردم باید حتما این موارد را رعایت کنند.

بهبودی چهار بیمار مشکوک به کرونا در آستارا

فرماندار آستارا در جلسه شورای سلامت در فرمانداری این شهرستان بیان داشت: ۱۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان این شهرستان بستری بودند و چهار نفر آنها با توجه به منفی بودن آزمایشها بهبود یافتند و جواب آزمایش و مراحل درمان بقیه بیماران پیگیری می‌شود.

حسن رستم زاد اظهار داشت: ۲۵ تخت در بخش داخلی بیمارستان شهید بهشتی به بیماران مشکوک به کرونا از این شهرستان اختصاص یافته است و بیماری از شهرستان دیگر پذیرش نمی شوند.

وی خاطر نشان کرد: با وجود شایعه پراکنی های شبکه های اجتماعی در فضای موجود، خبرگزاری ها و مطبوعات با انتشار خبرهای واقعی، شایعات پذیرش بیماران کرونای شهرستان های دیگر به آستارا را خنثی کردند.

کاهش ساعت کاری ادارات و دستگاههای اجرایی گیلان تا پایان هفته

به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا، ساعت کاری دستگاههای اجرایی گیلان به غیر از نهادهای خدمات رسان و بهداشتی و درمانی از امروز سه شنبه تا پنجشنبه هفته جاری از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ دقیقه اعلام شد.

پیش از این مراکز علمی و دانشگاهی و تمامی مدارس استان گیلان تا پایان هفته تعطیل شده است.

کاهش شمار ترددکنندگان از مرز آستارا در همسایگی جمهوری آذربایجان

افزایش هشدارهای بهداشتی برای پیشگیری از کرونا و سنجش تب مسافران و گردشگران مرزی، شمار ترددکنندگان از مرز آستارا در همسایگی جمهوری آذربایجان را کاهش داد.

روزانه حدود سه هزار تبعه خارجی و اغلب از جمهوری آذربایجان برای تامین مایحتاج خود از مرز آستارا وارد ایران می شدند و بعد از خریداری اقلام مورد نیاز به کشور خود باز می گشتند اما این روزها از شمار آنها کاسته شده است.

حسن رستم زاد فرماندار آستارا پیشتر اعلام کرده بود که روزانه حدود سه هزار تبعه آذری از مرز این شهرستان وارد ایران می شوند و برخی از آنها برای تامین نیازهای پزشکی و درمانی به کشور ما سفر می کنند.

با توجه به اینکه اتباع آذری برای ورود به ایران نیاز به روادید ندارند و تفاضل نرخ منات (پول رایج جمهوری آذربایجان) با ریال، قدرت خرید آنها را افزایش داده است، آذری ها مشتریان دائمی بازار آستارا هستند و میزان خرید آنان در رونق اقتصاد و بازار این شهرستان تاثیرگذار است.

تاثیر منفی کرونا بر بازار آستارا

محوطه و خیابان منتهی به پایانه مرزی آستارا که همواره مملو از حضور مسافران، گردشگران و دلالان ارز بود، این روزها خلوت تر شده است و چند تن از بازاریان آستارا نیز از کاهش رفت و آمد مشتریان آذری خود خبر می دهند.

اکبر محمدی فروشنده پوشاک در بازار ساحلی آستارا می گوید: اتباع جمهوری آذربایجان هر روز بدون ویزا وارد بازارهای ما می شوند و اقلام مورد نیاز خود را خریداری و سپس به کشور خود باز می گردند اما در دو روز اخیر شمار آنها به شدت کاهش یافته است.

سیروس شیارکار از دیگر بازاریان آستارا نیز اظهار داشت : بسیاری از اتباع جمهوری آذربایجان، نیازهای پزشکی و درمانی خود را در آستارا و شهرستان های اطراف تامین می کنند اما ترس از کرونا رفت و آمد آنها را کم کرده است.

رونق صادرات کالا

برخلاف تاثیر کرونا بر میزان تردد مرزی، تجارت و صادرات کالا در مرز آستارا ادامه دارد و فعالان و تجار، همچنان به صادرات کالاها ادامه می دهند و کامیون ها تا مقابل گمرک آستارا صف می کشند.

مدیرکل گمرک آستارا اظهار کرد : گمرک و مرز این شهرستان آستارا از سرحدات باز و فعال کشورمان است و میزان صادرات و حمل و ترانزیت کالا در بهمن ماه امسال نسبت به ماه قبل بیش از دو برابر شده است.

رسول امیدی افزود : قطع واردات کالا از لهستان به روسیه از دلایل افزایش صادرات کالا از گمرک آستاراست و صف کامیون ها برای خروج بار گویای رونق صادرات از مرز این شهرستان است.

وی ادامه داد : متاسفانه در یکی دو روز اخیر میزان تردد نفر از مرز آستارا به دلیل اقدامات پیشگیرانه در هر دو سوی مرز نسبت به انتقال ویروس کرونا کاهش یافته و این امر در اقتصاد و بازار آستارا تاثیرگذار است.

عملیاتی شدن مجدد فرودگاه گیلان

مدیرکل فرودگاه گیلان با اشاره لغو همه پرواز های دیروز از سوی شرکت های هواپیمایی اعلام کرد: فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت امروز عملیاتی است.

غلامرضا کریم آقایی اظهار داشت: با توجه به امکان لغو برخی پرواز ها بنا به صلاحدید شرکت های هواپیمایی توصیه می شود مسافران پیش از حضور در فرودگاه، از طریق ۱۹۹ اطلاعات پروازی خویش را دریافت نمایند.

وی با توجه به بروز بیماری کرونا در استان و مستولی شدن فضای پیشگیری افزود: در فرودگاه گیلان با توجه به توصیه های دانشگاه علوم پزشکی نکات ایمنی و پیشگیری توصیه شده و پس از انجام هر پرواز سالن های فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت ضد عفونی می شود.

تعطیل شدن سالن های ورزشی، استخرها و تالارهای عروسی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان از اعلام تعطیلی تمامی سالن های ورزشی ، استخرها و تالارهای عروسی و مکان های برگزاری مراسم شادی و عزاداری به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع کرنا ویروس تا اطلاع ثانوی خبر داد.

جان احمد آقایی اظهار داشت: به تمامی اماکن برگزاری مراسم شادی و سوگواری ، سالن های ورزشی ، استخرها و اماکن پرجمعیت و پر تردد که برنامه های آن ها می تواند به زمان دیگری که خطر این بیماری در استان فروکش کرده ، موکول شود ، اعلام کرده ایم که باید تعطیل شوند.

وی بیان داشت:رستوران ها نیز فقط می توانند پخت غذا داشته باشند و تا اطلاع ثانوی حق پذیرش مشتری در محیط رستوران را ندارند.

از اهدا تا احتکار ماسک

در گزارشی با عنوان از اهدا تا احتکار ماسک آمده است: روزگاری رزمندگان ما در هنگامه دفاع از مام میهن و ناموس این سرزمین ماسک خود را در جبهه ها به صورت همرزم دیگر یا زنان و کودکان گرفتار در صحنه نبرد می زدند اما امروز شاهدیم که افرادی صدها و هزاران ماسک را احتکار می کنند .

تاریخ پرشکوه و فرهنگ غنی و اصیل ایران زمین و مردمان این سرزمین که مهر و عاطفه شان شهره است در طول اعصار و قرون به وجود دلاورمردان و شیرزنانی مفتخر است که در این سرزمین رشادت ها ، از خودگذشتگی ها ، ایثارگری ها کردند تا ایران و ایرانی هماره بزرگ بماند مردمانی که به خصائل نیکو و سرآمد شناخته می شوند و سرداران دلیر آن از قرنهای گذشته تا سربازان گمنام آن در هشت سال جنگ تحمیلی چون شهید فهمیده ها ، جهان آراها ، باکری ها، املاکی ها تا سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی هر یک نمونه و اسوه ای بی همتا از ایثارگری هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس