نگاه به گام دوم توصیه‌ای نیست/توجه شورای فرهنگ عمومی به سیاست رسانه‌ای پیرامون کرونا


نگاه به گام دوم توصیه‌ای نیست/توجه شورای فرهنگ عمومی به سیاست رسانه‌ای پیرامون کرونا

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه نگاه ما به گام دوم انقلاب نگاه توصیه‌ای نیست، گفت: نگاه ما به گام دوم انقلاب، نظام ازرش گذاری و سند ریل گذاری ٤٠ سال آینده است و در این راستا رهبرمعظم انقلاب چشم انداز ٢٠ ساله را به ٤٠ ساله هدف گذاری کرده است.

حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی بعدازظهر سه شنبه ٦ اسفند در شورای فرهنگ عمومی فارس با اشاره به سند مهندسی فرهنگی کشور که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: فرهنگ یک موضوع سهل و ممتنع است و زمانی که نمی‌توانیم مسئله را حل کنیم، شروع به توهین کردن می‌کنیم.

او با بیان اینکه فرهنگ روش زندگی مردم است و یکی از معناهایی که برای آن به کار برده‌اند، تغییرات بنا به اقتضائات زمان است، افزود: بیش از ٥٠٠ معنی برای فرهنگ به کار برده شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه جنبه‌های فرهنگ مرتبا با انسان همراه است، اظهار کرد: سند مهندسی فرهنگی با یک حساسیت تدوین شده است.

عاملی ادامه داد: فرهنگ یک بعد ذهنی و عینی دارد؛ ذهن ابزار مهمی در مقوله فرهنگ است.برخی می‌گویند اگر شناخت مردم درست شود مابقی چیزها درست می‌شود، در حالی که شناخت تنها یک سطح از فرهنگ است و بخش مهمی از آن به ایمان و بعد عاطفی و احساس جامعه بر می‌گردد.

او ادامه داد: ارتباطات افراد امروز فرامحلی شده و موجب شده تا یک عنصر به نام کسی بودن در فضای اجتماعی ایجاد شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خطاب‌های اسلام خطاب‌های عام است و جغرافیا تعیین نمی‌کند، گفت: طی چهار مرحله در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه داشتیم که آخرین آن برای ٣٤ دستگاه بود.

عاملی با بیان اینکه بیش از سه هزار کارشناس روی سند مهندسی فرهنگی کار کرده‌اند، افزود: این سند یکبار در دولت دهم و توسط آقای احمدی نژاد و یکبار هم در سال ٩٣ توسط آقای روحانی ابلاغ شده است.

او همچینن با یادآوری این موضوع که شورای فرهنگ عمومی در سطح اجرایی بالایی تشکیل می شود، بیان کرد: سند ملی معماری، موسیقی و...در این سند برای استقرار مسیر جامعه اسلامی تدوین شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ١٣ راهبرد و ٣٠٠ برنامه اقدام در این سند پیش بینی شده است، عنوان کرد: برخی تصورشان از مهندسی انحصار موضوعات است در حالی که هندسه فرهنگی مدنظر است.

عاملی با اشاره به اینکه وظایف شش گانه‌ای در این سند تدوین شده است، گفت: قابلیت‌هایی که در این سند پیش‌بینی شده شاید در سند نقشه جامع علمی کشور هم نداشته باشیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسئول اجرای این سند در استان‌ها شورای فرهنگ عمومی است، گفت: فارس سرمایه مهم و بزرگی به نام معنویت دارد؛ این استان رتبه اول سرمایه اجتماعی کشور را به خود اختصاص داده است اما در مقابل آسیب‌های اجتماعی جدی هم دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به بحث حجاب اشاره و با بیان اینکه این موضوع از فرمایشات مقام معظم رهبری است، گفت: یکی از دلایل عدم اجرایی شدن سندها، تدوین و ابلاغ آن است.سند باید از بین ذی‌نفعان به وجود آید تا موثر واقع شده و اجرایی شود.

عاملی در بخشی از سخنان خود به موضوع شیوع کرونا در ایران اشاره و با بیان اینکه بیش از اینکه این بیماری جامعه را تهدید کند، فضای ترس جامعه را تهدید می‌کند، تاکید کرد که اضطراب موجب آمادگی بدن برای بیماری می‌شود.

او با بیان اینکه این بیماری موجب فوت بیش از دو هزار و ٧٠٠ مورد در سطح جهان شده است، گفت: شورای فرهنگ عمومی به سیاست رسانه‌ای این موضوع در جامعه توجه کند.

به گزارش ایسنا، بررسی نقشه مهندسی فرهنگی کشور مهمترین دستور کار این جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیس‌جمهور وارد سمنان شد