خطر سیل بار دیگر پل‌های تاریخی استان لرستان را تهدید می‌کند


خطر سیل بار دیگر پل‌های تاریخی استان لرستان را تهدید می‌کند

در حالی خطر سیل بار دیگر پل‌های تاریخی پلدختر و کشکان و قلعه فلک‌الافلاک در استان لرستان را تهدید می‌کند که میراث فرهنگی هنوز نتوانسته است اعتبار مورد نیاز برای مرمت بخش‌های آسیب‌دیده از سیل نوروز 98 را تامین و مرمتی مناسب روی این بناهای تاریخی انجام دهد.

خطر سیل بار دیگر پل‌های تاریخی استان لرستان را تهدید می‌کند
به گزارش صدای ایران، با آغاز بارش باران‌های سیل‌آسا در استان لرستان، به‌خصوص در مناطقی مانند پلدختر و کشکان، بار دیگر تهدیدهایی که آثار و مناطق تاریخی این استان را در مقابل بارش‌ها تهدید می‌کند، به مرور پدیدار می‌شود، آن‌هم در شرایطی که این استان و برخی استان‌های دیگر در کمتر از یک سال گذشته این وضعیت را تجربه کرده‌اند، اما مردم این مناطق امروز می‌گویند هنوز قول‌های سال گذشته برای مرمت آثار آسیب‌دیده عملی نشده‌اند.

ندیدیم مرمتی روی آثار تاریخی آسیب‌دیده از سیل نوروز ۹۸ انجام شود

رضا ساکی - فعال میراث فرهنگی لرستان - در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: از روز گذشته بارش باران در برخی از مناطق لرستان آغاز شده و علاوه بر آب‌گرفتگی در برخی از نقاط شهرها به‌خصوص از سمت رودخانه «گلال» خرم‌آباد در داخل شهر، اکنون رودخانه‌ها در وضعیت طغیان هستند. از سوی دیگر با توجه به شدت بارش باران، امکان رصد دقیق قلعه فلک‌الافلاک وجود ندارد. همچنین از سوی دیگر فعالان میراثی در حال رصد پل کشکان هستند، ولی شدت بارش‌ها آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان در این منطقه نیز به درستی تردد کرد.

او با بیان این‌که از سال گذشته تا امروز هیچ کاری برای بخش‌های آسیب‌دیده پل تاریخی «کشکان» انجام نشده است، می‌گوید: هرچند شنیده شد که برای انجام این کار بودجه‌ای ابلاغ شد، اما تا امروز ندیدیم که کاری انجام شده باشد. همچنان پل در وضعیت گذشته است، طبق آخرین باری که بررسی کردیم آن اثر تاریخی همچنان کج است و هیچ مرمتی روی‌ آن انجام نشده است.

ساکی اما به این نکته نیز اشاره می‌کند که نبود اعتبار برای استان‌های درگیر سیل در سال گذشته و امسال، عاملی است که باعث می‌شود مطالبه‌گری را برای فعالان میراثی بی‌معنا کند.

هنوز گزارشی از وارد شدن خسارت به بناهای تاریخی خرم‌آباد داده نشده است

امین قاسمی - مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان - نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: با وجود این که از سال گذشته تا امروز مکاتبات عدیده‌ای برای اختصاص اعتبار داشته‌ایم تا آسیب‌های سیل نوروز ۹۸ را برطرف کنیم، اما متاسفانه هیچ اعتباری به ما پرداخت نشده است و در طول سال فقط توانستیم یک‌سری اقدامات حفاظتی و مقاوم‌سازی انجام دهیم.

او با بیان این‌که برای برخی از پل‌های تاریخی که در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها قرار گرفته‌اند، مرمت‌هایی انجام شده است، ادامه می‌دهد: از زمان آغاز بارش باران در استان تا این لحظه اقداماتی انجام شده و مرتب در حال رصد کردن بناهای تاریخی هستیم. خوشبختانه تا کنون خسارتی به آثار تاریخی وارد نشده است.

قاسمی با این وجود ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی هیچ کاری برای آثار تاریخی که به خصوص در کنار رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند، نمی‌توانیم انجام دهیم، قبل از آغاز این اتفاقات هشدارها داده شده‌اند و ما نیز تلاش‌هایی برای مقاوم‌سازی آثاری مانند پایه‌ پل‌های تاریخی و بناها در بافت‌های تاریخی که آسیب‌پذیر بوده‌اند انجام داده‌ایم و تلاش در کاور کردن آن‌ها داریم که تا این لحظه مشکل خاصی برای آن‌ها وجود ندارد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان لرستان با بیان این‌که از سال گذشته تا امروز هیچ اعتباری برای استحکام‌بخشی آثار آسیب‌دیده در سال سیل ۹۸ تا امروز به صورت قطعی ابلاغ نشده است، می‌افزاید: تلاش‌هایی نیز از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی صورت گرفته، حتی لیست آثار خسارت‌دیده در سیل به هیات دولت ارسال شده، اما هنوز هیچ مصوبه‌ای به میراث فرهنگی استان ابلاغ نشده است.

او با اشاره به این‌که این اداره کل درخواست اعتباری معادل ۸۰ میلیارد تومان برای مرمت آثار تاریخی استان را داشته است، بیان می‌کند: از این میزان اعتبار درخواستی، حدود ۵۷ میلیارد تومان آن مربوط به آثار تاریخی، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی است.

او همچنین با تاکید بر این‌که پیش‌بینی‌ها و تدابیر لازم برای وضعیت موزه‌ها در شرایط بحرانی اندیشیده شده است، می‌گوید: بر اساس رصدهایی که تاکنون همکاران میراث فرهنگی در حوزه فنی و معاونت میراث فرهنگی برای آثار تاریخی مانند پلدختر و پل کشکان داشته‌اند، خوشبختانه مشکل خاصی گزارش نشده است.

قاسمی همچنین از بازدیدهای مکرر خود از قلعه فلک‌الافلاک از روز گذشته (دوشنبه، ۵ اسفند) تا امروز خبر می‌دهد و می‌گوید: خوشبختانه تا کنون مشکلی برای این اثر تاریخی و نفیس رخ نداده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته