مناطق جنوبی همدان در خطر سیلاب قرار دارند


مناطق جنوبی همدان در خطر سیلاب قرار دارند

همدان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: با توجه به فعالیت یک سامانه قوی بارش‌زا، احتمال وقوع سیل در مناطق جنوبی همدان وجود دارد که دریچه سدهای این مناطق به منظور کنترل سیلاب بازگشایی شد.

منصور ستوده روز سه‌شنبه در گفت و گو باخبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سد کلان ملایر ۴۲ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد، افزود: سه میلیون متر مکعب از آب ذخیره شده این سد تخلیه و در حال حاضر نیز ۱۰ متر مکعب در ثانیه آب به رودخانه پایین دست این سد هدایت می‌شود تا در صورت وقوع سیلاب بتوان آن را کنترل کرد.

وی اظهار داشت: سد سرابی تویسرکان نیز ۷.۴ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد که معادل ۸۱ درصدآن پر است؛ دریچه این سد نیز گشایش یافته و ۲ متر مکعب در ثانیه آب از این سد به رودخانه هدایت می‌شود.

ستوده تاکید کرد: از شب گذشته تا صبح امروز ایستگاه سیاه دره نهاوند با ۷۱ میلیمتر، ایستگاه رسول‌آباد شهرستان بهار با ۴۷ میلیمتر و ایستگاه خیرآباد تویسرکان با ۳۱ میلیمتر بارش بیشترین بارندگی را در سطح استان داشته‌اند.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته در حوزه سد اکباتان ۲ میلیمتر و در شهر مریانج ۱۰ میلیمتر بارش به ثبت رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به طور متوسط ۲۱۲ میلیمتر بارش در این استان ثبت شده است، عنوان کرد: این میزان نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت ۱۳ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: سد اکباتان ۱۵.۵ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد که معادل ۴۵ درصد آن پر است؛ این سد ۲۰ میلیون متر مکعب دیگر نیز گنجایش دارد و در شرایط کنونی نیازی به باز کردن دریچه خروجی آن وجود ندارد.

ستوده افزود: سد آبشینه نیز ۳.۷ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد که ۷۵ درصد آن پر است، اگر سیلاب صورت گیرد سر ریز سد اکباتان به سد آبشینه منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: سد شیرین‌سو ۳.۶ میلیون متر مکعب معادل ۸۴ درصد گنجایش آب دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان اظهار داشت: سد شنجور رزن ۲.۲ مهیلیون متر مکعب، معادل ۴۳ درصد گنجایش خود آب ذخیره کرده است، مشکلی برای ذخیره سازی ندارد و در صورت وقوع سیلاب توانایی ذخیره آب را دارد.

وی گفت: به منظور کنترل سیلاب لایروبی رودخانه‌ها آغاز شده است و تا کنون ۵۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شده‌اند.

ستوده با بیان اینکه به منظور کنترل سیلاب جلسه مدیریت بحران برگزار و تاکیدات لازم به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد، اضافه کرد: ممکن است بارش تا فردا شب ادامه داشته باشد و توصیه می‌شود مردم از توقف و اطراق در حریم و بستر رودخانه‌ها، دریاچه‌های مصنوعی و تجهیزات آبی خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان هشدار داد: ساکنان شهرهای جنوبی استان از هرگونه توقف و عبور و مرور در حریم و بستر رودخانه ها اجتناب کنند.

ستوده تاکید کرد: عشایر و روستائیان از تردد، توقف و اسکان در حاشیه رودخانه و مسیل ها، سدها ، تاسیسات آبی، تغذیه های مصنوعی و بندهای ذخیره آب بپرهیزند.

وی بیان کرد: از امروز صبح تا ظهرفردا چهارشنبه به طور متناوب جو منطقه تحت تاثیر سامانه بارشی فعال قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن