سند جامع علم و فناوری، ظرفیت‌های ویژه هر استان را شکوفا می‌کند


سند جامع علم و فناوری، ظرفیت‌های ویژه هر استان را شکوفا می‌کند

شیراز-ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سند جامع علم و فناوری استان، رویکرد اکوسیستمی موجود است و به ظرفیت‌های ویژه هر استان توجه دارد و چنانچه ماموریت‌گرایی برای هر دانشگاه تعریف شود، در کشور تمرکز به وجود می‌آید.

حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی، سه‌شنبه در نشست روسای دانشگاه‌های استان فارس در شیراز، بیان داشت: تصویب سند استانی علم و فناوری با همراهی سازمان برنامه و بودجه کشور، منتج به توسعه علم و فناوری می‌شود.

وی تاکید کرد: سند جامع علم و فناوری استان به ادغام واحدهای آموزشی دانشگاه‌ها کمک می‌کند و با توجه به اینکه هر دانشگاه باید از تمام ارکان معنادار خود بهره‌مند باشد، واحدهای کوچک دانشگاهی باید در واحدهای بزرگتر ادغام شوند.

عاملی با بیان اینکه تدوین سند یکپارچه علم و فناوری استان فارس، فرصت مغتنمی را برای دانشگاه شیراز فراهم می‌کند، گفت: دانشگاه شیراز در زمره برترین دانشگاه‌های کشور است و پیشینه‌ای طولانی و ظرفیت‌های علمی بسیاری دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی، ارزش افزوده بیشتری را به وجود می‌آورد، اظهار داشت: فارس در رتبه سوم برخورداری از سرمایه اجتماعی در کشور است و این موضوع نشان می‌دهد، فضای همکاری در این استان مطلوب است و روحیه کار جمعی وجود دارد.

عاملی ادامه داد: از دهه ۸۰ به بعد رویکردی در توسعه دانش ایجاد شده است؛ بدین‌معنا که دانش و صنعت باید باهم بپیوندند به ویژه در بازار رقابتی امروز که این موضوع در نهایت برای ایجاد کیفیت، رقابت پدید می‌آورد.

وی اضافه کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاهیان اعم از استادان و دانشجویان و با پیوند فناوری‌های نو از سویی و از سوی دیگر با از بین رفتن مشاغل قدیمی و ایجاد شغل‌های نوین، نیاز به رشته‌های تازه در دانشگاه‌ها احساس می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این موضوع درک اجتماعی تازه‌ای را پدید می‌آورد که اگر به آن توجه نکنیم، جامعه را هم نخواهیم فهمید.

این مقام مسئول با بیان اینکه تمام شرکت‌های بزرگ دنیا اصولی ارزشی دارند که بر مبنای آن حرکت می‌کنند، گفت: باید اصول و ارزش‌های خود را در مسیر علمی هدایت کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در سند گام دوم انقلاب، اصول ارزش‌های علمی و فناوری کشور تدبیر شده است و هفت راهبرد گام دوم یا دانش‌بنیان است یا فرهنگ‌مدار، بنابراین ظرفیتی ایجاد شده تا به‌صورت همه جانبه در این مسیر پیش رویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تهران رکورددار چند قلوزایی