علائم بارداری مولار، گاهی بی بی چک مثبت است


علائم بارداری مولار، گاهی بی بی چک مثبت است

بارداری مولار، بارداری یا مول هیداتیدیفرم هم نامیده می‌شود که البته «انگورک» یا در اصطلاح عامیانه به آن «بچه خوره» می‌گویند.

تست بارداری مثبت شادی 9 ماهه‌ای را برای پدر و مادر به ارمغان می‌آورد اما گاهی اوقات این شادی خیلی زود از بین می‌رود، بارداری مولار یکی از این موارد است. بارداری مولار یا همان بارداری پوچ یک عارضه نادر در بارداری است و می‌تواند مادر باردار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
بارداری مولار چیست؟
در طول بارداری سالم جفت داخل رحم رشد می‌کند و جنین از طریق جفت تغذیه می‌کند. ولی در بارداری مولار بافت درون رحم یک توده غیرطبیعی است. حاملگی مولار یک عارضه نادر در بارداری است که با رشد غیرطبیعی تروفوبلاستها، سلولهایی که در جفت ایجاد می‌شوند، مشخص می‌شود. بارداری مولار در یک مورد از هزار مورد بارداری اتفاق می‌افتد و همچنین بارداری مولار، بیماری تروفوبلاستی بارداری یا مول هیداتیدیفرم هم نامیده می‌شود که البته «انگورک» یا در اصطلاح عامیانه به آن «بچه خوره» می‌گویند.
بارداری مولار و بی بی چک مثبت
در بارداری مولار هم جواب تست بارداری مثبت است، اما بارداری طبیعی در کار نیست
بارداری مولار چند نوع دارد؟
دو نوع بارداری مولار داریم: بارداری مولار کامل و بارداری مولار جزئی
در بارداری مولار کامل بافت جفت غیرطبیعی و متورم است و شکلی شبیه کیست پر از مایع دارد. در این مدل بارداری مولار هیچ گونه بافت جنینی تشکیل نمی‌شود.
در بارداری مولار جزئی ممکن است بافت جفت طبیعی و غیرطبیعی با هم باشد. در این شکل از بارداری مولار ممکن است بافت جنین نیز تشکیل شده باشد اما جنین قادر به زنده ماندن نیست و معمولا در اوایل بارداری، سقط جنین اتفاق می‌افتد.
بارداری مولار چه علائمی دارد؟
بارداری مولار در ابتدا می‌تواند مانند بارداری معمولی و طبیعی به نظر برسد اما اغلب بارداری‌های مولار می‌تواند نشانه ها و علائم خاصی نشان دهد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
خونریزی واژینال (قهوه ای تیره یا روشن) در طول سه ماهه اول
تهوع و استفراغ شدید
دفع کیست‌های خوشه‌ای از مجرای واژن
فشار یا درد لگنی
تماس با پزشک
اگر هرکدام از این علائم بارداری مولار را تجربه کردید با پزشک خود تماس بگیرد. او ممکن است علائم دیگری از بارداری مولار را تشخیص دهد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
رشد سریع رحم
فشار خون بالا
پره اکلامپسی (وضعیتی که باعث فشار خون بالا شده و باعث دفع پروتئین در ادرار می‌شود)
کیست تخمدان
کم خونی
پرکاری تیروئید
بارداری مولار چرا اتفاق می‌افتد؟
بارداری مولار به دلیل یک تخمک گذاری اشتباه اتفاق می‌افتد. سلولهای انسان به طور طبیعی حاوی 23 جفت کرموزوم است. یک کروموزم از پدر و یک کرموزوم از مادر.
در بارداری مولار کامل تخمک خالی با یک یا دو اسپرم بارور می‌شود و همه مواد ژنتیکی متعلق به پدر است. در این حالت کروموزم‌های مادر از بین رفته و غیرفعال می‌شوند و کرموزوم‌های پدر دوبرابر می‌شود.
در بارداری مولار جزئی یا ناقص کروموزم‌های مادر باقی می‌ماند اما کرموزومهای پدر دو جفت می‌شوند و در نتیجه جنین به جای 46 کرموزموم 69 کرموزوم خواهد داشت. این اتفاق زمانی می‌افتد که دو اسپرم با یک تخمک بارور شده و یک کپی اضافی از مواد ژنتیکی پدر به دست می‌آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام