هشدار هواشناسی نسبت به هجوم ملخ‌های صحرایی به سیستان و بلوچستان


هشدار هواشناسی نسبت به هجوم ملخ‌های صحرایی به سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با وجود بارش‌های قابل توجه در پاییز و زمستان امسال و وجود رطوبت کافی در اعماق خاک، انتظار می‌رود تا بهار امسال ملخ‌های صحرایی به این استان نیز وارد شوند.

محسن حیدری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی تا کنون ۱۳۱ میلی‌متر باران در سیستان و بلوچستان باریده که نسبت به بلندمدت ۱۶۰درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه بارش‌های پنج ماه اخیر سیستان و بلوچستان ۱۵ درصد از تمام بارش‌های سال زراعی گذشته نیز بیشتر است، افزود: بر اساس خروجی الگوهای بلندمدت بارش انتظار می‌رود در ادامه سال و ابتدای سال آینده نیز سامانه‌های بارشی این استان را فرا گیرد.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: به طور کلی در ادامه اسفند تا ۱۱ فروردین بارش‌های نیمه شمالی و جنوبی استان بیش‌از نرمال ارزیابی می‌شود.
وی با بیان اینکه نرم بارش‌های دریافتی سیستان و بلوچستان در اسفند و فروردین به ترتیب ۲۰.۵ و ۱۵.۵ میلی‌متر است، گفت: پیش‌بینی می‌شودبا بارش‌های اسفند و فروردین، میانگین بارش استان به بیش‌از ۱۵۰ میلیمتر برسد.
حیدری با تاکید بر اینکه مدل‌های جوی بلند مدت از صحت ۷۰ درصدی برخوردار هستند، افزود: با توجه به فاصله زمانی باقی مانده تا فروردین و اردیبهشت، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از میزان بارش‌های استان در ماه‌های آینده ارائه کرد.
وی باشاره به رطوبت باقی مانده از فعالیت سامانه‌های اخیر در اعماق خاک و رویش گیاهان در دشت‌های نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان گفت: شرایط هجوم ملخ‌های صحرایی در زمین و لایه‌های زیرین جو این استان وجود دارد و احتمال می‌رود این حشره مزاحم در فصل بهار وارد منطقه شود.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: دمای مناسب هوا، وزش بادهای غربی - جنوب غربی در لایه‌های زیرین جو و ادامه بارش‌ها پیش‌بینی هجوم ملخ‌های صحرایی به استان را قوت می‌بخشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر