حال و هوای گرگان در سایه کرونا


حال و هوای گرگان در سایه کرونا

گرگان - ایرنا - انتشار خبرهای مربوط به شیوع کرونا در گلستان و ضرورت اجرای اقدامات پیشگیرانه سبب شده تا گرگان به عنوان شهری که محل بستری شدن افراد مشکوک به این بیماری است، رویه‌ای متفاوت با روزهای پیشین داشته باشد.

کوچه و خیابان های گرگان متاثر از بیماری کرونا مملو از اطلاعیه ها، بنرها و شعارهای بهداشتی چگونگی مقابله با این بیماری است و تلویزیون های شهری این شهر هم با پخش مداوم و مستمر آگهی های پیشگیرانه، مردم را با اطلاعات بهداشتی آشنا می کنند.

در این میان، میادین میوه و تره بار گرگان هم از حضور ویروس کرونا در بی بهره نماندند و جهش قیمت در بین برخی میوه ها و سبزیجات به ویژه آن دسته که به دارا بودن ویتامین "ث" معروفند مانند لیمو شیرین ، فلفل دلمه ای و سیر، کار و بار صاحبان این میوه را سکه و خریداران را شوکه کرد.

با وجود افزایش زیاد، مراجعه مردم برای خرید این میوه ها بیشتر از حد انتظار است به گونه ای که خرید آن ها به آسانی ممکن نبوده و جای آن در ویترین میوه فروشی ها به طور عمده خالی است.

در حوزه حمل و نقل و جابجایی مسافر در استان نیز اقدامات پیشگیرانه متعددی در دست اجرا است.

شهردار گرگان از ضدعفونی و گندزدایی اتوبوس های داخل شهری گرگان خبر داد و مدیران پایانه های مسافربری در ترمینال های استان نیز از تشدید رعایت مسائل بهداشتی در اتوبوس های بین شهری خبر دادند.

علی متانت مدیرکل فرودگاه های گلستان هم هر چند از برقراری پرواز های فرودگاه گرگان خبر داده اما گفت: طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی و فرودگاه های کشور، تمهیدات بهداشتی در پروازها و فرودگاه ها افزایش یافته است.

ملاقات با بیماران در اکثر مراکز درمانی استان لغو شده و پرسنل فوریت‎های پزشکی در اورژانس به تجهیزات پیشگیرانه بیشتر مجهز شده اند.

هجوم مردم به داروخانه ها و مراکز توزیع لوازم بهداشتی برای خرید ماسک و ژل ضدعفونی کننده به سبب ناامیدی در خرید و تهیه آن فروکش کرده اما شهروندان همچنان چشم انتظار توزیع رایگان این اقلام هستند.

در این شرایط فروش داروهایی مانند تب‌بُر، قرص جوشان و انواع ویتامین ها در حد بالاترین حد ممکن قرار گرفته است.

با توجه به شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری کرونا و به منظور حفظ سلامت آحاد جامعه تا اطلاع ثانوی توزیع هرگونه غذای نذری در بقاع امامزادگان و بقاع متبرکه گلستان ممنوع شده است.

ضد عفونی کردن کتابخانه ها، خوابگاه های دانشجویی، مدارس و بقاع متبرکه نیز دیگر راهکار اندیشیده شده برای جلوگیری از شیوع کرونا در گلستان است.

خیابان های گرگان هم در نتیجه احتمال شیوع این بیماری خلوت تر از همیشه شده و به نظر می رسد مردم با درک ضرورت خانه نشینی برای در امان ماندن از این ویروس، اقدامات پیشگیرانه را جدی گرفته اند.

طبق آنچه که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی، درمان و بهداشت گلستان اعلام کرده اند تاکنون ۶۰ بیمار تنفسی مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری و قرنطینه شدند که از این تعداد آزمایش ۱۸ نفر به تهران ارسال شده که جواب ۶ نفر از آن ها منفی بوده و پاسخ آزمایش بقیه این بیماران هنوز ارسال نشده است.

بیماری جدید کرونا با نام "کووید-۱۹" از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت که بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونای جدید تاکنون حدود ۷۹هزار نفر به این ویروس مبتلا شده اند.

ساختار ویروس های کرونا به گونه ای است که افرادی را که هم‌زمان دارای بیماری دیگری باشند و یا کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی را بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار می دهد.

با این که ویروس های کرونا بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما هفت نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وزارت بهداشت چین دیروز دوشنبه اعلام کرد: شمار قربانیان ویروس کرونای جدید در این کشور به ۲ هزار و ۵۹۲ تن افزایش یافته است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز سه شنبه اعلام کرد که تاکنون ۹۵ نفر در کشور به طور قطعی به کرونا مبتلا شده و ۱۵ نفر فوت کرده‌اند.

ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در جهان را دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...