هیچ مورد اثبات شده ابتلا به کرونا در گلستان وجود ندارد


هیچ مورد اثبات شده ابتلا به کرونا در گلستان وجود ندارد

گنبدکاووس - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اعلام کرد: هم اینک در این استان هیچ موردی از ابتلا به بیماری کرونا که توسط آزمایشات پزشکی اثبات شده باشد، وجود ندارد اما مردم همچنان بایستی اصول بهداشتی بویژه شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون مایع را رعایت کنند.

دکتر عبدالرضا فاضل روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تا الان ۳۸ مورد نمونه آزمایش افراد مشکوک به کرونا در این استان به تهران ارسال شده که فعلا جواب ۶ مورد آن اعلام شده و خوشبختانه نتیجه منفی بوده است.

وی بابیان اینکه جواب آزمایش بقیه افراد ارسال شده نیز در روزهای آینده اعلام می شود، افزود: به دلیل اینکه کل آزمایشات افراد مشکوک از استان‌هایی که درگیر این بیماری هستند، به تهران ارسال می‌شود، زمان اعلام نتایج اندکی زیاد است ولی امیدواریم این زمان در آینده کوتاهتر شود.

دکتر فاضل اضافه کرد: درحال حاضر ۱۶۶ بیمار تنفسی با علائم "تب، تنگی نفس و مشکلات ریوی" و نیز با تشخیص پزشک متخصص عفونی با عکسی که از قفسه سینه آنها گرفته شده، در بیمارستان‌های استان گلستان بستری هستند.

وی تصریح کرد: هم اکنون بیمارستان پنج آذر گرگان با ۷۱ مورد و بیمارستان صیاد شیرازی گرگان هم با ۴۷ مورد بیشترین آمار بستری اینگونه بیماران را دارند ضمن اینکه بقیه بیماران هم در مراکز درمانی دیگر شهرستان‌های گلستان (هر کدام ۲ تا ۶ بیمار)، بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، وضعیت عمومی بیشتر بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان را خوب دانست و ادامه داد که درحال حاضر مراکز درمانی و اورژانس‌های پیش‌بینی شده آماده پذیرش بیماران احتمالی هستند و کلینیک سنجش تب هم در گلستان راه اندازی شده‌است.

دکتر فاضل همچنین با اشاره به شیوه انتقال ویروس کرونا، گفت: متاسفانه این ویروس مثل ویروس "N۱H۱" نیست که فقط با سرفه و یا قطرات تنفسی منتقل شود بلکه این ویروس که دوره کمون ۳ تا ۱۴ روزه دارد، در دوره بیماری و هم در دوره بهبود قابل انتقال است و در کل دوره انتقال صفر تا ۴۵ روز دارد.

وی با تاکید بر ضرورت شستن مرتب دست‌ها توسط افراد بویژه هنگامی که با فردی دست می‌دهند یا دست خود را روی سطوح خارجی مانند میز و صندلی می کشند یا به قندان و تلفن دست می‌زنند، افزود: این افراد حتما بایستی بلافاصله دست خود را با آب و صابون مایع بشورند زیرا ویروس کرونا تا هفت روز روی اجسام باقی می‌ماند.

دکتر فاضل همچین بابیان اینکه قدرت کشندگی این ویروس بین یک تا ۲.۵ درصد است و بیشترافرادی که به دلیل این بیماری در کشور ما فوت کردند، زمینه بیماری تنفسی داشتند، اضافه کرد: با این حال توصیه می کنیم مردم حتی‌المقدور از حضور در اجتماعات از جمله در عروسی‌ها، عزاداری‌ها، جلسات ساده و کنسرت‌ها پرهیز نمایند.

وی به کمبود ماسک در گلستان نیز اشاره کرد اما گفت: زدن ماسک برای افراد سالم هیچ ضرورتی ندارد اما درصورتی که فردی سرفه می‌کند یا آبریزش بینی دارد و یا در جلساتی که با حضور چند نفر برگزار می‌شود، شرکت می‌کند، بهتر است از ماسک استفاده کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان همچنین هدف از بازدید امروز خود از برخی بیمارستان‌ها در شهرستان‌های علی‌آباد کتول، آزادشهر و گنبدکاووس را بررسی چرخه انتقال بیماران اعلام کرد و افزود: خوشبختانه وضعیت بیماران بستری شده که کرونایی نیستند، خوب است اما باتوجه به دوره کمون ۱۴ روزه ویروس کرونا، احتمال دارد در هفته آینده با ازدحام جمعیت در بیمارستان‌ها مواجه شویم که البته پیش‌بینی های لازم صورت گرفته است.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است و بنا به اعلام رییس شبکه بهداشت و درمان این شهرستان در جلسه روز یکشنبه هفته جاری کارگروه سلامت و امنیت غذایی، دو نفر مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا در گنبدکاووس بستری هستند و جواب آزمایش آنها هنوز اعلام نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو