اقدامات پیشگیرانه شهرداری رشت برای مقابله با کرونا


اقدامات پیشگیرانه شهرداری رشت برای مقابله با کرونا

رشت - ایرنا - شهرداری رشت برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا وحفظ سلامت شهروندان و کارکنان مجموعه خود اقدامات پیشگیرانه ای را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش ایرنا، شهرداری رشت در کنار سایر دستگاه ها برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از گسترش آن با توجه به شدت انتشار ویروس، اقداماتی را از ضدعفونی اتوبوس های درون شهری، ایستگاه های اتوبوس ، نیمکت شهری و داخل پارک ها اقدام کرده است.

همه اتوبوس‌ های درون شهری روزانه با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا از سوی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت ضدعفونی می شود.

شهرداری برای حفظ سلامت کارکنان خود و پیشگیری از گسترش ویروس کرونا نسبت به نوبت بندی فعالیت نیروها و ارائه خدمات به شهروندان اقدام کرده است، توزیع ماسک و الکل در میان کارمندان نیز از دیگر اقدمات شهرداری رشت برای مقابله با ویروس کرونا است.

به پاکبانان نیز ماسک و دستکش داده شده تا هنگام کار به این تجهیزات مجهز باشند و سلامتشان در مخاطره نیفتند.

ضدعفونی اتوبوس های درون شهری رشت

با توجه به اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور و اعلام وزارت بهداشت مبنی بر انجام امور پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس، جلسات اضطراری در سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت برگزار شد و بر اساس تاکیدات رئیس این سازمان، اقدامات پیشگیرانه به منظور حفظ سلامت شهروندان در دستور کار قرار گرفت.

اقدامات پیشگیرانه شهرداری رشت برای مقابله با کرونا

در این راستا هر شب توسط کارکنان تعمیر و نگهداری سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری پس از سرویس اتوبوس‌ها ، نظافت بیرونی و داخلی آنها با مواد شوینده، با استفاده از مواد نظافتی ضد عفونی کننده تمامی دستگیرها و صندلی ها به طور کامل نظافت و ضدعفونی می شوند.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر رشت روز دوشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: همه اتوبوس‌ های درون شهری پس از هربار پیاده شدن مسافران در مقصد شستشو و ضد عفونی می شوند.

اسماعیل حاجی پور افزود: به پاکبانان شهرداری رشت نیز ماسک و دستکش داده شده تا برای حفظ سلامتی شان هنگام کار به این تجهیزات مجهز باشند.

وی اظهار داشت: اقدامات لازم در آرامستان های رشت نیز انجام شده تا تدفین فوت‌ شدگان با رعایت امنیت کامل بهداشتی انجام شود.

فعالیت کارکنان شهرداری نوبت بندی شد

آیین نامه دور کاری کارکنان شهرداری این کلانشهر با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا انجام شد که در این آیین نامه مواردی با هدف افزایش آمادگی و جلوگیری موثر از گسترش شیوع ویروس کرونا در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت با بیان اینکه برای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا برنامه هایی را در مجموعه شهرداری و شورا در دست داریم، افزود: برای کارکنان شهرداری شیفت کاری در نظر گرفتیم و ساعت کاری را کاهش داده ایم.

بهراد ذاکری اظهار داشت: با تصویب آیین نامه دور کاری کارکنان شهرداری در دو بخش صف و ستاد، انجام این کار را به مدیران مناطق سپردیم تا هر جایی که لازمست تصمیماتی در باره شیفت کاری و کاهش ساعت خدمات دهی داشته باشند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت با بیان اینکه شهرداری وظایفی را در قبال مردم دارد، خاطر نشان کرد: برای گندزدایی از اتوبوس ها به طور جدی با شهردار صحبت کردیم که ضدعفونی از اتوبوس ها انجام می گیرد.

وی درباره تدفین اجساد افراد ابتلا به کرونا نیز اظهار داشت: متاسفانه هنوز دستورالعمل درستی بابت تدفین افراد فوت شده مبتلا به کرونا به ما ارسال نشده بنابراین در کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت با حضور مشاوران و کارشناسان بهداشت محیط آیین نامه ای تهیه شده تا با روش علمی برای دفن اقدام شود.

ضدعفونی پارک ها، نیمکت های شهری و ایستگاه های اتوبوس

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت نیز از شامگاه گذشته نسبت به ضدعفونی پارک ها، نیمکت های شهری و ایستگاه های اتوبوس در این کلانشهر اقدام کرده است تا از طریق سهمی در پیشگیری از گسترش ویروس کرونا و مقابله با این ویروس موذی داشته باشد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا، افزود: از شب گذشته ضدعفونی داخل پارک ها، ایستگاه های اتوبوس و نیمکت های شهری را آغاز کرده ایم و این کار را هر شب انجام می دهیم.

بابک رمضانی افزود: برای انجام این کار بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت و مجوز مرکز بهداشت، محلول ضدعفونی شامل "یک لیتر ماده سفیدکننده وایتکس به همراه ۹ لیتر آب و یک لیتر الکل" را تهیه کردیم که از ضدعفونی از مکان یاد شده از این محلول استفاده می شود.

وی اظهار داشت: این محلول برای استفاده "دست" نیست و از آن باید تنها برای سطوح استفاده کرد.

تعطیلی مدارس، اماکن عمومی و کاهش ساعت کاری در گیلان

مراکز آموزشی علمی شامل مدارس، دانشگاه ها و مهدهای کودک استان گیلان از شنبه تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام شده است.

ساعت کاری کارکنان از امروز "سه شنبه تا پایان هفته جاری" از ساعت ۳۰: ۸ تا ۳۰: ۱۲ اعلام شده است.

تمامی سالن های ورزشی ، استخرها و تالارهای عروسی و محافل شادی و عزاداری به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع کرنا ویروس تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

بر اساس آخرین آمار، تاکنون چهار مورد مثبت مبتلا به ویروس کرونا در گیلان تشخیص داده شد که از این تعداد ۲ نفر فوت کرده و ۲ نفر دیگر حالشان خوب شده است.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است، کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !