20 میلیارد تومان تنخواه برای مقابله با کرونا به گیلان اختصاص داده شد


20 میلیارد تومان تنخواه برای مقابله با کرونا به گیلان اختصاص داده شد

رشت - ایرنا - سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: 20 میلیارد تومان تنخواه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تنها برای پیشگیری و مقابله با کرونا به این دانشگاه اختصاص داده شد.

دکتر محمدرضا نقی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به اینکه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ۵۳۰ میلیارد تومان برای پیشگیری و مقابله با کرونا اختصاص داده شد و به این دلیل که تا فرآیند آن طی شود، از محل تنخواه ۲۰ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه این مبلغ برای خرید تجهیزات مورد نیاز به منظور مقابله با بیماری کرونا هزینه می شود، افزود: ارائه وسایل حفاظت شخصی شامل ماسک، دستکش و غیره به کادر پزشکی، پرستاران و پزشکان در بیمارستان ها روزانه انجام می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان اضافه کرد: علاوه بر اینکه وسایل حفاظت شخصی دریافت می شود، پی گیری ها برای دریافت مجددا وسایل با توجه به اینکه مصرف آنها روزانه است، انجام می گیرد.

بر اساس آخرین آمار، تاکنون چهار مورد مثبت مبتلا به ویروس کرونا در گیلان تشخیص داده شد که از این تعداد ۲ نفر فوت کرده و ۲ نفر دیگر حالشان خوب شده است.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است، کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در