کرونا تردد مرزی را در آستارا کاهش داد


کرونا تردد مرزی را در آستارا کاهش داد

آستارا - ایرنا - افزایش هشدارهای بهداشتی برای پیشگیری از کرونا و سنجش تب مسافران و گردشگران مرزی، شمار ترددکنندگان از مرز آستارا در همسایگی جمهوری آذربایجان را کاهش داد.

روزانه حدود سه هزار تبعه خارجی و اغلب از جمهوری آذربایجان برای تامین مایحتاج خود از مرز آستارا وارد ایران می شوند و بعد از خریداری اقلام مورد نیاز به کشور خود باز می گردند اما این روزها از شمار آنها کاسته شده است.

حسن رستم زاد فرماندار آستارا پیشتر اعلام کرده بود که روزانه حدود سه هزار تبعه آذری از مرز این شهرستان وارد ایران می شوند و برخی از آنها برای تامین نیازهای پزشکی و درمانی به کشور ما سفر می کنند.

با توجه به اینکه اتباع آذری برای ورود به ایران نیاز به ویزا ندارند و تفاضل نرخ منات (پول رایج جمهوری آذربایجان) با ریال، قدرت خرید آنها را افزایش داده است، آذری ها مشتریان دائمی بازار آستارا هستند و میزان خرید آنان در رونق اقتصاد و بازار این شهرستان تاثیرگذار است.

تاثیر کرونا بر بازار آستارا

محوطه و خیابان منتهی به پایانه مرزی آستارا که همواره مملو از حضور مسافران، گردشگران و دلالان ارز بود، این روزها خلوت تر شده است و چند تن از بازاریان آستارا نیز از کاهش رفت و آمد مشتریان آذری خود خبر می دهند.

اکبر محمدی فروشنده پوشاک در بازار ساحلی آستارا می گوید: اتباع جمهوری آذربایجان هر روز بدون ویزا وارد بازارهای ما می شوند و اقلام مورد نیاز خود را خریداری و سپس به کشور خود باز می گردند اما در دو روز اخیر شمار آنها به شدت کاهش یافته است.

سیروس شیارکار از دیگر بازاریان آستارا نیز اظهار داشت : بسیاری از اتباع جمهوری آذربایجان، نیازهای پزشکی و درمانی خود را در آستارا و شهرستان های اطراف تامین می کنند اما ترس از کرونا رفت و آمد آنها را کم کرده است.

یکی از رانندگان برون شهری نیز اظهار کرد: آذری ها برای رفتن به شهرهای زیارتی ما پول خوبی می پردازند و امیدوار بودیم در آستانه عید، کسب و کار من و سایر رانندگان رونق بگیرد، اما ترس از کرونا بازار ما را خراب کرده است.

صادرات کالا رونق یافته است

برخلاف تاثیر کرونا بر میزان تردد مرزی، تجارت و صادرات کالا در مرز آستارا ادامه دارد و فعالان و تجار، همچنان به صادرات کالاها ادامه می دهند و کامیون ها تا مقابل گمرک آستارا صف می کشند.

مدیرکل گمرک آستارا اظهار کرد : گمرک و مرز این شهرستان آستارا از سرحدات باز و فعال کشورمان است و میزان صادرات و حمل و ترانزیت کالا در بهمن ماه امسال نسبت به ماه قبل بیش از دو برابر شده است.

رسول امیدی افزود : قطع واردات کالا از لهستان به روسیه از دلایل افزایش صادرات کالا از گمرک آستاراست و صف کامیون ها برای خروج بار گویای رونق صادرات از مرز این شهرستان است.

وی ادامه داد : متاسفانه در یکی دو روز اخیر میزان تردد نفر از مرز آستارا به دلیل اقدامات پیشگیرانه در هر دو سوی مرز نسبت به انتقال ویروس کرونا کاهش یافته و این امر در اقتصاد و بازار آستارا تاثیرگذار است.

ماه های پایانی سال در اقتصاد و بازار تاثیر فراوانی دارد و گردشگری نیز در این ایام و نوروز رونق می گیرد و با توجه به ارتباط مستقیم امرار معاش خانواده ها به اقتصاد و گردشگری بسیاری از افراد بخصوص بازاریان آستارا به روزهای آینده چشم دوخته اند تا با تضعیف تاثیرات منفی کرونا، افزایش تردد مرزی و رونق داد و ستد را بار دیگر شاهد باشند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده است و با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی با جمهوری آذربایجان در ارتباط است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس