ممنوعیت عرضه قلیان در فارس؛تلاش برای بستن راه تنفس کرونا


ممنوعیت عرضه قلیان در فارس؛تلاش برای بستن راه تنفس کرونا

شیراز-ایرنا- بحث‌های مربوط به ویروس کرونا و انتقال آن از راه‌های مختلف در کشور بالاگرفته و موضوع انتقال آن از طریق قلیان موجب شده که عرضه آن در اماکن عمومی استان فارس ممنوع شود.

سردار سرتیپ غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور بتازگی اعلام کرد که وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران از وضعیت سفید خارج و وارد وضعیت زرد شده است از این رو اتاق اصناف استان فارس دستوراتی را به زیرمجموعه های خود داده است تا برای حفظ سلامت شهروندان نکات ایمنی را رعایت کنند.

همچنین معاون وزارت بهداشت در نامه‌ای فوری به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواستار پیگیری ممنوعیت عرضه قلیان به منظور جلوگیری از افزایش ابتلا به ویروس کرونا شد.

در این نامه که در اختیار ایرنا قرار گرفت ،علیرضا رئیسی اعلام کرد: با توجه به بیماری کرونا در کشور، لزوم پیشگیری از این روند در اولویت برنامه‌های بهداشت و سلامت کشور قرار دارد.

در ادامه نامه آمده است : ضمن تشکر از اقدامات انجام شده، با توجه به اینکه حضور در محیط‌های جمعی و شلوغ، تماس با اشیاء و محیط های آلوده باعث انتقال سریع این ویروس می شود، جدا از تاثیر مصرف و مواجهه با دود محصولات دخانی بر تضعیف سیستم ایمنی و مستعد شدن بدن برای ابتلا به بیماری ها، استفاده از وسایل و ابزار آلات قلیان، افزایش ریسک خطر این بیماری را به همراه دارد، لذا ضروری است تمام اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی عرضه کننده قلیان به حالت تعطیل در آمده و یا از عرضه قلیان در آنها جلوگیری شود.

در این نامه خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آمده است: دستور فرمایید ضمن استفاده از ظرفیت قانون جامع کنترل دخانیات و آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی با طرح اهمیت موضوع در کارگروه مربوطه به منظور اقدام هماهنگ و از طریق تشکیل تیم‌های مشترک در این زمینه اقدام لازم صورت پذیرد.

چه می‌کند این قلیان

عطرها و اسانس‌های موجود در تنباکوهای موسومبه میوه ای حاوی هزاران مواد سمی و کشنده است که هم مصرف کنندگان و هم کسانی را که در معرض دود ناشی از آن هستند گرفتار بیماری های قلبی، عروقی و حملات تنفسی می کند و ویروس کرونا می تواند از این طریق هم به افراد منتقل شود.

استفاده همزمان چند نفر از قلیان، امکان انتقال ویروس کرونا را از طریق نی قلیان یا لوله های خرطومی که اخیرا باب شده، بسیار محتمل می سازد.

افراد قلیانی عادت دارند پس از پک زدن به قلیان، نی یا خرطومی هدایت گر دود را به نفر بعدی بدهند و نفر بعدی و بعدی هم قلیان دهان زده شده را با دیگران سهیم می شوند.

به این ترتیب قلیانی ها از راه تماس اشتراکی با نی قلیان،ویروس نافرمان کرونا را به بدن یکدیگر منتقل می کنند.

مکان های عرضه قلیان پلمب می شوند

قهوه خانه‌ها چه آنهایی که مجوز عرضه قلیان را دارند و یا ندارند، رستوران ها ، سفره خانه ها ، کافی شاپ ها و دیگر مکان هایی که زیر مجموعه های اتاق اصناف هستند در صورتی که اقدام به عرضه قلیان بکنند ،پلمب خواهند شد.

رییس اتاق اصناف استان فارس دراین باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد:به تمام زیر مجموعه ها کتبا اعلام شده که ویروس کرونا جدی است و برای سلامتی مردم باید نه تنها از عرضه قلیان خوداری کنند، بلکه تمام نکات بهداشتی هم در تمام اماکن با جدیت باید رعایت شود.

سید محمود هاشمی با اشاره به اینکه تیمی متشکل از اداره بهداشت، واحد نظارت و نماینده اتاق اصناف با نام کمیته پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تشکیل شده است تا براماکن تحت پوشش نظارت کنند، افزود: برای ما سلامت مردم در اولویت قرار دارد و گشت های بازرسی به طور مرتب بر تمام اماکن تحت پوشش نظارت خواهند کرد و دستور داده ایم بطور مرتب مکان ها را ضد عفونی کنند.

هاشمی اضافه کرد: در صورتی که از سوی اماکن تخلقی صورت گیرد که سلامتی مردم را تهدید کند با بستن مکان متخلف مُر قانون اجرا می شود.

رییس اتاق اصناف استان بیان داشت: از مردم می خواهیم خدمات را از شرکت هایی بگیرند که داری مجوز خدماتی هستند و در صورت مشاهده هر گونه خلافی با شماره تلن های ۳۲۳۴۰۰۰۰ و ۱۲۴ بازرسی صنعت و معدن تماس بگیرند.

هاشمی ادامه داد : تمام همایش های صنفی و کلاس های آموزشی که قرار بود با حضور ۵۰۰ نفر برگزار شود نیز لغو شد چرا که بر این باوریم که تجمع افراد می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند و عاملی برای شیوع این بیماری باشد.

رستوران ها و قهوه خانه ها حق عرضه قلیان ندارند

همچنین مسوول اتحادیه رستوران ها، قهوه خانه ها و دیگر اماکن تحت پوشش در شیراز به خبرنگار ایرنا گفت: هیچ کدام از این مکان ها چه قهوه خانه دارای مجوز عرضه قلیان و چه آنهایی که مجوز ندارند حق عرضه قلیان ندارند.

کوروش صالحی ادامه داد: تعداد ۳۲ قهوه خانه قدیمی دارای مجوز ارایه عرضه قلیان وجود دارد اما با توجه به خطراتی که جان مردم را بر اثر شیوع ویروس کرونا تهدید می کند آنها هم با توجه به ابلاغیه اتحادیه حق عرضه قلیان را ندارند و در صورتی مشاهده بدون تذکر اماکن آنها بسته خواهد شد.

وی گفت: بطور مرتب ماموران گشت این اتحادیه کار نظارت بر اماکن را برعهده دارند و در صورتی که حتی مشتری درخواست عرضه قلیان کند آنها حق ندارند از قانون سرپیچی کنند.

صالحی با بیان اینکه مسوولان مکان های عرضه غذا موظف هستند تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند، اظهار داشت: تمام رستوران ها و دیگر مکان ها باید در محل خود لوازم بهداشتی و ضد عفونی استاندارد داشته باشند و بطور مرتب محیط را ضد عفونی کنند.

رییس اتحادیه رستوران های شیراز بیان کرد: دست اندرکاران این مکان ها در صورتی که مشاهده کردند مشتری آنها علائم بیماری دارند باید از حضور آنها جلوگیری و غدا را با استفاده از ظرف های بهداشتی به صورت بیرون بر به آنها عرضه کنند.

صالحی گفت: هچنین افرادی که غذا را در بین مشتریان سرو می کنند باید کاملا مجهز به پوشش های بهداشتی باشند.

چیرگی چتر دود بر ابلاغیه ها

با وجود اظهارات مسوولان مبنی بر ابلاغ عدم عرضه قلیان به قهوه خانه و دیگر مکان ها خبرنگار ایرنا با حضور در برخی از این مکان ها مشاهده کرد نه تنها عرضه قلیان ادامه دارد بلکه دود غلیظی هم فضای آنها را گرفته بود که با این سیاست مغایرت داشت.

همچنین مشاهدات خبرنگار ما از برخی اماکن عرضه قلیان در سفره خانه ها، کافه ها و غذاخوری های شیراز نشانگر نبود موازین بهداشتی برای عرضه قلیان است به نحوی که فقط زغال یا تنباکوی قلیان عوض می شد و از تعویض یا ضدعفونی کردن نی قلیان خبری نبود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت ال نود امروز در بازار چقدر شد؟