«کرونا» رستوران‌ها و باشگاه‌های ورزشی را خلوت کرد


«کرونا» رستوران‌ها و باشگاه‌های ورزشی را خلوت کرد

ویروس خبرساز کرونا این روزها حسابی بازار رستوران‌ها، کافه‌ها و فست فودی‌ها را کساد کرده است.

گزارش‌های میدانی ما نشان می‌دهد؛ رستوران‌ها برخلاف همیشه پررونق نیستند و مشتری‌های دائمی‌شان به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کرونا ترجیح می‌دهند به اماکن عمومی کمتر مراجعه کنند. وضعیت در باشگاه‌های ورزشی و استخرها نیز دست کمی از رستوران‌ها ندارد. هر دوی صاحبان رستوران‌ها و باشگاه‌های ورزشی از این وضع بسیار گلایه‌مندند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اگرچه آنها توصیه‌های ساده بهداشتی را برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا جدی گرفته‌اند و به قول خودشان این روزها محلول ضد عفونی کننده و دستکش‌های یکبار مصرف جراحی را یک لحظه هم از خودشان دور نمی‌کنند اما با این وجود، در برخی از اغذیه فروشی‌ها و رستوران‌ها و باشگاه‌های بدنسازی پرنده پر نمی‌زند.

وضعیت کسادی رستوران‌ها و کافه‌ها را خانم مرادی که هفته‌ای چند مرتبه به کافه‌ای شلوغ در مرکز شهر می‌رود، تأیید می‌کند. او می‌گوید که دیشب کافه بودم، مدیریت کافه با حساسیت خاصی به مشتری هایش خدمات می‌داد. قبل از آنکه خبر ویروس کرونا پخش شود در خیابان‌های منتهی به کافه جا برای پارک خودروی شخصی وجود نداشت. دو روز پیش که به کافه رفتم همه جا خلوت بود. داخل کافه هم چند تا مشتری دائمی نشسته بودند. «باریستا»ها مدام میز و صندلی‌ها را با محلول ضد عفونی کننده، گندزدایی می‌کردند یک نفر مسئول ضد عفونی سرویس بهداشتی بود. این را هم بگویم که صندوقدار اصلاً پول نقد نمی‌گرفت و باید از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کردیم. برای تهیه این گزارش با صاحبان رستوران، فست فودی‌ها، اغذیه فروش‌ها و باشگاه‌های ورزشی گفت‌و‌گو کرده‌ایم که ببینیم مردم چقدر هشدارهای مربوط به ویروس کرونا را جدی گرفته‌اند و آیا تاکنون دستورالعمل بهداشتی خاصی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به آنها ابلاغ شده است یا خیر؟

یکی از رستوران داران قدیمی در منطقه سهروردی می‌گوید: بعد از شیوع ویروس کرونا در تهران، مردم کمتر برای صرف غذا به رستوران مراجعه می‌کنند. توصیه‌های پزشکی از جمله پرهیز از حضور در اماکن عمومی حدود 10 درصد روی مشتری‌های ما تأثیر گذاشته است.

به گفته مدیر این رستوران، کارشناسان بهداشت دستورالعمل‌های مرتبط با پیشگیری از ابتلا به کرونا را در اختیار آنها قرار داده‌اند طبق این دستورالعمل‌ها تمامی کارکنان و آشپزهای رستوران‌ها مکلف به پوشیدن دستکش و کلاه شده‌اند، باید روزی چند مرتبه دست‌های‌شان را ضدعفونی کنند، دستکش یکبار مصرف جراحی دست‌شان کنند. علاوه بر این طبق دستورات وزارت بهداشت در سردخانه و یخچال باید بسته باشد و درجه‌شان را افزایش دهیم. همچنین به صندوقدارمان اعلام کرده‌ام از مشتری‌ها پول نقد نگیرد و از کارتخوان استفاده کند.

او این را هم می‌گوید که در روزهای اخیر بازرسی مأموران بهداشت از فضای رستوران و شرایط طبخ غذا افزایش یافته است با این حال برخی رستوران دارها به دلیل کاهش محسوس مشتری و ترس از ابتلا به کرونا ترجیح داده‌اند، رستوران‌شان را تعطیل کنند. این رستوران‌دار قدیمی در پاسخ به اینکه آیا شما موافق تعطیلی رستوران‌ها هستید؟ می‌گوید: بله موافقیم. وقتی ببینیم مشتری علائم بیماری کرونا را دارد قطعاً می‌ترسیم. به هر حال هیچ چیز به اندازه سلامتی مهم نیست.

یکی از اغذیه‌فروشان که در مرکز شهر ساندویچ می‌فروشد و به گفته خودش، تا یک هفته پیش به دلیل تعداد زیاد مشتری فرصت سرخاراندن نداشته، می‌گوید: همه تلاش‌مان در طول سال برای شب عید بود که بیشتر سود کنیم اما بیماری کرونا روی کار ما صددرصد اثر منفی گذاشت یعنی اگر قبلاً 100 تا مشتری داشتیم الآن روزی 30 مشتری هم به مغازه ما مراجعه نمی‌کند.

او می‌گوید: ما جزو اغذیه فروشی‌های «بگیرو ببر» هستیم سفارش‌های غذا بشدت کم شده است. مردم ترسیده‌اند و سعی می‌کنند غذای بیرون نخورند.

این اغذیه فروش در پاسخ به اینکه آیا وزارت بهداشت دستورالعمل‌های خاصی را برای رعایت نکات بهداشتی در رابطه با ویروس کرونا در اختیارتان قرار داده است؟ توضیح می‌دهد: خیر. ما خودمان به کارکنان مان دستور داده‌ایم مدام دست‌های‌شان را بشویند و با الکل آشپزخانه را ضد عفونی کنند. قرار نیست که مردم را از همه چیز بترسانند آنوقت شهر به تعطیلی کشیده می‌شود.

مسئول یکی از فست فودهای منطقه 15 نیز درباره تأثیر اخبار ویروس کرونا بر کم شدن تعداد مراجعه کنندگان‌شان می‌گوید: حداقل 50درصد از مشتری‌های ما کم شده است. ما خودمان برای کارکنان مان ماسک و دستکش جراحی خریده‌ایم آنها موظف‌اند دست و صورت‌شان را با آب و صابون بشویند. روزی یک بار میز و صندلی و وسایل آشپزی را ضدعفونی می‌کنیم. اما واقعیت این است خیلی درباره روش‌های پیشگیری از بیماری کرونا در فست فودی‌ها اطلاعی نداریم. به ما بسته‌های آموزشی نداده‌اند. اگر ببینیم اوضاع خیلی خطرناک است خودمان تعطیل می‌کنیم.

باشگاه‌های ورزشی هم حال و روز بهتری از رستوران‌ها ندارند. علاقه‌مندان به بدن‌سازی و شنا و رشته‌های دیگر، ورزش را کنار گذاشته‌اند و با وسواس خاصی به باشگاه‌ها و استخر‌ها می‌روند. این را مدیر یکی از باشگاه‌های ورزشی در خیابان فاطمی می‌گوید: به ما هیچ دستورالعملی مبنی بر بهداشت محیط برای پیشگیری از کرونا داده نشده است. خودمان محلول «پرکلر» خریدیم و سالن‌ها را تمیز می‌کنیم. همه جا ژل ضدعفونی یا الکل رقیق شده گذاشتیم. پرسنل‌مان هم مرتب از مایعات ضدعفونی کننده استفاده می‌کنند اما با همه این اقدامات بیش از نیمی از مشتری‌های ما به باشگاه نمی‌آیند. در رابطه با استخر‌ها هم بگویم که اگر آب استخر با محلول کلر به درستی ضدعفونی شود هیچ میکروبی در محیط نمی‌ماند بنابراین استخر عامل انتقال بیماری ویروسی نیست با این حال اگر متخصصان سلامت تعطیلی باشگاه‌های ورزشی را برای جلوگیری از انتشار ویروس به صلاح بدانند حتماً استقبال می‌کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس