دانستنی های خواندنی در مورد گیاه روناس


خاصیت و مضرات گیاه روناس  گیاه روناس یکی از داروهای گیاهی هست که افزون بر خواص بالایی که دارد می‌تواند گاهی اوقات ضررهای خاصی هم داشته باشد .  روناس از تیره گیاهی روبیاسه و از گیاهان چند ساله بوده که از ریشه آن، یکی از بادوامترین رنگهای قرمز طبیعی به نام آلیزارین به دست می‌آید و به همین علت جزء یکی از گیاهان رنگ‌دار صنعتی محسوب میگردد. از برگ و...

دانستنی های خواندنی در مورد گیاه روناس

خاصیت و مضرات گیاه روناس

گیاه روناس یکی از داروهای گیاهی هست که افزون بر خواص بالایی که دارد می‌تواند گاهی اوقات ضررهای خاصی هم داشته باشد .

روناس از تیره گیاهی روبیاسه و از گیاهان چند ساله بوده که از ریشه آن، یکی از بادوامترین رنگهای قرمز طبیعی به نام آلیزارین به دست می‌آید و به همین علت جزء یکی از گیاهان رنگ‌دار صنعتی محسوب میگردد. از برگ و ساقه این گیاه همچون علوفه حیوانی و از ریشه آن، همچون یک ماده رنگزا جهت بهرهگیری در رنگرزی بهرهگیری می شود. چندین گونه از گیاه روناس، همچون گیاه زینتی کشت میشود که بعضی منبع رنگ و بعضی دیگر از نظر دارویی مهم میباشند.

این گیاه به حالت وحشی در منطقه مدیترانه از اسپانیا تا آسیای صغیر و همینطور در شمال آفریقا و بعضی نواحی آسیا می روید. منشاء نخست آن خاور نزدیک و قفقاز بوده هست. روناس در قدیم در ایران به صورت سنتی در تبریز، ارومیه، اراک، فارس و یزد کشت می گردید و امروزه نیز به صورت اتومبیل در استان مرکزی و ساوه به صورت علف هرز در باغها در ودر استان فارس نیز به صورت گیاه مرتعی دیدن میشود. ریشه این گیاه افزون بر بهرهگیری در صنایع رنگرزی، دارای طعمی تلخ و گس بوده و قسمت مهم این گیاه از نظر طبی محسوب میشود. در ادامه ضررها و خواص روناس گردآوری شده هست.

خواص روناس «طبیعت و خواص درمانی»

روناس از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک هست. بعضی خواص دارویی این گیاه عبارتند از:

ریشه روناس مدر هست و میزان اوره موجود در خون را کاهش میدهد.

گیاه روناس، دارای خاصیت انحلال سنگهای مجاری ادراری هست.

گیاه روناس به علت داشتن تانن، دارای خاصیت قابض بوده، ملین، مسهل و ضد نقرس می‌باشد.

از خواص روناس، خاصیت ضد راشیتیسم «مریضی نرمی استخوان» بوده و هنگام شکستگی استخوان‌ها برای جوش خوردن سریع آن ها موثر هست.

مصرف روناس رفع کننده دردهای قاعدگی هست.

کمپرس جوشانده روناس برای رفع مریضی‌های پوستی خوب هست.

برای برطرف کردن بی‌ حسی و سستی دست و پا، خوردن روناس آمیخته با عسل پیشنهاد میشود، همینطور از دیگر خواص روناس با عسل، کمک به درمان و معالجه مریضی فلج هست.

مصرف روناس، افزاینده شیر مادران هست.

گرچه روناس بطور کامل در پزشکی مورد بهرهگیری قرار نمیگیرد اما همچون داروئی موثر در درمان زردی و یرقان کاربرد دارد، همینطور این گیاه کبد، کیسه صفرا و طحال را پاکسازی میکند.

دانستنی های خواندنی در مورد گیاه روناس

خاصیت گیاه درمانی روناس

مصرف روناس رفع کننده دردهای قاعدگی هست


تسکین دردهای سیاتیکی از دیگر خواص روناس هست.

ضماد تهیه شده از برگ و ریشه روناس، کک و مک را برطرف و رفع کننده خارش پوست هست.

یکی دیگر از خواص گیاه روناس، افزایش اشتها هست.

روناس، یبوست شدید را معالجه و تورم بدن را از بین می برد.

روناس، رنگ موی طبیعی بوده، ازآن به همراه وسمه و حنا، برای رنگ کردن موها بهرهگیری میشود.

کاربرد روناس در صنعت

مهم ترین مورد بهرهگیری از روناس در صنعت، رنگرزی پشم در صنعت قالی‌بافی و پارچه‌بافی هست. ماده رنگی روناس «آلیزارین» امروزه به طور صنعتی نیز تهیه میشود، با این وجود امروزه، به علت کشف رنگ شیمیایی آنیلین، تا حدود زیادی اهمیت خودرا از دست داده هست.

مضرات روناس «موارد احتیاطی و منع مصرف»

روناس ترشح ادرار را چندان میکند و فشار آن را بالا می برد، بنابر این ممکن هست بر اثر بهرهگیری چندان، ایجاد خون در ادرار کند، در این صورت بهتر هست که روناس با کتیرا خورده شود. مصرف گیاه روناس برای خانم‌های باردار و شیرده بایستی با احتیاط همراه باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه طب سنتی و گیاهان دارویی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی