پرستاران با وجود حقوق عقب مانده به بیماران کرونا رسیدگی می‌کنند


پرستاران با وجود حقوق عقب مانده به بیماران کرونا رسیدگی می‌کنند

تهران - ایرنا - رئیس کل سازمان نظام پرستاری طی نامه‌ای به رئیس جمهوری نوشت: پرستاران برای مقابله با بیماری جدید ویروس کرونا ایستاده‌اند و از جان مایه می‌گذارند اما مسئولان نیز باید به تکلیف خود برای پرداخت حقوق عقب مانده آنان عمل کنند.

محمد میرزابیگی روز دوشنبه در این نامه افزود: این روزها که با ورود ویروس کرونا به کشور عزیزمان، فضایی همراه با ترس و نگرانی در آحاد مردم ایجاد شده است، مدافعانی بزرگ، توانمند، ایثارگر و از جان گذشته به نام پرستاران حضور دارند که در گستره سطح و عمق ایران اسلامی و برای وجب به وجب خاکمان برای نفر به نفر آحاد امت مان در نظام سلامت کشور آرام و قرار ندارند و سلامت و زندگی خود را فدای سلامتی مردم و عزت و سربلندی کشورمان می کنند. همان ها که در تمام لحظات و اوقات ۲۴ ساعته در همه مراکز درمانی بیمارستانی کشور، حضور فعال داشته وهر پرستار، درشرایط عادی بار ۱۰ نفر را بدوش می کشد.

وی اضافه کرد: پرستار در نظام سلامت تنها کار پرستاری خود را نمی کند، بلکه باید همزمان حامی و مدافع حقوق بیمار و خانواده او بوده و پاسخگوی بی چون و چرا به سیستم و مسئولان سلسله مراتب یا غیر سلسله مراتب خود باشد. پرستار؛ پاسخگویی مهربان به مردم و مراجعه کنندگان مراکز درمانی، تکمیل کننده خدمات پزشکان و سایر همکاران تیم سلامت و جمع و جور کننده هر کار و مسئولیتی است که از دیگران بر زمین می ماند.

میرزابیگی افزود: در اکثر اوقات وظایف ‌دستورالعمل هایی از سیستم وزارت بهداشت، به مراکز درمانی اعلام و ابلاغ می شود که خواسته یا ناخواسته اولین و طبیعتا بهترین مجریان آنها پرستارانند. به ویژه در بحران‌ها و بالاخص در موضوع اخیر یعنی کرونا.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در این نامه نوشت: لطفا در جامعه از طریق تولید و عرضه بی محابای کالاهای پیشگیری ساده مثل ماسک، دستکش و مایع ضدعفونی و برخورد بسیار شدید با محتکران این ۴ قلم جنس آسوده کنید.

میرزابیگی اضافه کرد: در این شرایط به تعداد بیشتر نیروی انسانی پرستار و افزایش انگیزه پرستاران موجود لازم است. نمی شود «کرونا را با تحریم مقایسه کرد» اما برای مبارزه با تحریم هزاران مشوق گذاشت و برای مبارزین خط اول برخورد با کرونا، مشوق که هیچ بلکه ماهها حقوق عقب افتاده آنها را نداد؛ آن هم حق و حقوق مسلم و معینی که قبل از روز پرستار مرتب قول و وعده آنها داده شد.

وی گفت: این حقوق عبارتند از حق و حقوق مرتبط بر خدمات سلامت ( پرداخت معوقات، بازنگری در نظام پرداخت و استخدام سالانه ۱۰ هزار گروه پرستاری)، تعریف درست جایگاه های ساختاری، مدیریتی، تصمیم گیری و تصمیم سازی،

میرزابیگی افزود: همگان شاهد و ناظرند که حاضرترین و فعال ترین گروه نظام سلامت در حوادثی چون کرونا، سیل و زلزله؛ همان غایب ترین گروه در زمان برخورداری از مزایایی چون کارانه و پست و مسئولیت و گزارش کار می شوند، که این نوع رفتار با پرستاران مطلقا مقبول و پسندیده هیچ جامعه ای نیست.

وی اضافه کرد: جناب آقای رئیس جمهور. مستحضر باشید که این روزها مطلقاً پرستاران، ذره ای از کیفیت یا کمیت خدمات خود را منوط ومشروط به هیچ گونه شرط و شروط نمی دانند و کماکان، بی محابا به جانفشانی مشغول و بدان مفتخرند و اگر لازم باشد، صدها برابر وضع موجود، جانفشانی خواهند کرد، اما «تکلیف مسئولان کشور در قبال این جهاد بزرگ و مجاهدان خاموش و مظلوم چه می شود؟»

میرزابیگی افزود: هم اکنون پرستاران توانمند در سراسر کشور برای مقابله با کرونا ایستاده اند اما مسئولان باید بدانند برخی کمبودها، گلایه ها از سوی پرستاران و از طرفی بدقولی ها، خلف وعده ها و ساده سازی های برخی مسئولا امر باعث شد تا سازمان نظام پرستاری این بار با نامه سرگشاده مستقیم با جنابعالی سخنان خود را در میان گذارد.

وی نوشت: امید است دستور فرمایید با اعمال احکام حقوقی پرستاران براساس محاسبات جدید که هنوز در وزارت بهداشت در سال ۹۸ اعمال نشده است، اعطای مجوز استخدام نیرو و بازنگری هرچه زودتر نظام پرداخت در نظام سلامت برای برقراری عدالت نسبی، باعث شوید که پرستاران با انگیزه و انرژی مظاعف بیش از پیش خدمت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط