کسب پنج سهمیه المپیک؛ تداوم تاریخ‌سازی در شمشیربازی


کسب پنج سهمیه المپیک؛ تداوم تاریخ‌سازی در شمشیربازی

تهران- ایرنا- ریو 2016 را می‌شود آغاز تاریخ‌سازی شمشیربازی ایران دانست جایی که نخستین عنوان المپیکی این رشته ایران در آن مسابقات به ثبت رسید.

در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو «مجتبی عابدینی» سابریست ایرانی با خلق یک شگفتی بزرگ توانست در جمع چهار شمشیرباز برتر این تورنمنت قرار گیرد و به‌عنوان چهارم بسنده کرد و این افتخار موجب شد تا مسوولان وقت پاداش مدال طلا برای عابدینی در نظر بگیرند. هر چند که برخی این موفقیت را یک اتفاق یا شگفتی قلمداد می‌کردند اما استمرار موفقیت‌های شمشیربازی با مدال نقره عابدینی در جام جهانی ۲۰۱۷ ایتالیا و برنز این سابریست در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ مجارستان تکمیل و روز گذشته در جام جهانی لهستان این موفقیت‌ها با کسب پنج سهمیه به نهایت رسید.

تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران که تاکنون در چند گزینشی شرکت کرده بود با کسب امتیازات لازم توانست به‌عنوان برترین تیم آسیایی جواز حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کند. ایران در رقابت‌های لهستان تنها با یک باخت به تیم آلمان قهرمان مسابقات در مرحله یک‌چهارم نهایی به‌عنوان پنجمی رسید. تیم ایران در این دوره تیم‌های ژاپن، چین و مجارستان را شکست داد.

تا پیش از این مسابقات چین رقیب ایران در کسب سهمیه بود اما ایران در مرحله حذفی توانست این تیم را نیز از پیش رو بردارد. کسب سهمیه تیمی در لهستان موجب شد تا به‌صورت خودکار چهار سهمیه انفرادی نیز به ایران برسد. تیم ملی شمشیربازی ایران با ترکیب مجتبی عابدینی به‌عنوان کاپیتان، علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی در جام جهانی ۲۰۲۰ ورشو لهستان به مقام پنجم رسید و توانست سهمیه المپیک خود را قطعی کند. حالا رشته شمشیربازی اسلحه سابر با پنج سهمیه در توکیو حضور دارد و این یک اتفاق بسیار مهم در تاریخ این رشته به شمار می‌رود. اتفاقی که ممکن است ایران را برای نخستین بار در اسلحه سابر به مدال و سکوی بزرگ‌ترین تورنمنت ورزشی جهان برساند.

اما کسب سهمیه نباید به سقف آرزوهای شمشیربازی ایران تبدیل شود زیرا تیمی که توانست بلیت توکیو را رزرو کند نیاز به حمایت جدی مسوولان دارد این تیم باید در آوردگاه توکیو با تیم‌ها و بازیکنان بزرگی از کشورهای کره جنوبی، ایتالیا، مجارستان، آمریکا و ... رقابت کند و این کار آسانی نیست و شکست هرکدام از این تیم‌ها علاوه بر مسائل فنی احتیاج به حمایت و داشتن امکانات هم دارد. فدراسیون باید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد و تلاش کند در دیگر اسلحه نیز به شرایط مطلوبی برسد تا شانس حداقلی برای رسیدن به المپیک را داشته باشند؛ نه اینکه از همان ابتدا خط قرمز روی نام آن‌ها کشیده شود.

ظرفیت‌های شمشیربازی ایران در سطح جهان نشان از آن دارد که ایران می‌تواند در این رشته حرفی برای گفتن داشته باشد؛ اما نباید تمام تمرکز بر روی رشته اسلحه سابر باشد بلکه ایران در بخش اپه و فلوره نیز باید همپای اسلحه سابر باشد. در این صورت است که ورزش ایران می‌تواند برای المپیک پاریس ۲۰۲۴ به موفقیت‌های بیشتری فکر کنیم موفقیت‌هایی که می‌تواند جایگاه ایران را در جدول رده‌بندی مدال‌ها تغییر دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


"بسته مرگ" 61 میلیارد دلاری