حاشیه نشینی در دو سال 6 برابر شد /سه برابر شدن آمار کارتن خوابی نسبت به سال گذشته / نیاز فوری به تحول اقتصادی


حاشیه نشینی در دو سال 6 برابر شد /سه برابر شدن آمار کارتن خوابی نسبت به سال گذشته / نیاز فوری به تحول اقتصادی

محبوب فر به رکنا گفت: تا مشکلات اقتصادی وجود دارد حتی تصور اینکه آسیب های اجتماعی کاهش یابد، اشتباه است. کلید گذر از این مرحله ، اندیشه درست اقتصادی و مناسب سازی شرایط معیشتی مردم است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، لیلا ارشد- موسس خانه خورشید که محلی برای نگهداری و حمایت از زنان آسیب دیده اجتماعی است در گفتگو با رکنا اعلام کرد فاصله اعتیاد و کارتن خوابی به 5 سال رسیده است.

و اما محمدرضا محبوب فر پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره علل و معلول های رسیدن فاصله اعتیاد و کارتن خوابی به 5 سال، چنین توضیح داد و از راه حل اصلی رفع این نوع مشکلات گفت : پدیده کارت خوابی که شامل بیشتر زباله گردها نیز می‌شود این پیام را به ما می‌رساند که وضعیت معیشتی و اقتصادی جامعه بگونه ای است که افراد در همه سنین با بحران مالی که از یک سو با بیکاری و از سوی دیگر با گرانی و تورم است ،مواجه هستند.

بسیاری از افراد درآمد خود را از پسماند در می‌آورند

وی ادامه داد: وقتی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را زیر شدید ترین تحریم ها قرار داد، پیامدی جز بحران مالی و اقتصادی نداشت؛ بنابراین طبیعی است که در جامعه، نه تنها کارتن خواب بلکه افراد بسیاری درآمد خود را از پسماند کلان شهر های کشور به خصوص باقی مانده پسماند قشر اشرافی بدست بیاورند.

این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه کارتن خوابی بخشی از اسکان غیر رسمی شهروندان است بیان کرد: علاوه بر اینکه علت عمده کارتن خوابی مسائل اقتصادی است، بخش دیگر مربوط به آسیب های اجتماعی در داخل خانواده ها می‌شود به گونه ای که برای افراد داخل خانواده جایگاهی برای ماندن وجود ندارد که همین مسئله باعث فراری شدن اعضای خانواده می‌شود.

او تاکید کرد: تورم و گرانی در بخش مسکن باعث شده است تا بسیاری از افرادی که به تهران مهاجرت کرده بودند دیگر توان ماندن در این شهر را نداشته باشند بنابراین مجبور هستند یا به خانه های خود در روستا برگردند یا اسکان غیر رسمی را انتخاب کنند. این نوع اسکان شامل حاشیه نشینی، کارتن خوابی، ماشین خوابی و... می‌شود.

مهاجرت داخل و خارجی در چهار دهه اخیر 150 برابر شده است

محبوب فر با بیان اینکه بحران اقتصادی روی خط قرمز است خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم به بحث مهاجرت بپردازیم در 40 سال اخیر مهاجرت داخلی و خارجی در کشور نزدیک 150 برابر شده است .

کارتن خوابی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 برابر شده است

او درباره آمار کارتن خوابی در کشور اظهار کرد: این نوع اسکان غیر رسمی که افراد برای خواب از کارتن، مقوا، کاغذ، چوب و... استفاده می‌کنند افزایش چشم گیری داشته است و نزدیک 3 برابر نسبت مدت مشابه در سال گذشته گزارش شده است.

حاشیه نشینی 6 برابر شده است

این آسیب شناس با گفتن این مسئله که هم اکنون 70 درصد جامعه کم توان مالی هستند که 60 میلیون از این افراد توسط دولت کمک هزینه معیشتی دریافت می کنند تصریح کرد:مهاجرت در کشور که بخشی از آنها به صورت اقلیمی است 10 برابر شده است که قطعا بسیاری از مهاجران حاشیه نشین خواهند بود که تعداد حاشیه نشین ها طی فاصله زمانی سال های 95 الی 97 نزدیک به 6 برابر شده است همه این موارد بیانگر این مهم است که نیاز به برنامه ریزی نوین اقتصادی برای وضعیت معیشت مردم وجود دارد. تا مشکلات اقتصادی وجود دارد حتی تصور اینکه آسیب های اجتماعی کاهش یابد، اشتباه است. کلید گذر از این مرحله ، اندیشه درست اقتصادی و مناسب سازی شرایط معیشتی مردم است.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان