بر اساس آمارها 92 درصد مردم ایران موسیقی گوش می کنند


بر اساس آمارها 92 درصد مردم ایران موسیقی گوش می کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آخرین پیمایش های ملی در سال 98 نشان می دهد 92 درصد مردم ایران موسیقی گوش می کنند، براین اساس دیگر موسیقی در حاشیه مصرف نیست بلکه در متن زندگی امروز ما است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سید عباس صالحی شامگاه پنج شنبه(۱ اسفندماه) در آئین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که در تالار وحدت برگزار شد با اشاره به اینکه موسیقی در همه جوامع دارای جایگاه خاص و نقش های فراوانی است، اظهار داشت: در بسیاری از جوامع موسیقی سند هویت انسان ها و به نوعی زبان آنها و جزء تعالی بخش زندگی شان است.

وی ادامه داد: برای ما ایرانی ها موسیقی علاوه بر نقش هایی که این هنر برای هویت جو‌امع داشته نقش های دیگری نیز دارد، از یک سو ایران با اقلیم و رنگین کمان اقوام شناخته می شود و بخش قابل توجهی از این رنگین کمان آوایی مردم ایران با زبان موسیقی است، به عبارتی دیگر زبان موسیقی هم زبان ارتباط و هم زبان تنوع در ایران است و با این‌ نقش موسیقی را در تاریخ چند هزار ساله خود می شناسیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: موسیقی در تاریخ ملت ما با حافظه ی ادبیاتی بزرگ همراه بوده است، بخش قابل توجهی از آنچه در ذهن و روان‌ ما از ادبیات زرین ایرانی ‌باقیمانده است در فضای موسیقی شکل گرفته است.

صالحی یادآور شد: با زبان موسیقی امروز بخشی از زندگی روزمره خود را می گذرانیم، آمارهای جاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می دهد موسیقی در زندگی ما نقش قابل توجهی پیدا کرده است، آخرین پیمایش های ملی در سال ۹۸ نشان می دهد ۹۲ درصد مردم ایران موسیقی گوش می کنند، این آمار در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال نیز ۹۲ درصد است، همچنین میانگین ۱ ساعت و ۱۲ دقیقه گوش دادن به موسیقی برای هر ایرانی و در سن ۱۲ تا ۱۵ سال دو ساعت به ثبت رسیده است.

وی افزود: این آمارها نشان می دهد زندگی ما هر روز با موسیقی عجین می شود و موسیقی مخصوص یک طبقه خاص نیست و موسیقی هر روز در تار و پود زندگی ما جای باز می کند و دیگر موسیقی در حاشیه مصرف نیست بلکه در متن زندگی امروز ما است. بنابراین باید به موسیقی ایران بیش از گذشته تعلق خاطر داشته و‌ جشنواره موسیقی بهانه ای است تا بیش از گذشته به موسیقی بپردازیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امسال نوآوری های زیادی در موسیقی داشته ایم اما به راهی که در موسیقی رفته و راهی که در ادامه داریم‌ فاصله زیاد داشته و با حضور اساتید بزرگ و استعدادهای جوانان خود می توانیم این راه را طی کنیم.

پایان پیام/523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا