شله مشهدی یکی از اصیل‌ترین غذا‌های این شهر


شله مشهدی یکی از اصیل‌ترین غذا‌های این شهر

پختن شلهٔ مشهدی، به تجربهٔ بالا، دقت فراوان و حوصلهٔ زیاد نیاز دارد.

شله مشهدی یکی از اصیل‌ترین غذا‌های این شهر
مواد لازم، برای ۱۵ نفر:

گوشت راستهٔ گوسفندی یک کیلوگرم+ ۲۰۰ گرم دنبه گوسفند چرخ شده
لوبیا قرمز یک پیمانه
لوبیا رشتی یک پیمانه
لوبیا چیتی یک پیمانه
نخود یک پیمانه
ماش یک پیمانه
بلغور گندم دو پیمانه
نمک، فلفل، دارچین، میخگ و زنجبیل و نمک به میزان لازم
جوز هندی رنده شده یک عدد
برنج نیمه ایرانی دو پیمانه

طرز تهیه:
ابتدا تمام حبوبات را شسته خیس کرده به مدت ۱۲ ساعت. بعد نخود و لوبیا‌های خیس شده از شب قبل را به صورت جدا می‌پزیم پس از پختن اب آن‌ها رابا آبکش جدا می‌کنیم وبیرون می‌ریزیم (به علت نفاخ بودن).
گوشت و پیاز خرد شده حرارت می‌دهیم تا کاملاً پخته شود، بعد گوشت‌ها را خارج کرده و آن‌ها را صاف و ریش‌ریش می‌کنیم. بعد بقیه حبوبات را درون دیگ ریخته مرتب هم بزنید تا مواد کاملاً له شود و به شکل حلیم دربیاید. سپس در اواسط پخت، ادویه‌ها و گوشت‌ها و دنبه‌های چرخ شده خام را اضافه کرده و دائم با کمچه (کفگیر بزرگ) مواد را مخلوط می‌کنیم تا له شود (چمبه زدن =اصطلاح مشهدی) و در نهایت آن را دم کنید.
غذا آماده سرو است و در آخر قیمه را روی شله می‌ریزیم. از گوشت گوسفندی استفاده شود. این غذا در حدود شش تا هفت ساعت روی حرارت، هم زده می‌شود. شله مشهدی یکی از اصیل‌ترین غذا‌های مشهد است. پخت این غذا به زمان زیادی نیاز دارد. هرچه بیشتر هم زده شود کیفیت آن بالاتر می‌رود و بهتر جا می‌افتد. شله غذایی سنگین برای معده است
تهیه شله به مهارت خاصی نیاز دارد. تنوع در پخت شله بسیار زیاد است به طوری که تقریباً هیچ دو شله‌ای کیفیت و طعم یکسانی ندارد.

تاریخچه:

پیدایش شله به زمان حمله مغول‌ها به ایران از سمت خراسان بر می‌گردد که به دلیل کمبود وقت ومواد غذایی هر نوع ماده غذایی که پیدا می‌شده‌است و در دسترس بوده درون دیگ‌های بزرگ ریخته و به هم می‌زدند و می‌پختند و این‌که گفته می‌شود شله، غذایی مغولی است، اشتباه است و مقصود از مغولی بودن یعنی از زمان مغول در ایران به وجود آمده است.
منبع:آخرین خبر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیشگیری از دیابت با این میوه