بیش از 98 درصد تجهیزات صنعت آب در کشور ساخته می‌شود


بیش از 98 درصد تجهیزات صنعت آب در کشور ساخته می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: در حال حاضر علی‌رغم تحریم‌های موجود بیش از 98 درصد تجهیزات موردنیاز صنعت آب توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تولید و استفاده می‌شود.

حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور، در مراسم یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفای شهری و روستایی استان قزوین که امروز چهارم اسفند ماه در سالن اجتماعات شرکت برق قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر درزمینه توسعه منابع انسانی که محرک توسعه است و درزمینه ایجاد دانش در بخش آب و فاضلاب شاهد تحولات عظیمی هستیم به‌طوری‌که بیش از ۹۸ درصد تجهیزات صنعت آب در کشور ساخته می‌شود.

وی افزود: تحریم‌ها و محدودیت در واردات هیچ مشکلی برای پروژه‌های بزرگ ما ایجاد نکرده است صرفاً بخش کوچکی در حوزه شیرین‌سازی آب و غشای تصفیه‌خانه مشکل‌داریم که شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت جدی در این حوزه‌ها وارد شدند، چون بازار محلی محدود است اجرای آن مقرون‌به‌صرفه نیست؛ اما در سایر زمینه‌ها تحولات شگرفی رقم خورده و خودکفا هستیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور اظهار کرد: تنها در بخش کوچکی درزمینه غشایی از فاضلاب برای تصفیه لجن به خارج از کشور نیاز داریم و در کلیات زمینه غشایی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب بی‌نیاز از دانش خارج از کشور هستیم، درگذشته تابو بود و نمی‌توانستیم در این عرصه ورود پیدا کنیم اما به همت شرکت‌های دانش‌بنیان استان قم طی دو سال توانستیم نمونه‌های اولیه را بسازیم و کارهای خوبی انجام دهیم.

وی افزود: قرار گرفتن آب و فاضلاب زیرمجموعه شرکت نیرو فرصت‌های خوبی برای مشترکین ایجاد کرد به‌طوری‌که شرکت‌ها منسجم شدند و اتفاقات خوبی رقم خورد، استان قزوین نیز جزو شرکت‌های خوب در رده‌بندی ملی در این حوزه بود.

جانباز با اشاره به یکپارچه‌سازی در استان قزوین تأکید کرد: مسئله یکپارچه‌سازی در سال‌های گذشته مطرح‌شده بود بعد از ارزیابی‌های صورت گرفته در سال ۹۲ به این نتیجه رسیدیم که اعتبارات ملی صفر است بنابراین امکان آن وجود نداشت، پس‌از آن ۵۰۰ میلیون دلار با همکاری مجلس برای آبفای روستایی اختصاص داده شد و با پیشرفت‌هایی که صورت گرفت این امکان فراهم شد.

وی اظهار کرد: بنابراین تصمیم گرفته شد هارمونی بین شهر و روستا ایجاد و از بخش آب و فاضلاب روستایی حمایت شود، همچنین در طرح استفاده بهینه از آب شرب، قانون بهینه‌سازی مصرف آب شرب کشور در مجلس مطرح و در سال ۹۳ مصوب شد، علی‌رغم تمام مضیقه‌های اعتباری و تحریم غیرمنصفانه به آب روستایی توجه شده و این امر در یکپارچه‌سازی نیز به‌شدت موردتوجه قرارگرفته و قرارداد همکاران نیز در این طرح دیده‌شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور یادآور شد: ذی‌نفع اصلی در یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفای شهری و روستایی مردم هستند و عملی شدن آن نتایج خوبی برای مردم به همراه خواهد داشت، به‌ویژه در استان قزوین که هر دو بخش از رتبه بالایی برخوردارند این ادغام موفق‌تر خواهد بود و امکان رسیدن به رتبه اول در سطح کشور را ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در مصوبه هیئت‌وزیران مکلف شدیم ظرف یک سال گزارش عملکرد داشته باشیم و باید در کنار توجه به آب‌رسانی در فاضلاب روستایی نیز اقدامات خوبی داشته باشیم، استانداردهای ما سخت‌گیرانه است اگر کسی با در صف ایستادن آبی را در حد آشامیدن و پخت‌وپز در اختیار بگیرد طبق استاندارد جهانی بهره‌مند محسوب می‌شود که طبق آن ۹۶ درصد کشور بهره‌مند هستند.

جانباز یادآور شد: اما تعریف ما سخت‌گیرانه است، هرکسی که در ملک شخصی خود آب داشته باشد استاندارد محسوب می‌شود طبق این شاخص در کشور ۷۰ درصد و در استان ۸۶ درصد بهره‌مند هستند.

وی اظهار کرد: استفاده از طرح جامع آب برای بهره‌مندی از مقدار بیشتر آب‌های سطحی در استان قزوین ضرورت دارد، اگر طرح مصوبی به ما ارائه شود علی‌رغم محدودیت‌های موجود ما می‌توانیم بودجه‌ای به این امر اختصاص دهیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری