مهار نفس با گفتن ذکر محقق نمی‌شود | تفکر درباره گناهان و لذت‌ها از تفکرات ممنوعه است


مهار نفس با گفتن ذکر محقق نمی‌شود | تفکر درباره گناهان و لذت‌ها از تفکرات ممنوعه است

مدیر مؤسسه میقات‌القرآن با اشاره به تفکرات ممنوعه بر اساس آنچه که شارع مقدس گفته است، بیان کرد: حضرت علی(ع) فرموده است «فردی که زیاد درباره گناه بیاندیشید، گناهان او را به سوی خود می‌کشاند»، بنابراین تفکر درباره گناهان ممنوع است. همچنین از سوی دیگر بنابر احادیث، تفکر در باره لذت‌ها نیز ممنوع است.

مهار نفس با گفتن ذکر محقق نمی‌شود | تفکر درباره گناهان و لذت‌ها از تفکرات ممنوعه است

به گزارش ایکنا، پیرو برگزاری سلسله جلسات هفتگی مؤسسه میقات‌القرآن، شنبه هر هفته، شانزدهمین جلسه فوق با موضوع «مدیریت و برنامه‌ریزی در زندگی فردی» با تدریس مرتضی مخملباف، مدیر مؤسسه برگزار شد.

مخملباف با اشاره به بررسی عوامل تأثیرگذار در برنامه‌ریزی و مدیریت (تفکر کردن و پرسش)، اظهار کرد: بنابر روایات «اندیشیدن آئینه توست و بدی‌ها و خوبی‌هایت را به تو نشان می‌دهد». بنابر این باید در همه حال به دنبال تفکر و حساب کردن اعمال و رفتار و گفتارمان باشیم و به گونه‌ای، آنقدر برای مرگ آماده شویم که هر لحظه پذیرای آن باشیم، چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند «حاسِبُوا اَنْفُسَکُم قبلَ اَن تُحاسَبُوا».

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از زمین خوردن‌های ما برای این است که به حساب‌هایمان رسیدگی نمی‌کنیم و بی‌توجه از اعمال و رفتارمان می‌گذریم، بیان کرد: هرشب باید به ارزیابی اعمالمان بپردازیم تا مراقبت نفس داشته باشیم، این تنها درباره حساب و کتاب خرید و فروش‌ها نیست.

مدیر مؤسسه میقات‌القرآن با تأکید بر اینکه مراقبت و مهار نفس و شهوات تنها با گفتن ذکر نیست، اظهار کرد: باید به عمل کار برآید و تنها به چهره ظاهرالصلاح نیست، بلکه باید در مرحله عمل قرار گیریم. چنانکه امام رضا(ع) فرموده‌اند: «عبادت به نماز و روزه‌ زیاد نیست، بلکه عبادت اندیشیدن در امر خداوند است». یعنی خداوند ما را خلق کرده است و این‌همه نعمت‌ها را در اختیار ما قرار داده است، عبث؟! « أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا». باید بیاندیشیم که آمدن و رفتنمان از بهر چه بوده است.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) که «تفکر کردن درباره نعمت‌های خداوند، عبادت نیکویی است»، اضافه کرد: خداوند از خلق آسمان‌ها و زمین، هدفی داشته است و اینکه ما انسانیت داشته باشیم و انسانیت به خرج دهیم و با درد مردم همراه باشیم و دست یکدیگر را بگیریم، این مهم است. خداوند تنها ما را برای نماز و روزه خلق نکرده است.

مخملباف با اشاره به تفکرات ممنوعه بر اساس آنچه که شارع مقدس گفته است، بیان کرد: حضرت علی(ع) فرموده است «فردی که زیاد درباره گناه بیاندیشید، گناهان او را به سوی خود می‌کشاند»، بنابراین تفکر درباره گناهان ممنوع است. همچنین در روایتی دیگر آمده است «هر فردی زیاد درباره لذت‌ها بیاندیشد، آن لذت‌ها بر او چیره می‌شود» لذت‌ها یعنی هواهای نفس.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌ زندگی را با تفکر بریزید نه با احساسات، درباره اهمیت پرسیدن، افزود: چنانکه در روایات آمده است، «برای دل‌ها قفل‌هایی است که کلیدهای آن پرسیدن است و از آنچه که باید بدانی و در ندانستش معذور نیستی، سؤال کن». بنابراین سؤال و پرسیدن ننگ و عار نیست و از سوی دیگر اگر پاسخی را نمی‌دانید، ندهید، چرا که بسیاری از افراد به دلیل این راهنمایی و پاسخ‌های نادرست به گمراهی‌ها رسیده‌اند و به بیراه رفته‌اند. چرا که بنا نیست همه چیز را بدانیم و جواب دهیم.

مخملباف تأکید کرد: پرسیدن باید به منظور دانستن باشد و نه به منظور خطاگرفتن. چرا که بسیاری از ما برای ضایع کردن فردی در نظر داریم تا سؤال‌هایی را بپرسیم. در جلسه آینده درباره مواردی که لازم نیست سؤال کنیم و اینکه در چه مواردی باید سؤال و پرسش کنیم تا در برنامه‌ریزی کارآیی داشته باشد، مواردی بیان می‌شود.

یادآور می‌شود، این جلسه، شنبه هر هفته بعد از نماز مغرب و عشا در دفتر مرکزی میقات‌القرآن واقع در میدان قزوین، خیابان قزوین شرقی، خیابان شهید جوادیان(خ قلمستان)، پلاک 167 تشکیل می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس