هیچ مورد مثبتی از کرونا در خراسان جنوبی مشاهده نشد/ استقرار آزمایشگاه تخصصی در مرکز استان


هیچ مورد مثبتی از کرونا در خراسان جنوبی مشاهده نشد/ استقرار آزمایشگاه تخصصی در مرکز استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه اینکه تا کنون هیچ گونه فرد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی مشاهده نشده است، گفت: به زودی آزمایشگاه تخصصی برای تسریع در اعلام نتایج آزمایشات ویروس کرونا در بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند راه اندازی خواهد شد.

محمد دهقانی فیروزآبادی، امروز یکشنبه ۴ اسفند، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: وارد کردن اضطراب و دلهره به مردم و تشویش اذهان عمومی به ضرر کشور است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه به جای شایعه پراکنی باید موارد پیشگیری از بیماری کرونا را رعایت کرد، افزود: افرادی که دچار علائمی از بیماری آنفولانزا هستند حتی‌الامکان سعی کنند به منظور جلوگیری از ابتلاء سایرین و نیز به منظور بهبود سریع‌تر از منزل خارج نشوند.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به علائم از تماس دست با چشم و دهان خودداری کنند، گفت: اگر کسی سرفه و عطسه می‌کند با دستمال کاغذی جلوی دهان را بگیرند تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: اگر دستمال کاغذی در دسترس نبود افراد می توانند با داخل آرنج ‌خود از انتشار ترشحات جلوگیری کنند.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: از بین برندگی ویروس گرونا ۲ تا ۲.۵ درصد است؛ در صورتی که ویروس سارس ۱۰ درصد کشندگی و مرس ۳۰ تا ۴۰ درصد کشندگی دارد.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند علایم خفیف دارند و بیماری با استراحت و درمان‌های معمولی از بین می‌رود، تصریح کرد: ۱۵ درصد افراد دارای علایم شدید و ۵ درصد نیاز به مراقبت ویژه دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تب، تنگی نفس و سرفه علائم این بیماری هستند، اظهار کرد: قدرت سرایت این ویروس بالا است و اگر مردم رعایت نکنند احتمال واگیری زیاد است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه رفتارهای این ویروس ناشناخته بوده و در نژادهای مختلف متفاوت است، بیان کرد: براساس آخرین آماری که امروز اعلام شده کل موارد اثبات شده در دنیا ۷۷ هزار و ۷۹۴ مورد بوده که از این تعداد ۵۹۹ مورد جدید است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیام اینکه از این تعداد ۷۶ هزار و ۳۹۲ مورد در چین بوده است، تصریح کرد: ۲۳۴۸ مرگ بر اثر این بیماری اتفاق افتاده که از این تعداد ۱۱ مرگ خارج از کشور چین بوده است.

دهقانی بیان کرد: این ویروس در ایران نیز شیوع پیدا کرده و تا امروز ۲۸ نفر در تمام کشور به کرونا مبتلا شدند که پنج نفر فوت کردند.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه برای مقابله با این بیماری، افزود: بیمارستان‌های سطح استان باتوجه به ابلاغیه‌ها، از آمادگی لازم برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه بیمارستان ولیعصر(عج) به عنوان مرکز اصلی در صورت وجود بیمار مشکوک، تجهیز شده است، اظهار کرد: آمبولانس‌های دانشگاه امکانات لازم برای انتقال بیماران مشکوک را دارند.

وی با بیان اینکه بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند به عنوان بیمارستان مادر در استان در نظر گرفته شده و بخش عفونی و ایزوله در این خصوص کاملا مجهز شده است، اظهار کرد: علاوه بر این دو بخش دیگر در مجاورت بخش عفونی و ایزوله را خالی کرده و در برای نگهداری بیماران احتمالی مبتلا به کرونا آماده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: آزمایشگاه تخصصی برای تسریع در اعلام نتایج آزمایشات ویروس کرونا به زودی در بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند راه اندازی می‌شود، اما اکنون نمونه‌ها به تهران ارسال می‌شود.

دهقانی ادامه داد: این ویروس واکسنی نداشته و روش درمانی آن ناشناخته است، تصریح کرد: شستن مکرر دست‌ها با مایع‌های شستشو و مواد ضدعفونی ضروری و به مقدار قابل توجهی از انتقال ویروس جلوگیری می‌کند.

دهقانی با بیان اینکه افراد مبتلا به علائم از تماس دست با چشم و دهان خودداری کنند، اظهار کرد: افرادی که علایم سرماخوردگی دارند در جمعیت‌ها حضور پیدا نکنند و در خانه بمانند و باید تبلیغ کنیم که مردم فعلا از دست دادن و روبوسی پرهیز کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: در مرز دو تیم بهداشتی مجزا در پایانه مسافری مرز و تیم دیگر حدود ۱۵ روز است که در بازارچه ماهیرود مستقر است.

دهقانی ادامه داد: تمام افرادی که می‌خواهند از طریق مرز وارد استان شوند، پایش شده و اگر مشکوک باشند اجازه ورود داده نمی‌شود.

وی افزود: از همان روزهای نخست، کارگران چینی و اتباع خارجی معادن خوسف و طبس معاینه شدند و اکنون نیز به طور مستمر رصد می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: جلسات محتلفی با دستگاه‌های مختلف برگزار کردیم و توضیحاتی برای ضدعفونی فضاها داده شده و محتواهای آموزشی از طریق صدا و سیما و بنرها به سمع و نظر مردم رسیده است.

دهقانی با بیان اینکه استفاده از ماسک تاثیری برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا را ندارد، افزود: قرار شده ماسک از طریق وزارت بهداشت در اختیار داروخانه‌ها قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مردم از سفرهای غیرضروری به خصوص به استان قم بپرهیزند، اظهار کرد: تیم‌های گشت دانشگاه علوم پزشکی بر داروخانه‌ها نظارت دارند و مروم می‌توانند شکایات خود را به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه مردم سعی کنند حداقل تماس را با پرندگان و حیوانات را داشته باشند، تصریح کرد: مردم برای اقامه نماز در مساجد مُهر، سجاده، تسبیح و چادرهای شخصی خود را به همراه داشته باشند.

دهقانی با تاکید بر اینکه به مساجد ابلاغ شده سجاده‌های مشترک را ضدعفونی کنند، افزود: چهارشنبه بازار این هفته مرکز استان نیر تعطیل خواهد بود.

وی یادآور شد: مردم به هیچ عنوان شایعات فضای مجازی را باور نکرده و اخبار را تنها از مراجع رسمی وزارت بهداشت دنبال کنند.

وی خاطرنشان کرد: مشاهده نکردن هیچ فردی با این ویروس در استان به این معنا نیست که ویروس وارد نخواهد نشد؛ بلکه باید مراقبت کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر