آموزش مهارت مالی به کودکان با 20 توصیه مهم و کاربردی


اگر دوست دارید به فرزندتان مهم‌ترین نکات مربوط به پول را آموزش دهید، اما در واقع نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید و چه‌طور این کار را انجام... نوشته آموزش مهارت مالی به کودکان با 20 توصیه مهم و کاربردی اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

اگر دوست دارید به فرزندتان مهم‌ترین نکات مربوط به پول را آموزش دهید، اما در واقع نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید و چه‌طور این کار را انجام بدهید، به فهرست قید شده درباره آموزش مهارت مالی به کودکان در این نوشتار مراجعه کنید. از آن‌جایی که مدارس معمولاً آموزش در مورد پول را نادیده می‌گیرند، والدین اغلب به دنبال بهترین راهنمایی‌ها و آموزه‌ها در مورد امور مالی، برای فرزندان‌شان هستند. برای این منظور فهرستی از 20 مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد پول به فرزندتان بیاموزید، آماده کرده‌ایم. برای تربیت کردن یک کودک کارآفرین، باید اصول اولیه‌ی امور مالی را از سنین پایین به او آموزش دهید.

آموزش مهارت مالی به کودکان با 20 توصیه مهم و کاربردی

آموزش مهارت مالی به کودکان با 20 توصیه مهم و کاربردی

بعید است که کودکان دبستانی علاقه‌ای به تحلیل‌های عمیق، داستان‌های نظری یا جزئیات مالی و نمودارها داشته باشند. اما آن‌ها در یاد گرفتن نمونه‌های واقعی زندگی بسیار عالی عمل می‌کنند. بنابراین، برای این‌که فرزندان‌تان را دلسرد نکنید، بهتر است امور مالی را با بازی کردن و نمونه‌هایی از زندگی واقعی به آن‌ها بیاموزید. وقتی یک پاداش هم به روند آموزش اضافه می‌کنیم، کودک انگیزه‌ی بیش‌تری خواهد داشت و در عین حال پشتکار را نیز یاد می‌گیرد. بنابراین برای این‌که فرزندتان را به نحو احسن با پول و امور مربوط به آن آشنا کنید، باید به او بیاموزید که با سوال کردن از شما به پاسخ سؤالاتش برسد (به عنوان مثال کودک ممکن است از شما سؤال کند که رئیس‌جمهور چه‌قدر درآمد دارد؟ یا چرا نمی‌توانید فلان چیز را که خیلی گران است بخرید).

آموزش مهارت مالی به کودکان

۱. به فرزندتان نشان دهید که پول می‌تواند کار کند

بگذارید فرزندان‌تان ببینند که چگونه پول می‌تواند پول بیش‌تری به دست بیاورد. به آن‌ها نشان دهید که چگونه سپرده‌ها (روی کاغذ) در بانک‌ها درآمد دارند.

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: بازی بانک را انجام دهید. این داستان مردی است که به فرزند ۷ ساله‌اش آموخته است: * تو بانکی هستی که به فرزندت 10 دلار می‌دهی * او یک کیت ساخت زیورآلات را به قیمت 10 دلار می‌خرد * بعد 1 دستبند را به قیمت 20 دلار به دوستش می‌فروشد * فرزندت ۱۲ دلار بانک را پس می‌دهد و ۸ دلار هم برای خودش نگه می‌دارد.

مطلب مرتبط: ۶ ترفند آسان و کاربردی برای مدیریت جیب تان

۲. پول در زندگی هدف نیست. اما اهمیت دارد

پول نوعی ابزار است. نه بیش‌تر و نه کم‌تر. اگر نسبت به پول حرص زیادی داشته باشید، کم کم حریص‌تر هم می‌شوید. اگر مادر ترزا باشید، پول باعث می‌شود بیش‌تر مادر ترزا شوید. شما باید نگرش سالمی را نسبت به پول به فرزندان‌تان یاد بدهید. از یک طرف نباید آن را بیش از حد و اندازه دوست داشته باشند و از طرف دیگر باید بدانند که بدون پول نمی‌توانند در زندگی‌شان کارهای زیادی انجام دهند.

* مثالی برای یاد دادن این نکته: توضیح این آموزه با یک مثال آسان نیست. شما و همسرتان باید نمونه‌های خوبی باشید، به این ترتیب فرزندتان می‌تواند از رویکرد سالم شما نسبت به پول درس بگیرد. شما نباید خیلی ناخن‌خشک یا بیش از اندازه اهل بریز و بپاش باشید. پول را برای خرید چیزهای لازم و منطقی هزینه کنید. و هنگامی که صرفه‌جویی در مصرف منطقی‌تر به نظر می‌رسد، پس‌انداز کنید. تعادل داشته باشید و به فرزندتان نشان بدهید که داشتن پول نوعی مسئولیت است. هرگز به فرزندان‌تان اجازه ندهید فکر کنند آدم‌های بهتری هستند به این دلیل که والدین ثروتمندتری دارند و بهتر از سایر بچه‌ها لباس می‌پوشند. خودتان نمونه‌ی خوبی باشید تا فرزندتان هم از شما یاد بگیرد.

۳. برای فرزندان‌تان نمونه‌ای پرابتکار و پر از پشتکار باشید

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که کودکان از عادت‌های مالی والدین خود یاد می‌گیرند. اگر کودکان در خانه‌ای دارای اوضاع مالی سالم پرورش پیدا کنند، به احتمال زیاد در آینده وضعیت مالی مشابهی خواهند داشت. متأسفانه، اگر کودکان از سنین پایین، رویه‌های منفی مانند زندگی بالاتر از حد توانایی را مشاهده کنند، به احتمال زیاد خودشان هم اینگونه زندگی خواهند کرد.

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: فرزندان‌تان را به محل کارتان دعوت کنید. بگذارید آن‌ها درک کنند که برای به دست آوردن پول زحمت می‌کشید. اجازه بدهید بچه‌ها در برنامه‌ریزی بودجه ماهانه‌ی خانواده‌تان شرکت کنند. بگذارید آن‌ها در مورد چیزهای کوچکی تصمیم بگیرند و در ضمن ببینند که شما چگونه بودجه را برنامه‌ریزی می‌کنید.

مطلب مرتبط: ۵ راه پولدار شدن در ایران را بدانید و انجام دهید

۴. به فرزندتان بیاموزید که تفاوت بین دارایی‌ها و بدهی‌ها چیست

در زندگی ما دو نوع خرید وجود دارد. دارایی‌ها چیزهایی هستند که برای تولید پول بیش‌تر به درد می‌خورند و می‌توانند برای کسب و کار و درآمد مورد استفاده قرار بگیرند. و بدهی‌ها که چیزهایی هستند که ما می‌خریم اما برای بهبود وضعیت مالی ما مفید نیستند. این درس اصلی کتاب مشهور پدر فقیر پدر پولدار است (اگر هنوز آن را نخوانده‌اید).

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: وقتی فرزند شما به اندازه کافی عاقل باشد که این درس را درک کند (حداقل 12-14 سال)، سعی کنید برای او توضیح دهید که تفاوت بین دارایی و بدهی چیست. یک کارت کاغذی کوچک بردارید و روی آن بنویسید “این دارایی است یا بدهی؟” بگذارید فرزندتان آن را در کیف پولش قرار دهد. به او یاد بدهید هر بار که می‌خواهد چیزی بخرد این سوال را از خودش بپرسد.

۵. امروز پس‌انداز کن، فردا برای چیزی جالب‌تر خرج کن

کودکان باید از پایین‌ترین سن خود بدانند که هر تصمیم کوچکی در مورد هزینه کردن پول، در هزینه‌های‌شان در آینده تأثیر دارد. اگر پول خود را صرف چیزی احمقانه نکنید، می‌توانید آن را برای خرید چیزی بهتر یا تجربه‌های عالی صرف کنید.

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: به آن‌ها نشان دهید که اگر آن‌ها امروز پول خود را صرف خرید شیرینی کنند، فردا پول‌شان برای خرید دوچرخه کافی نخواهد بود.

آموزش مهارت مالی به کودکان ۶: بگذارید آن‌ها مستقل باشند

به فرزندان‌تان بیاموزید که آن‌ها پول والدین‌شان و کمک آن‌ها را برای همیشه نخواهند داشت. روزی والدین‌شان ممکن است از این دنیا بروند، ورشکسته شوند یا شغل خود را از دست بدهند. واقعاً خوب است که به فرزندان‌تان یاد بدهید که خودش پول به دست بیاورد زیرا ممکن است یک روز اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ بدهد و بهتر است در آن روز آمادگی کافی داشته باشد.

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: با فرزندان‌تان درباره‌ی آینده و اتفاقاتی که ممکن است رخ بدهند به طور مسالمت‌آمیز صحبت کنید. سعی کنید طرز تفکر آن‌ها را در مورد کار و درآمد بفهمید. از آن‌ها بپرسید که اگر هیچ پولی نداشتند و دچار مشکل بودند، چه‌طور پول درمی‌آوردند. بعد گوش بدهید که چگونه کودک‌تان طرحی را برای پول درآوردن تصور می‌کند. ایده‌ی او را با هم تجزیه و تحلیل کنید. به بهترین نحوی که می‌توانید، او را نصیحت کنید و برایش توصیه‌های مفید بیاورید. شاید روزی پیشنهادات شما به کسب و کار واقعی او تبدیل شود‍!

۷. این‌که تو در خانواده‌ی ثروتمندی به دنیا آمده‌ای به معنای بهتر بودنت نیست

شما هرگز نباید بگذارید که فرزندان‌تان به خاطر وضعیت مالی که دارید، نسبت به کودکان فقیر خود را برتر بدانند یا آن‌ها را مسخره کنند.

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: به فرزندتان بیاموزید که چگونه به فقرا کمک کند. در پایان، کودکان همه چیز را از والدین‌شان یاد می‌گیرند. شما می‌توانید برای کمک به یتیم‌ها همراه فرزندتان به یک یتیم‌خانه بروید و روز خوبی را در کنار آن‌ها سپری کنید.

۸. به فرزندتان بیاموزید که امور مالی خود را کنترل کند

بسیاری از مردم آن‌قدر راحت پول خرج می‌کنند که حتی موقع خرج کردن پول، خودشان هم متوجه نمی‌شوند. به فرزندان‌تان بیاموزید که قبل از هزینه کردن برای خرید هر چیزی، دو بار فکر کنند.

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: به کودک‌تان یاد بدهید که چگونه باید به خودش «نه» بگوید. وقتی کودک‌تان با شما است و می‌خواهد با پول خودش چیزی بخرد، برای فرزندتان مانند صدایی در سر یک بزرگسال باشید که می‌گوید “این پول را برای خرید آن اسباب‌بازی خرج نکن” ، “این وسیله کیفیت خوبی ندارد و فردا خراب می‌شود” ، “اگر آن پول را پس‌انداز کنی می‌توانی چیز بهتری بخری (و برایش بگویید مثلا چه چیزی”).

۹. قوانین مالی را به فرزندتان نشان دهید

برخی عادت‌های مالی فوق‌العاده وجود دارد که هم ساده و هم بسیار مؤثر و مطمئن هستند. یکی از این عادت‌ها می‌تواند قانون 80:20 باشد. مطابق با این قانون فقط 20٪ پس‌انداز خود را می‌توانید در 1 ماه هزینه کنید. این قانون یک نگرش سالم و ایمن به شما می‌دهد. اگر می‌خواهید این کار را به کودک‌تان آموزش دهید، باید به او نشان دهید که خودتان هم همین کار را می‌کنید. بسیاری از قوانین خوب دیگر وجود دارند که به کودک‌تان عادات مثبت را می‌آموزند.

* مثالی برای یاد دادن این نکته: هرماه که می‌خواهید هزینه‌ها را برآورد کنید از این قانون پیروی کنید. اگر شرایطی وجود داشته باشد که باید بیش از 20٪ از کل پس‌اندازتان را طی 1 ماه خرج کنید، به خانواده‌تان بگویید – این خلاف قانون 80:20 است. ما این‌قدر پول خرج نمی‌کنیم. به این ترتیب بچه‌های شما موقعیت‌هایی مانند آن را به خاطر خواهند آورد و یاد می‌گیرند که می‌توان طبق آن قانون هم زندگی کرد و کماکان خوشحال و شاد بود و یک زندگی خوب را پشت سر گذاشت. آن‌ها همچنین جنبه‌های خوب چنین قوانینی را خواهند دید.

۱۰. ایده‌های به دست آوردن اولین پول را به فرزندتان نشان بدهید

همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم سخت‌ترین کار به دست آوردن درآمد اول است. فرصت‌ها را به فرزندان‌تان نشان دهید. هرچه در سنین نوجوانی بیش‌تر یاد بگیرند، در آینده هم موفق‌تر خواهند بود.

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: فروش لیموناد در حیاط ساده‌ترین مثال ممکن است. نگهداری از بچه‌ها و کارهای مزرعه بسته به جایی که در آن زندگی می‌کنید و بسیاری نمونه‌های دیگر وجود دارند که فرزندتان از طریق آن‌ها می‌تواند پول دربیاورد.

۱۱. اهداف مالی خود را همراه فرزندان‌تان تنظیم کنید

به فرزندان‌تان بیاموزید که اگر هدفی را تعیین کنند و در هزینه‌ها صرف‌جویی کنند، می‌توانند چیزهایی را بخرند که در حالت عادی قادر به پرداخت هزینه‌ی آن نیستند. آن‌ها را راهنمایی کنید که چگونه محاسبه کنند که چه مدت باید پول جمع کنند و چگونه هزینه‌های خود را مدیریت کنند تا بتوانند سریع‌تر به هدف‌شان برسند. به بچه‌های‌تان نشان بدهید که می‌توانند هزینه‌های خود را کاهش دهند، به عنوان مثال آن‌ها می‌توانند خرید شکلات را با پول توجیبی‌شان متوقف کنند، و به این ترتیب هر هفته مبالغ بیش‌تری را پس‌انداز خواهند کرد.

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: به همراه فرزندان‌تان هدفی را برای خرید مثلا یک اسکوتر برقی یا پلی‌استیشن (یا هر چیز دیگری که دوست دارید) تعیین کنید. شما می‌توانید با ایجاد “صندوق سرمایه‌گذاری” برای رسیدن به این هدف گام بردارید. فرزند شما پس‌انداز خود را به شما می‌دهد، و شما آن را به “حساب پس‌انداز اسکوتر برقی” می‌ریزید. هنگامی که پول کافی برای خرید وسیله‌ی مورد نظر جمع‌آوری شد، اقدام به خرید کنید.

۱۲. به بچه‌های‌تان نمونه‌هایی از افرادی که تمام پول خود را از دست داده‌اند و ورشکسته شده‌اند، نشان دهید

این نکته برای ترساندن بچه‌ها نیست! شما با این کار به کودک‌تان بسیار آرام و بدون اغراق آگاهی می‌دهید که مدیریت منفی امور مالی چه عواقبی دارد.

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: به بچه‌های‌تان توضیح بدهید که چگونه برخی خانواده‌ها به دلیل نگرش نادرست مالی، خانه و دارایی خود را از دست داده‌اند. همچنین ایده‌ی خوبی است که مشکل وام مسکن را به فرزندتان یاد بدهید و این‌که چه‌طور برخی از مردم همه‌ی پس‌اندازشان را به دلیل ریسک‌های غیرمنطقی و بیش از اندازه از دست داده‌اند. شما می‌توانید این کار را با تماشای فیلم یا نشان دادن داستان‌هایی در همین حوزه، انجام بدهید.

۱۳. منابع متنوع درآمد و روش‌های متنوع پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را به فرزندتان نشان بدهید

اگر می‌خواهید فرزندان‌تان در امنیت باشند به آن‌ها بیاموزید که امنیت مالی خود را در آینده متنوع کنند.

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: شما می‌توانید بازی‌های صفحه‌ای مانند Monopoly را همراه با آن‌ها انجام بدهید. با این بازی‌ها کودکان یاد می‌گیرند در چیزهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند و تفاوت بین منابع درآمد را مشاهده کنند.

۱۴. به فرزندتان بیاموزید که عادات مالی فردی داشته باشد

به فرزند‌تان یاد بدهید که خرید چیزهای معمولی مانند مواردی که دوستان‌شان دارند، همیشه بهترین ایده نیست. در عوض به آن‌ها نشان دهید که با همان پول می‌توانند چیزی بهتر و مفیدتر خریداری کنند،‌که حتی خاص‌تر هم است.

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: وقتی بچه‌های دیگر بازی‌های رایانه‌ای جدید می‌گیرند، شما برای فرزندتان تلسکوب بخرید و به او یاد بدهید که چطور می‌توانند اجرام آسمانی را تماشا کنند.

آموزش مهارت مالی به کودکان ۱۵: بیش‌تر از درآمدتان خرج نکنید

برخی از بچه‌ها از والدین‌شان یاد می‌گیرند که بیش‌تر از آن‌چه به دست می‌آورند، خرج کنند. یکی از بدترین مواردی که می‌توانید به فرزندان‌تان بیاموزید این است که با بدهی زندگی کنند و بیش‌تر از درآمدشان خرج کنند. اگر دوست ندارید فرزندتان در آینده مدام با بدهی و کارت اعتباری دست و پنجه نرم کند، به او یاد بدهید که فقط با پولی که به دست می‌آورند و مطابق با همان زندگی کنند.

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: به فرزندان‌تان پول قرض ندهید. حتی اگر چیزی وجود داشته باشد که واقعاً بخواهد یا نیاز داشته باشد باز هم این کار را انجام ندهید. در نهایت می‌توانید به آن‌ها پیشنهاد بدهید کاری انجام بدهند و در ازای آن پول به دست بیاورند یا بهتر، کمک‌شان کنید یک کار آسان پیدا کنند.

۱۶. عادت‌های موثر و مفید ایجاد کنید

عادت‌های موثر و مفید زیادی هستند که بهره‌وری دارند. برخی از آن‌ها را به فرزندتان نشان دهید. به این ترتیب آن‌ها درک می‌کنند که کارآمد و موفق بودن تصادفی نیست و فقط برای عده‌ی خاصی رخ نمی‌دهد، بلکه بخشی از یک زندگی خوب است.

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: به عنوان مثال فرزندتان می‌تواند هر شنبه در باغ یا باغچه با شما کار کند و به آن رسیدگی کند. هنگامی که فرزندان‌تان نوجوان هستند، در طول فصل تابستان می‌توانند کار پیدا کنند و درآمد داشته باشند.

آموزش مهارت مالی به کودکان ۱۷: هیچ کس به شما بدهکار نیست

به فرزندان‌تان توضیح دهید که آن‌ها باید خودشان به هرچه که در زندگی دوست دارند برسند. پول والدین‌شان پول آن‌ها نیست. برخی افراد توقع زیادی از دیگران دارند. اجازه ندهید فرزندان شما این‌طور باشند، تامین کردن هر چیزی که نیاز دارند، هرگز به نفع فرزندان‌تان نخواهد بود.

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: وقتی فرزندان شما در سن مناسبی هستند، آن‌ها را ترغیب کنید که یکی از مشاغل سخت را که دستمزد چندان مناسبی هم ندارد، انجام دهند. این‌طور کارها تواضع و همدلی با دیگران را به آن‌ها یاد می‌دهد و آن‌ها می‌فهمند که کار کردن و پول درآوردن چه ارزشی دارد.

۱۸. اجازه دهید فرزندان‌تان اشتباه کنند

حقیقت این است که یکی از به یادماندنی‌ترین روش‌های یادگیری، یاد گرفتن از اشتباهات است. زمان کودکی باید زمانی باشد که فرزندان شما می‌توانند فرصت ریسک کردن در مورد پول را داشته باشند. نقش شما این است که مطمئن شوید فرزندتان دچار مشکل نخواهد شد، و بسیار مهم است که برای‌شان توضیح بدهید چه اشتباهی کرده‌اند و چرا برنامه‌شان با شکست مواجه شده‌است.

چگونه این نکته را به فرزندمان آموزش بدهیم: کافی است فرزندتان را تشویق کنید که برخی از سرمایه‌گذاری‌های کوچک را امتحان کنند.

۱۹. تفاوت بین “من می‌خواهم” و “من نیاز دارم”

به بچه‌های‌تان توضیح دهید که قرار نیست هر چیزی که دوست داریم و می‌خواهیم را داشته باشیم. یاد دادن این موضوع به ویژه وقتی مهم است که می‌توانید از عهده‌ی خرید آن‌چه فرزندتان می‌خواهد بربیایید. شاید مشکل‌ترین نکته همین باشد.

مثالی برای آموزش دادن این نکته: گاهی بهترین راه برای توضیح این نکته فقط گفتگوهای صمیمانه و راحت با فرزندان‌تان است. اغلب والدین در برابر فرزندان نوجوان‌شان با این مشکل مواجه هستند: آن‌ها میل بیش از حدی به خرج کردن پول دارند و مدام می‌گویند به فلان وسیله یا لباس نیاز دارند. این مشکل ممکن است به خاطر بچه‌های دیگر در مدرسه باشد که مدام چیزهای جدید و جالب می‌خرند و سبب وسوسه شدن باقی بچه‌ها می‌شوند.

۲۰. بهترین راه برای کسب درآمد کمک به دیگران است

برای ثروتمند شدن هیچ راهی بهتر از این وجود ندارد که به مردم آن‌چه را که واقعاً نیاز دارند، ارائه دهید. به فرزندتان بیاموزید که بسیار خوشایند است از کسانی پول دربیاورند که بابت کاری که برای‌شان انجام می‌دهیم، خوشحال می‌شوند.

* مثالی برای آموزش دادن این نکته: به فرزندان‌تان درباره‌ی معروف‌ترین مخترعین و برندگان جوایز نوبل بگویید. با انجام کارهای خوب که برای سایر آدم‌ها مفید است، نمونه‌هایی از آدم‌هایی را به فرزندتان نشان بدهید که با انجام کارهای مفید برای مردم، پول و ثروت زیادی به دست آوردند. نمونه‌های زیادی از این دست وجود دارد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع:/businessnes

آموزش مهارت مالی به کودکان با ۲۰ توصیه مهم و کاربردی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر فوری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت