این صنعت پول ساز زیر تیغ کرونا!


این صنعت پول ساز زیر تیغ کرونا!

پول نیوز - وقتی صحبت از لغو حدود ٣٠ تا ٤٠‌درصد تورهای خارجی می شود، نشان دهنده این است که ورود کرونا به ایران کمر صنعت گردشگری و هتلداری را شکسته اما؛ وزارت متولی این امر در خواب زمستانه به سر می برد.

این صنعت پول ساز زیر تیغ کرونا!

به گزارش خبرنگار پول نیوز، بالاخره پای کرونا به ایران باز شد، آن‌هم درست در آستانه تعطیلات نوروز که بی‌شک افراد زیادی از ترس مبتلاشدن به کرونا قید سفرهای نوروزی را می‌زنند و برای مبتلانشدن به این ویروس مرگبار در خانه‌های خود می‌مانند.

کرونا بر صنعت گردشگری جهان تاثیر مستقیم داشته است. یعنی نه تنها کشور چین بلکه بسیاری از کشورهای جهان تحت تاثیر شیوع کرونا خساراتی را متحمل شده اند و گردشگران زیادی در سطح دنیا سفر خود را کنسل کرده و یا به تعویل انداخته اند. لازم به ذکر است که خسارت وارده از انتشار این ویروس به صعنت گردشگری آمریکا و اروپا بسیار ناچیز و قابل اغماض است. چرا که تعداد مسافران چینی که به این دو قاره سفر می کنند، تنها 4 درصد از کل گردشگران جهان را شامل می شوند.

ویروسی که چین را درنوردید و بیش از 25کشور جهان را درگیر کرد، حالا از درهای ورودی ایران عبور کرده و به شهرهای مختلف کشور رسیده است.

اپیدمی کرونا موج کنسل‌کردن تورهای داخلی به راه انداخته است. آژانس‌های مسافرتی می‌گویند که تور شهرهای شلوغ و پرمسافر مانند مشهد، اصفهان و شیراز بیشتر از بقیه لغو می‌شوند؛ زیرا مسافران نگران ازدحام جمعیت و ابتلا به کرونا هستند.

وضعیت به حدی وخیم است که برخی از آژانس‌های مسافرتی شرط رزرو تور خارجی را پرداخت صد‌درصد مبلغ تور و درنظرگرفتن جریمه لغو، درنظر گرفته‌اند.

موضوع زمانی ناراحت کننده تر می شود که وزارت گردشگری هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر لزوم محدود شدن سفرها منتشر نکرده‌اند و به نظر می رسد آقای وزیر در خواب زمستانه فرو رفته اند.

کشورهای همسایه همچون عراق مرزهای خود را به روی ایران بستند تا مبادا گردشگران و مسافران ایرانی عامل شیوع ویروس کرونا در کشورشان شوند. خطوط هوایی کویت هم اعلام کرد هیچ پروازی به مقصد ایران انجام نخواهد شد.

کمتر از یک ماه به آغاز فصل اوج سفرهای داخلی در نوروز مانده است. کرونا در شهرهای شمالی و مرکزی و حتی تهران مشاهده و گزارش شده و این نگرانی وجود دارد که تعداد بیشتری از شهروندان کشور به این بیماری مبتلا شوند.
این صنعت پول ساز زیر تیغ کرونا!

درباره بحران صورت گرفته علی صدرنیا رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی به خبرنگار پول نیوز گفت: ما چون در حوزه اجرای تور هستیم تابع و وابسته به تصمیم آژانس ها هستیم که آنها نیز تابع تصمیم وزارت بهداشت هستند.

وی ادامه داد: درباره محدودیت سفر هنوز اطلاعیه ای به طور رسمی اعلام نشده اما؛ به نظر بنده طبیعتا سفرهای گروهی فعلا باید محدود شود اما متاسفانه ما تصمیم گیرنده نیستیم و باید تصمیم از سوی مسئولان وزارت صورت بگیرد که متاسفانه تا بحال اقدامی انجام نشده است.

رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی با انتقاد از تصمیم مسئولان وزارتخانه میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط بحرانی کشور نباید وزارت خانه زودتر اقدامی انجام دهد گفت: وضعیت از این بحران ها هم بدتر است و در وزارت خانه اقداماتی صورت می گیرد که اصلا خوشایند نیست و در آینده درباره این موضوعات گفت گو خواهیم کرد.

پیشنهاد رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی به مردم این است که تا جایی که مقدور است از منزل خارج نشوند و در مورد تغذیه دقت لازم را داشته باشند و درباره سفرهای گروهی هم تا حد ممکن محدود کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.
این صنعت پول ساز زیر تیغ کرونا!

در تماس های صورت گرفته با بسیاری از مسئولان، آنها پاسخگو نبودند و در نهایت با قدرت ابراهیمی مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیرکل حوزه وزارتی در پاسخ به پرسش خبرنگار پول نیوز مبنی بر سکوت وزارت میراث درباره ویروس کرونا گفت: این قضیه یک مسابقه ورزشی نیست که زود اطلاعیه داده شود و یا تعطیلی صورت گیرد. در این موضوع خیلی ذی نفع از جمله آژانس ها وجود دارد که ما باید همه جوانب را در نظر بگیریم و سپس طبق آن موضوع اطلاعیه لازم را منتشر کنیم.

ابراهیمی در این باره ادامه داد: ما تا آخر امروز اطلاعیه را منتشر خواهیم کرد و درباره موزه ها هم نامه نگاری صورت گرفته و به احتمال زیاد موزه ها نیز تعطیل خواهند شد.

ایران یکی از مقصدهای آسیایی گردشگری برای چینی‌هاست. هتلداران ایرانی و به‌ویژه تهرانی‌ها با توجه به تحریم‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته انتظار داشتند امسال بیشترین ورودی گردشگر خارجی از چین باشد اما کرونا همه برنامه‌ریزی‌ها را به هم ریخت. قرار بر این بوده که هتل‌های ایرانی در ایام‌ سال نوی چینی، ٥٠‌درصد تخفیف برای تورهای چینی قایل شوند اما ویروس کرونا تمام این زحمات و برنامه‌ریزی‌ها را بی‌اثر کرد.
این صنعت پول ساز زیر تیغ کرونا!

فرخ مهر، رئیس اتحادیه هتلداران در این‌باره می‌گوید: «مدتی پیش وزیر میراث فرهنگی سفر خوبی به چین داشت و با مسئولان چینی به تفاهم‌های خوبی برای سفر گردشگران چینی به ایران رسید. یکی از نتایج این سفر، این بود که هتل‌های ایرانی در ایام ‌سال نوی چینی ٥٠‌درصد به مسافران چینی تخفیف بدهند که این اتفاق می‌توانست دگرگونی بزرگی در صنعت هتلداری کشور ایجاد کند اما متأسفانه شیوع کرونا همه برنامه‌ها را به هم ریخت. با وجود تخفیف‌ها، اگر ٥٠‌درصد ظرفیت هتل پر شود، تازه آن زمان ما به نقطه سر به سر می‌رسیم و می‌توانیم هزینه‌های هتل را پرداخت کنیم اما با رکود ایجادشده و کاهش سفرها و از طرف دیگر صفرشدن ورودی گردشگران خارجی، امیدواریم که مجبور به تعدیل نیروی کار نشویم.» حالا با شیوع کرونا در ایران اتحادیه هتلداران به تمام اعضا ابلاغ کرده که از اول فروردین تا ١٥ فروردین باید ٥٠‌درصد تخفیف برای مسافران قایل شوند تا بلکه موفق به جذب مسافر شوند.

آژانس‌های مسافرتی از لغو برخی تورهای عید نوروز می‌گویند. مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی در تهران درباره لغو و کاهش سفرهای نوروزی می‌گوید: قطعا کرونا روی کاهش سفرهای نوروزی تأثیر می‌گذارد. تا قبل از اینکه کرونا وارد کشور شود، هم تعداد رزرو تورهای نوروزی نسبت به‌ سال گذشته کاهش چشمگیری داشت و ما امیدوار بودیم مردم به سفرهای داخلی روی بیاورند اما متأسفانه با شیوع کرونا در داخل کشور قطعا شاهد کاهش سفرهای داخلی هم خواهیم بود. با اینکه هنوز کرونا به همه استان‌های کشور نرسیده، ولی طی روزهای اخیر برخی از مشتریان تورهایی را که رزرو کردند، پس دادند که این موضوع طی روزهای آینده فراگیرتر خواهد شد و خسارت‌ زیادی به صنعت گردشگری و آژانس‌های مسافرتی می‌زند. در آستانه ‌سال نو آژانس‌های مسافرتی و گردشگری درحال بستن کمپین‌ها و تورهای نوروزی خود هستند که با وجود انتشار این اخبار، متأسفانه برنامه‌ریزی‌های آنان با مشکل اساسی مواجه خواهد شد.

کویت پروازهای ایران را لغو کرد و عراق نیز مرزهای خود را به روی ایران بست. ترکیه نیز در حال اقدام مقتضی برای جلوگیری از ورود کرونا به آن کشور از مبدا ایران است.

هشدارها نسبت به محدود کردن سفرهای داخلی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور در حالی صورت می گیرد که ستاد خدمات سفر که زیر نظر وزارت میراث است وظیفه آگاهی‌رسانی به گردشگران و مسافران و دستگاه‌های متعدد درخصوص سفر را دارد، تاکنون هیچ بیانیه یا اطلاعیه‌ای با موضوع لزوم محدود شدن سفرهای داخلی منتشر نکرده است. ستاد خدمات سفر کشور که ریاست آن با ولی تیموری، معاون گردشگری کشور است تاکنون ترجیح داده است در موضوع سفر و کرونا، سیاست سکوت در پیش بگیرد. در حالی که می‌توانست با اطلاع‌رسانی به موقع از شهروندان ایرانی بخواهد با هدف همکاری در مقابله با شیوع گسترده‌تر کرونا در کشور سفرهای خود به نقاط مختلف کشور را محدود و حتی از سفر خودداری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگرانی که در بستر بیماری هستند / برای آن ها دعا کنید! + عکس و اسامی تلخ