طولانی ترین پل چوبی کردستان در سروآباد مرمت شد


طولانی ترین پل چوبی کردستان در سروآباد مرمت شد

سنندج - ایرنا- مدیر پایگاه فرهنگی هنری هورامان از اتمام عملیات مرمت و بازسازی طولانی ترین پل چوبی استان کردستان در یکی از روستاهای تابعه شهرستان سروآباد خبر داد.

پویا طالب نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پل روستای دلمرز از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد که طولانی ترین و یکی از قدیمی ترین پل های چوبی استان کردستان به شمار می رود، ترمیم و بازسازی شد.

وی افزود: این پل چوبی دارای ۶ دهنه است که با توجه به ابعاد و شکل پایه های سنگی هزار ساله آن در نوع خود در سطح کشور منحصربفرد است که قدمت آن مربوط به دوران کهن تاریخی بوده و تداوم استفاده از آن تا دوران متاخر ادامه داشته است.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی هنری هورامان یادآور شد: پل چوبی روستای دلمرز در بررسی های اولیه پایگاه هورامان در سال ۹۵ شناسایی شد و مستند نگاری آن در بررسی های باستان شناسی سال ۹۶ به پایان رسید.

وی اضافه کرد: عملیات مرمت و بازسازی این پل چوبی تاریخی طی سال های ۹۷ و ۹۸ با اعتباری بیش از یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال با موفقیت به اتمام رسید.

طالب نیا تاکید کرد: با توجه به اهمیت این سازه در منطقه هورامان مرمت و بازسازی این پل به عنوان یکی از طرح های اصلی مرمتی پایگاه هورامان و معاونت میراث استان کردستان قرار گرفته بود و عملیات آن توسط تیم کارشناسی حوزه حفظ و احیا میراث فرهنگی استان کردستان به سرپرستی خبات خلیلی انجام شد.

طولانی ترین پل چوبی کردستان در سروآباد مرمت شد

وی اظهار داشت: همچنین جهت حفظ امنیت گردشگران و اهالی روستای دله مرز و سایر افرادی که از روی این پل تردد می‌کنند، نرده حفاظتی در دو طرف پل با مصالح سنتی جهت هم خوانی با بافت محل تهیه و نصب می شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی هنری هورامان یادآور شد: از جمله اهمیت های این سازه می توان به قدمت اثر، سبک خاص معماری آن که به عنوان سبکی در معماری پل سازی تاریخی ایران نمود دارد و همچنین اهمیت مرمت آن در پرونده ثبت جهانی هورامان در مبحث حفاظت بسیار مهم بوده و به عنوان جاذبه ای گردشگری در رونق اقتصادی منطقه دارای اهمیت ویژه ای است.

طالب نیا گفت: در باستان شناسی سه دوره اصلی دوران پیش از تاریخ (از غار نشینی تا حکومت مادها) دوران تاریخی (دوران ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی) و دوران اسلامی (بعد از ورود اسلام به ایران تا امروز) وجود دارد و باتوجه به اینکه نمی توان دقیق گفت که این پل مربوط به کدام دوره هخامنشی اشکانی یا ساسانی است، بهتر است از واژه دوران تاریخی برای قدمت این اثر استفاده کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟