گوشه هایی از بهشت برین را اینجا ببینید + عکس


گوشه هایی از بهشت برین را اینجا ببینید + عکس

با نزدیک شدن به آغاز سال جدید و تولد دوباره طبیعت، مردم شهرنشینی که از دود و دم شهرها به تنگ آمده‌اند دست به دامن طبیعت سرسبز بهاری شده تا بلکه بتواننداین دمی را در پناه طبیعت سرسبزی که خدا به بشر ارزانی داشته بیاسایند.

این گزارش شما را با گوشه‌ای از بهشت برین طبیعت کردستان آشنا می کند که از زیبایی طبیعی و خدادادی بسیاری برخوردار است و با جان گرفتن دوباره طبیعت، دوستداران زیادی را به سوی خود فرا می‌خواند.

چهل چشمه، یکی از زیباترین مناطق بکر و طبیعی کردستان است که با طبیعت زیبا و بی‌نظیر خود همواره مامن امنی برای دوستداران طبیعت بوده‌است.

این طبیعت بکر و مجموعه کوه زیبای چهل چشمه در کردستان در مرز بین شهرستان دیواندره و سقز با حدود ۲۰ قله با حداکثر ارتفاع ۳۰۰۰ متر واقع شده که برای رسیدن به آن باید پیاده مسیرهای متعدد و طولانی را طی کرد و این مسیر زیبا همواره مورد توجه کوهنوردان واقع شده است.

گوشه هایی از بهشت برین را اینجا ببینید + عکس

به طور دقیق منطقه چهل چشمه از طرف شرق به شهرستان دیواندره، از طرف شمال شرق به روستای بست، از طرف شمال به جاده ماشین رو دیواندره-سقز، از طرف شمال غرب به روستای اسحاق آباد، از طرف غرب به روستای بسطام و جاده ماشین رو مریوان-سقز و از طرف جنوب غرب با فاصله زیادی به دریاچه معروف زریوار می‌رسد که با این وجود می‌توان گفت چهل چشمه حد فاصل شهرهای سنندج، مریوان، سقز و دیواندره است.

قله شاه‌نشین به عنوان یکی از بلندترین و مرتفع‌ترین قله‌های کوه چهل چشمه شناخته شده که به دلیل ارتفاع و سردسیری بودن آن در تمام طول سال پوشیده از برف است.

با قدم گذاشتن به طبیعت زیبا و افسونگر چهل چشمه تا چشم کار می‌کند زیبایی و سرسبزی بی‌نظیری است که لحظه به لحظه آرامش را به وجود آدمی تزریق می‌کند و برای لمس آنهمه زیبایی نیازی به بینایی بصری نیست کافی است چشمانتان را ببندید و گوش به آوای طبیعت بسپارید تا به عظمت و شکوه و زیبایی این طبیعت خدادادی پی ببرید.

گوشه هایی از بهشت برین را اینجا ببینید + عکس

وزش نسیم خنک بهاری، صدای پرندگان، صدای چشمه‌های جاری و ساری، آبشارهای روان و بوی گیاهان خوش‌بوی طبیعی همان چیزی است که روح را جلا داده و روح خسته آدمی را از هیاهو و جنجال شهر جانی دوباره می‌بخشد.

با نگاه کردن به هرگوشه این بهشت برین زیبایی بی حد و حصری نهفته که می‌توان به عظمت و بزرگی خدایی که این طبیعت زیبا را به آدمی ارزانی داشته پی برد.

یکی از زیبایی‌های منطقه چهل چشمه وجود رودخانه‌های زیبا و پر آبی است که خدا به این منطقه ارزانی داشته تا رهگذران با نشستن در کنار این رودخانه‌ها و چشمه‌های زیبا روح خود را سیقل داده و به آرامشی وصف‌ناپذیر دست یابند.

از رودخانه‌های موجود در چهل چشمه می‌توان به سیروان، خوڕخوڕە، قزل اوزن اشاره کرد که از جمله مهم‌ترین رودخانه‌های واقع در کوه چهل چشمه هستند.

چهل چشمه، علاوه بر زیبایی‌های ذکر شده معدن گیاهان دارویی و طبیعی ایران است که بیش از صد گونه گیاهی از جمله سولان یا گل پامچال، کاشمه، لووشه، پسل یا کول، سموور، ریواس، منی، سووره بنه، گونی، کنیوال، پیچک، برزا، سنوبر، قیتران، بنفشه، سالمه و... را در خود جای داده که یکی از منابع مهم گیاهان دارویی کشور است.

گوشه هایی از بهشت برین را اینجا ببینید + عکس

با گذر از مسیر این طبیعت بکر و زیبا می‌توانید شاهد وجود حیواناتی از جمله خرس، روباه، گراز، گرگ، انواع مارها، خرگوش، کبک کوهی و ... بود که در برخی موارد نیز می‌تواند مایه ترس رهگذرانی باشد که به این طبیعت زیبا و سرسبز کوه چهل چشمه روی می‌آورند.

چهل چشمه تنها یک کوه نیست بلکه مجموعه‌ای از کوه‌هایی با ۲۰ قله می‌باشد که از جمله آن‌ها شاه‌نشین، دالاش، دوبرا، کوه سلطان ئه‌خزه‌ر توو، کوه باینچوب، کوه افراسیاب، کوه کانی میران، کوه مزگت و میرزا (مسجد و میرزا)، باشورتی و کوه کل‌کوژ هر کدام با ارتفاعی متفاوت را می‌توان نام برد.

چهل چشمه یکی از مناطق برف‌گیر و سردسیر کردستان است که در تمام طول سال پوشیده از برف است و حتی تا اواخر بهار نیز امکان ریزش برف و وقوع بهمن نیز در آن وجود دارد و بهترین زمان برای صعود اواخر فصل بهار و اوایل تابستان است و این زمانی است که طبیعت به طور کامل رخ می‌نماید و با زیبایی‌های بی حد و حصر خود برای گردشگران و رهگذران دلبری می‌کند.

از روستاهای اطراف کوه چهل‌چشمه می‌توان به اسحاق آباد، بست، کا نعمت، سوله، نرگسله و درهوان اشاره کرد که برای فتح چهل چشمه بیشتر از مسیرهای اسحاق‌آباد، بست و درهوان استفاده می‌شود.

گوشه هایی از بهشت برین را اینجا ببینید + عکس

در بین این سه مسیر، بیشتر گردشگران و کوهنوردان طرفدار فتح کوه چهل چشمه از طریق روستای بست هستند زیرا به دلیل وجود پناهگاهی در نزدیکی آن کوهنوردان می‌توانند بعد از طی کردن یک مسیر طولانی در بین کوه و در و دشت دمی در آن بیاسایند و نوشیدنی داغی میل کرده و یا شب را در آن‌جا بمانند و از آسمان پاک و پر ستاره این منطقه زیبا لذت ببرند.

طبیعت زیبا و افسون‌گر چهل چشمه یکی از مناطق زیبای زاگرس به شمار می‌رود که با وجود زیبایی خیره‌کننده‌ای که دارد متاسفانه به دلیل دور دست بودن آن از دید گردشگران پنهان مانده و تعداد انگشت‌شماری از دوستداران طبیعت به دیدار این طبیعت زیبا و سرسبز نائل آمده‌اند.

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که با فرارسیدن فصل بهار خود را به دامن طبیعت می‌سپارید سری به طبیعت بکر و زیبای چهل چشمه بزنید تا با گوشه‌ای از بهشت برین کردستان آشنا شوید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...