کرونا زیر سایه کمبود ماسک


کرونا زیر سایه کمبود ماسک

تبریز - ایرنا - کمبود ماسک در داروخانه ها به دلیل جولان دلال ها و هجوم مردم برای تهیه آن، اصلِ وجود ویروس کرونا و شیوه‌های اصولی جلوگیری از ابتلا به آن را تحت الشعاع قرار داه است.

به گزارش ایرنا، کلان شهر تبریز از روز گذشته شاهد هجوم شهروندان به داروخانه ها برای تهیه ماسک بود؛ رفتار مذمومی که به یک امر رایج در سال های اخیر تبدیل شده و به دلیل سرایت روانی، مشکلات ناشی از کمبود کالا در کشور را مضاعف کرده است.

از سوی دیگر، دلالان و فرصت طلبان نیز با آگاهی از نیاز مردم به تهیه ماسک به عنوان عامل ایجاد کننده آرامش روانی، ذخیره این کالا در داروخانه ها را خالی کرده اند تا به قیمت چند برابری در بازار بفروشند.

همین امر باعث شده که قیمت هر عدد ماسک ساده از ۲۵۰ تومان به ۴ هزار تومان و ماسک فیلتردار نیز از چهار هزار تومان به ۱۰ هزار تومان برسد، البته اگر بشود به همین قیمت نیز پیدا کرد.

این در حالی است که پزشکان می گویند استفاده از ماسک برای مقابله با کرونا برای همه ضروری نیست و راه اصلی جلوگیری از مبتلا به این بیماری، رعایت اصول بهداشتی و تغذیه مناسب است.

البته داروخانه های تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی در روزهای اخیر علاوه بر ماسک، با کمبود ژل های ضدعفوی کننده نیز مواجه بوده اند.

ماسک و ژل ضدعفونی کننده نداریم

در این حال خبرنگار ایرنا در مراجعه به داروخانه های چند نقطه از شهر تبریز برای تهیه ماسک با پاسخ منفی تکنسین های دارو مواجه شده است.

مسوول یکی از داروخانه ها در مرکز شهر تبریز به ایرنا می گوید: شما دیر آمده اید، همه ماسک های موجود ما ۲ روز قبل به فروش رفته اند و دیگر چیزی نداریم.

وی که خواست نامش در خبر برده نشود: اضافه می کند: رویه نادرست هجوم به داروخانه برای تهیه ماسک باعث شده است حتی کسانی که به دلیل بیماری های خاص نیاز مبرم به استفاده از ماسک دارند، نتوانند آن را تهیه کنند.

وی توضیح می دهد: مردم فکر می کنند که استفاده از ماسک تنهاترین و بهترین راه مقابله با ویروس کروناست، در حالی که نکته اصلی رعایت اصول بهداشتی است و استفاده ماسک تنها در مراکز آلوده به این ویروس می تواند مفید باشد.

یک نسخه پیچ داروخانه در منطقه آبرسانی تبریز نیز با ابراز ناراحتی از اطلاع اندک شهروندان از شیوه های مقابله با ویروس کرونا می گوید: مردم در مواجهه با این قبیل پدیده ها به جای توجه به توصیه پزشکان و متخصصان امر بیشتر از همدیگر پیروی می کنند و اگر در فامیل تنها یک نفر به زعم خود برای مقابله کرونا ماسک بزند، بلافاصله همه اعضای فامیل ماسک می زنند.

وی که نخواست نامش در خبر برده شود، اضافه می کند: هر چند مطالبه وجود ماسک در داروخانه ها حق طبیعی مردم است، اما با توجه به محدودیت کارخانه های تولید کننده این قلم در کشور، شهروندان باید با استفاده منطقی از آن، امکان تهیه ماسک برای افراد نیازمند را نیز در نظر بگیرند.

وی افزایش چند برابری قیمت ماسک و ژل ضدعفونی کننده را در روزهای اخیر ناراحت کننده می داند و می گوید: البته داروخانه ها این قبیل محصولات را بر اساس قیمت مصوب و ابلاغی به مردم می فروشند، اما بعضی از شهروندان با خرید پرتعداد ماسک و عده ای از سودجویان نیز با خرید های انبوه چند روز قبل زمینه ساز کمیابی ماسک در داروخانه ها شده اند.

سودجویان عامل اصلی کمبود ماسک در داروخانه ها هستند

رئیس انجمن تکنسین‌های دارویی آذربایجان شرقی با تایید کمیاب شدن ماسک و محلول‌های ضد عفونی کننده دست در داروخانه‎های تبریز به دنبال شیوع ویروس کرونا می‌گوید: متاسفانه عده‌ای سودجو که می‌دانستند این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد، ماسک‌ها را از داروخانه‌ها جمع آوری کرده‌اند.

حسین یوسفی علوی اضافه می کند: داروخانه‎ها محصولات موجود را فروخته‌اند، اما شرکت‌ها ماسک‌های جدید را با افزایش قیمت ارائه می‌دهند، ماسک‌های فیلتردار قبلا به قیمت ۴۵۰۰ تومان به فروش می‎رسید که الان به ۱۰ هزار تومان رسیده و چند داروخانه هم به این دلیل بسته شده است.

وی تاکید می کند: ما مخالف این کار هستیم و ملاک، سلامت ملت است.

داروخانه ها گران فروشی نمی کنند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به ایرنا می گوید: از ۳۰ بهمن ماه جاری تا به امروز با توجه به افزایش تقاضا برای خرید ماسک موجودی داروخانه های استان به اتمام رسیده است.

دکتر محبوب نعمتی با اشاره به سیاست های وزارت بهداشت برای تامین ماسک مورد نیاز به اندازه کافی در داروخانه ها، اضافه می کند: وزارت بهداشت طی هفته جاری ماسک به شکل انبوه در تمام داروخانه های سطح کشور به خصوص استان ما توزیع خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تولید این ماسک ها در تهران و اصفهان انجام می شود، می گوید: این معاونت در بخش داروخانه ها و توزیع ماسک به داروخانه مسوولیت دارد.

وی اضافه می کند: نرخ فروش ماسک ها بر اساس تقاضا تعیین می شود و ماسک های ساده یک تا دو هزار تومان است و ماسک های فیلتر دار نیز که در بازار با کمبود مواجه است در این بازه زمانی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد.

وی تاکید می کند: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، در افراد سالم نیازی به استفاده از ماسک وجود ندارد و این موضوع نیازمند اطلاع رسانی است.

چه باید کرد؟

در حالی که تصور استفاده از ماسک به عنوان راهکار اصلی مقابله با کرونا بین مردم اپیدمی شده است، پزشکان راه های زیر را برای این منظور توصیه می کنند

۱- اول از همه ماسک معمولی که شما از داروخانه می‌خرید (حتی فیلتردار معمولی) کاربرد بسیار کمی دارد برای اینکه ویروس در سایز نانومتر هست و از آن عبور می کند، پس نزنید، مگر در شهرها و محیط‌های آلوده و پرتردد؛ چون اگر ماسک هر ۲ ساعت تعویض نشود، محیط مرطوب برای رشد باکتری به وجود می آید.

۲- بیماری ویروسی با آنتی بیوتیک درمان نمی شود؛ ویروس موجود زنده نیست و آنتی بیوتیک همان طور که از اسمش معلوم است، ماده ضدحیات است و ویروس از آن تاثیر نمی گیرد.

۳- ویروس کرونا و خیلی از ویروس های دیگه بدنه‌ای از جنس لیپید (نوعی از چربی طبیعی) دارند که با مواد شوینده از بین میرود. برای همین شستن دست و صورت و وسایل با مواد شوینده ساده مثل صابون و یا مواد ضد عفونی کننده ویروس را کاملا از کار می‌اندازد. پس صابون و ضدعفونی را فراموش نکنید.

۴- اگر سالم هستید، از کرونا بیش از حد نترسید، زیرا این ویروس از ویروس آنفلوانزا کشنده‌تر نیست.

۵- به سیستم ایمنی اعتماد کنید. سیستم ایمنی انسان ۱۰ به توان ۱۰ سلول ایمنی حرفه ای دارد که هر کدام فقط به یک ویروس یا باکتری حمله می‌کنند.

۶- این بیماری با کنترل و رعایت از طرف افراد بیمار و افراد سالم به راحتی می‌گذرد. در واقع می شود گفت‌ آنفلوانزای خوکی و آنفولانزای N۱H۱ خیلی بیشتر و خطرناک‌تر از کرونا بودند، اما گذشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر