پیشگیری از ویروس کرونا، خانم های باردار دقت کنند


پیشگیری از ویروس کرونا، خانم های باردار دقت کنند

افرادی که تب و سرفه شدید دارند، مستقیما به بیمارستان مراجعه کنند، نه اینکه در مطب‌ها بنشینند و دیگران را مبتلا کنند.

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی ضمن تشریح نحوه پیشگیری از ابتلا به کروناویروس جدید، گفت: می‌توان کروناویروس را کنترل کرد، اما مردم هم باید همکاری کرده و بهداشت فردی را رعایت کنند.
دکتر مینو محرز درباره ویروس کرونا، گفت: باید توجه کرد که وحشت مردم از کرونا به دلیل مطالب نادرستی است که در فضای مجازی مطرح شده و دست به دست می‌شود. توصیه من به مردم این است که درباره این بیماری فقط به توصیه‌های وزارت بهداشت توجه کنند.
وی افزود: این بیماری به همه کشورها راه یافته و به کشور ما هم آمده است. حال مردم برای اینکه سلامتی‌شان را حفظ کنند باید آرام باشند و وحشت نکنند، تا می‌توانند دست‌هایشان را شسته و از دست دادن، روبوسی کردن با دیگران خودداری کرده و در زمان سرفه یا یک دستمال را جلوی دهان‌شان گرفته و سپس آن را در سطلی درب‌دار بیندازند یا بازویشان را جلو دهان‌شان بگیرند. باید توجه کرد مهم‌ترین عاملِ حفظ سلامت در برابر این ویروس شست‌وشوی مرتب دست است که باید با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه دست‌هایشان را بشویند و یا با محلول‌های ضدعفونی بر پایه الکلی هم دست‌هایشان را به مدت ۲۰ ثانیه ضدعفونی کنند.
محرز با بیان اینکه تمام دنیا هم همین موارد را رعایت می‌کنند و این بیماری وحشتی ندارد، ادامه داد: این نوع از کرونا، نسبت به دو مورد کروناویروس‌های قبلی که در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۱۲ اپیدمی شد؛ یعنی سارس و مِرس، میزان کشندگی‌ بسیار پایین‌تری دارد و کشندگی آن دو درصد است. ما انتظار داشتیم که این بیماری وارد ایران شود و حالا هم که وارد شده، می‌توان آن را کنترل کرد، اما مردم باید همکاری کنند. مانور فضای مجازی که بیش از حد مردم را به وحشت می‌اندازند، منجر به ترس از این ویروس شده است. باید توجه کرد که در زمان بحران و اپیدمی هیچ‌چیز بدتر از وحشت نیست. بنابراین افرادی که بیمار می‌شوند، حتما در خانه بمانند. افرادی هم که تب و سرفه شدید دارند، مستقیما به بیمارستان مراجعه کنند، نه اینکه در مطب‌ها بنشینند و دیگران را هم مبتلا کنند.
وی تاکید کرد: در عین حال افراد بیمار حتما از ماسک استفاده کنند. البته نیازی به استفاده از ماسک در افراد عادی وجود ندارد و فقط افرادی که علائم بیماری را دارند، ماسک بزنند.
کروناویروس جدید چقدر کُشنده است؟
محرز با بیان اینکه میزان کشندگی کروناویروس جدید دو درصد است، گفت: این درحالیست که میزان کشندگی بیماری سارس، ۱۰ درصد بود که طی دو الی سه ماه در دنیا متوقف شد و بیماری مِرس ۳۵ درصد مرگ‌ومیر داشت، اما این بیماری دو درصد مرگ‌ومیر دارد و افرادی هم که به دلیل ابتلا از این بیماری از بین رفته‌اند، افرادی هستند که سن بالا داشته و مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و سایر بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند. بنابراین افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، باید از رفتن به مکان‌های پر ازدحام خودداری کنند و در تجمعات حضور نیابند. در عین حال با توجه به افزایش موارد بیماری، افرادی که با مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی رفت‌وآمد می‌کنند، توصیه می‌کنیم که ماسک استفاده کنند.
وی تاکید کرد: نکات مهم این است که افرادی که علائم از بیماری را دارند، در خانه بمانند و فرزندان‌شان را هم به مدرسه نفرستند تا دوره بیماری تمام شود.
محرز درباره درمان کرونا ویروس جدید نیز گفت: در حال حاضر در انواع شدید در حال بررسی یک درمان ترکیبی هستیم که اگر موثر بود، می‌توانیم این دارو را به دنیا معرفی کنیم. در عین حال در تایلند و چین ترکیب داروی ضد ایدز و تامی‌فلو را امتحان کردند و در انواع شدید، نتیجه گرفتند. البته انواع شدید این بیماری نیاز به درمان اینچنینی دارد و در انواع خفیف و معمولی احتیاج به این درمان‌ها ندارد.
محرز با تاکید بر اینکه مردم حتما بهداشت فردی را رعایت کنند، گفت: مردم قبل از خوردن چیزی یا دست زدن به چشم، حتما دست‌هایشان را بشویند.
کروناویروس جدید چقدر در محیط زنده می‌ماند؟
وی درباره مدت زمان زنده ماندن کروناویروس جدید در محیط، ضمن نادرست خواندن برخی مطالب فضای مجازی مبنی بر زنده ماندن این ویروس بر روی سطوح تا ۹ روز، گفت: معمولا ویروس‌ها برای زنده ماندن در محیط احتیاج به سلول دارند. بنابراین ویروس‌ها به سرعت و در عرض چند ساعت در محیط از بین می‌روند. البته به طور دقیق درباره این ویروس نمی‌دانیم که چقدر در محیط زنده می‌ماند، اما به طور کلی ویروس‌های اینچنینی حداکثر ۴۸ ساعت در محیط زنده می‌مانند. ویروس احتیاج به سلول زنده دارد و بدون خون و سلول نمی‌تواند زنده بماند. حدس می‌زنیم که این ویروس حداکثر ۴۸ ساعت در محیط زنده می‌ماند که با شست‌وشوی مرتب دست‌ها مشکلی ایجاد نمی‌شود.
کرونا ویروس و بارداری
خانم های باردار، شرایط خاصی دارند. آنها باید هم مراقبت خودشان باشند و هم نگران سلامتی جنینی که در رحم حمل می کنند. این گروه هم لازم است همه موارد امنیتی و بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا را رعایت کنند و از رفت و آمدهای غیر ضروری به مراکز پرازدحام بپرهیزند تا سلامت خودشان و جنینشان حفظ شود.
از روبوسی کردن و دست دادن با افراد پرهیز کنید و دست هایتان را مرتب بشویید.
پیشنهاد می کنیم موارد بهداشتی ذکر شده در این مطلب را دوباره بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر