ویروس کرونا تا چند ساعت در محیط زنده می ماند؟


ویروس کرونا تا چند ساعت در محیط زنده می ماند؟

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری، گفت: ویروس ممکن است، ۸ ساعت در محیط باقی بماند، اما ویروس مقاومی نیست و با ضدعفونی از بین می‌رود.

به گزارش بهداشت نیوز داود یادگاری، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری، گفت: اول هر اپیدمی همیشه با نگرانی در جامعه همراه است. بنابراین ما باید از شایعات و رفتار احساسی اجتناب کنیم. بیشترین بیمارانی که دیده می‌شوند مربوط به آنفولانزا است. ممکن است این افراد تنها علائم را به خاطر سرما خوردگی بروز بدهند.

یادگاری در رابطه با علائم بالینی بیماری بیان کرد: نشانگان بالینی این بیماری اختصاصی نیست. ما شاید نتوانیم از روی علائم و نشانه‌های بالینی اولیه ویروس را سریعا تشخیص دهیم. افراد باید بهداشت فردی را رعایت کنند و از سفر به مناطقی مانند قم یا کشور‌هایی مانند چین خودداری کنند. این برای جلوگیری از شیوع ویروس مهم است.

وی در رابطه با راه‌های تماس ویروس اظهار کرد: بیشترین راه تماس با قطرات تنفسی یا ارتباط با ترشحات فرد مبتلا است. جز قطرات تنفسی، ترشحات مانند عرق یا ادرار نیز می‌تواند عامل ابتلا باشد. اگر قطرات به مجرای تنفسی انتقال پیدا کند باعث انتقال ویروس و بیماری‌ می‌شود. بنابراین افرادی که مشکوک به ابتلا هستند، لازم است از ماسک استفاده کنند، این به خاطر جلوگیری از انتشار ترشحات دهانی آن‌ها به سطوح و دیگران است. همچنین، افراد باید از روبوسی، دست دادن اجتناب کنند.

یادگاری گفت: به نظر می‌آید که ویروس با گرم شدن هوا کاهش پیدا کند. ویروس حساس است و توانایی بالای ماندگاری ندارد، بنابراین ممکن است گرمای هوا این ویرس را از بین ببرد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری، در رابطه با استفاده از ماسک گفت: متاسفانه باور غلطی وجود دارد که مردم باید ماسک استفاده کنند. این باعث می‌شود ماسک کم شود. ما به هیچ عنوان زدن ماسک را توصیه نمی‌کنیم. تنها افرادی که بیمار یا مشکوک هستند یا در سیستم درمانی کار می‌کنند، نیاز به استفاده از ماسک دارند. ماسک N ۹۵ برای افراد مبتلا یا افرادی لازم است که در بیمارستان کار می‌کنند. حتی ما به افرادی که در بخش‌‌های غیرعفونی به عنوان کادر درمانی شاغل هستند، پیشنهاد نمی‌کنیم که از ماسک N۹۵ استفاده کنند. این ماسک تنها برای کادری پیشنهاد که وظیفه لوله‌گذاری در مجرای تنفسی فرد بیمار را دارد.

یادگاری گفت: یکی از راه‌های ابتلا، تماس با افرادی است که ترشحات بدنی دارند. اگر سطوح به ترشحات بدنی افراد، مانند بزاغ و ادرار آلوده شوند، طبیعتا به دیگران منتقل می‌شود. باید سطوح که ممکن است آلوده باشد، بویژه در بیمارستان مرتب ضدعفونی شود. البته این ضدعفونی برای منازلی که فرد بیمار یا مشکوک در آن‌ها موجود نیست، اهمیت ندارد. ویروس ممکن است ۸ ساعت در محیط باقی بماند. اما ویروس مقاوم نیست و با ضدعفونی از بین می‌رود.

وی افزود: شستن دست با آب و صابون کافی است. اما باید درست انجام شود. لای انگشت‌ها و تمام کف دست باید شستشو شوند. البته استفاده از ژل استریل بیمارستانی هم مناسب است، اما لزومی ندارد. نباید ترس بیجا داشته باشیم و باید بهداشت فردی را رعایت کنیم. در شرایطی که کشور پر از شایعه است نباید هراس در کشور ایجاد شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق