قم ظرفیت ویژه‌ای در صادرات فرش دستباف دارد


قم ظرفیت ویژه‌ای در صادرات فرش دستباف دارد

قم-ایرنا- استاندارقم با بیان اینکه قم ظرفیت ویژه‌ای درصادرات فرش دستباف دارد، گفت: حمایت از صنعت فرش ابریشم دستباف می‌تواند جان تازه‌ای به صادرات کشور داده و سبب ارزآوری شود.

بهرام سرمست روز یکشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، صنعت فرش دستباف قم را یکی از جلوه‌های مهم صادراتی استان دانست و افزود: قم در زمینه تولید فرش دستباف ابریشم دارای یک برند منحصر فرد جهانی است.

وی اظهار داشت:‌ برای حل مشکلات فعالان فرش دستباف درطول یک سال گذشته اقدامات قابل توجهی در این استان انجام گرفته و مهمترین آن بهبود فضای تامین مواد اولیه است.

قم مهمترین مرکز تولید فرش ابریشم دستباف کشور است و بیش از ۹۰ درصد فرش دستباف تولید شده در این استان به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

۲۷ هزار بافنده، ۳۵۰ واحد تولیدی، ۱۳۰ واحد فروش، ۱۰ کارگاه رنگرزی، ۴۰ کارگاه قالیشویی و ۳۱ کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستباف قم فعالیت می کنند، همچنین انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم دارای ۲۰۰ عضو و اتحادیه تعاونی های تولید کننده فرش دستباف روستایی استان قم دارای پنج هزار بافنده‌است.

اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم و شرکت سهامی فرش قم با ۵۰۰ خانوار قالیباف زیر پوشش از دیگر بخش های فعال در حوزه فرش دستباف است.

سالانه به طور میانگین ۴۰ هزار مترمربع فرش ابریشم دستباف درقم تولید و در سال حدود ۱۰ میلیون دلار فرش از استان صادر می‌شود.

به گفته استاندارقم، صنعت فرش، کفش و دمپایی، صنایع پلیمری و فلزی مهمترین فرصت‌های صادراتی این استان هستند.

وی ادامه داد: پایه اصلی دررونق صادرات بهبود فضای کسب و کار و حمایت از واحدهای صنعتی و فعالان اقتصادی است.

استاندار قم خاطرنشان کرد: همچنین برخی از واحدهای صنایع پلمیری استان ظرفیت قابل توجهی در صادرات کالا به کشورهای هدف صادراتی دارند.

وی افزود: بخش زیادی از حجم صادرات استان قم از نظر وزنی را صادرات صنعت کفش و دمپایی ماشینی تشکیل می‌دهد.

سرمست یادآور شد: عراق، افغانستان و دیگر کشورهای همجوار مهمترین بازارهای صادراتی صنعت کفش و دمپایی قم می‌باشند.

وی اظهار داشت: قم در صنعت کفش دارای برند ویژه خود بوده و هر سال نمایشگاه های مختلفی در سطح ملی و بین المللی برای معرفی این صنعت صورت می‌گیرد.

استاندار قم گفت: وجود صنایع متنوع فلزی، آهن و چدنی ظرفیت قابل توجهی برای توسعه صنعتی این صنایع و صادرات محصول نهایی ایجاد کرده‌است.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت گسترده واحدهای صنعتی تولید کننده مواد شوینده و شهرک تخصصی چوب و مبلمان نیز بر فرصت های صادراتی استان افزوده‌است.

سرمست گفت:‌برای توسعه صادرات در قم جلسات کارگروه های مرتبط به صورت مستمر برگزار و سیاست های تعیین شده را به پیش می‌برند.

استاندار قم یادآور شد: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۱۷۰ میلیون دلار کالا با ارزش وزنی ۲۰۰ هزار تن از قم صادر شده‌است.

وی اضافه کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته‌است.

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی و معدنی موجود استان ۴۸ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در۲هزار و ۲۲۵ واحد صنعتی و صنایع معدنی استان برای ۵۶ هزار و ۱۵۳ تن فرصت اشتغال ایجاد شده است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام