از توفیق رویداد ملی «فهما» در فعال‌سازی هنرهای مسجدی تا ادامه یادبودها در رثای سردار دل‌ها


از توفیق رویداد ملی «فهما» در فعال‌سازی هنرهای مسجدی تا ادامه یادبودها در رثای سردار دل‌ها

برگزاری یادبود سردار دل‌ها با سخنرانی ‌آیت‌الله فاطمی‌نیا، ثبت بیش از 1400 سرود در رویداد ملی «فهما» و حمایت بیشتر از کانون‌های فعال مسجدی ازجمله اخبار حوزه مساجد در آخرین روز از بهمن‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در آخرین روز از بهمن ماه ۹۸:

نظام «فهما» با افق تمدن‌سازی استقرار یافته است/ کانون‌‌های فعال مسجدی باید بیشتر حمایت می شوند

از توفیق رویداد ملی «فهما» در فعال‌سازی هنرهای مسجدی تا ادامه یادبودها در رثای سردار دل‌ها

مرحله نهایی داوری رویداد ملی «فهما» در بخش نمایش امروز (چهارشنبه، 30 بهمن) در محل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور آغاز شد.

بر پایه این گزارش، «مرتضی طاهریان» در نشست داوری این بخش طی سخنانی اظهار کرد: امیدوارم ماموریت ها در حوزه فرهنگ و هنر مساجد در راستای اعتلای نظام جمهوری اسلامی باشد و این حرکت اقدامی در راستای حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی باشد.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد افزود: بیش از 25 هزار کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد کشور فعالیت می کنند. تا پیش از رویداد «فهما»، سرانه حداقلی به کانون‌ها اختصاص می یافت فارغ از اینکه چه قدر فعالیت دارند.

طاهریان تصریح کرد: نگاه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی این بود که به سمتی برویم که کانون های فعال تر بیشتر از حمایت ها بهره مند شوند. همچنین تلاش بر این بود که در عرصه فعالیت‌های کانون‌ها به مساله فناوری های نوین توجه شود.

وی ادامه داد: بنابراین استفاده از فضای مجازی در اولویت ما قرار گرفته است و در این راستا ضمن بهره مندی از این امکان، از اواخر سال 1396 پورتال بچه های مساجد راه اندازی و اطلاعات کانون‌ها در آن ثبت شد، در گام بعدی اطلاعات اعضای کانون ها شامل بیش از دو میلیون عضو ثبت شد. در مرحله بعد نیز بنا شد گزارش فعالیت های کانون ها در پورتال ارائه شود.

طاهریان تاکید کرد: ما مقوله ای با عنوان استقرار نظام فهما داریم که طی آن قرار است تمامی فعالیت های اعضای کانون‌ها در بستر پورتال بچه های مسجد ارائه شود، رویداد ملی فهما بر اساس آن چیزی که در سامانه ثبت شده، شکل گرفته است. بخشی از رویداد ملی «فهما» نمایش و فیلم است و اگر کانونی در این حوزه فعالیت داشته باشد در سامانه بچه های مسجد بارگذاری می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون در مرحله داوری بخش‌های مختلف رویداد ملی «فهما» هستیم و تلاش کردیم در همه بخش ها، شاخص ترین هیات داوران را انتخاب کنیم. ما در استقرار نظام فهما، هشت شاخص شامل فعالیت های قرآن و عترت، خلاقیت و نوآوری، فضای مجازی و رسانه، مناسبت ها، غنی سازی اوقات فراغت، ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی، ارتقای فعالیت‌های هنری و ادبی، شبکه سازی و ساماندهی، را در نظر گرفتیم که ذیل این هشت شاخص، 37 شاخص فرعی تعریف شده است.

اعطای لوح تقدیر و تندیس جشنواره تئاتر «سردار آسمانی» به حجت‌الاسلام دکتر ارزانی

از توفیق رویداد ملی «فهما» در فعال‌سازی هنرهای مسجدی تا ادامه یادبودها در رثای سردار دل‌ها

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: مرحله نهایی داوری رویداد ملی «فهما» در بخش نمایش، امروز (چهارشنبه، 30 بهمن) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و هیات داوران متشکل از سیدحسین فدایی حسینی، کوروش زارعی و شهرام کرمی برگزار شد.

بر پایه این گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی»، دبیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ضمن تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف رویداد ملی فهما، حکم داوری را به هیات داوران حاضر ارائه کرد.

در ادامه «کوروش زارعی»، از داوران بخش نمایش رویداد ملی «فهما» طی سخنانی گفت: مشکلی که اکنون در تئاتر وجود دارد، فقر نمایش‌نامه است. بسیاری از مسائل ناشی از این می شود که نویسنده درست تربیت نکردیم.

همچنین در ادامه «شهرام کرمی» با اشاره به جشنواره تئاتر «سردار سلیمانی» گفت: این همایش ویژه تقدیر از مقام سردار سلیمانی بود که با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.

این داور بخش نمایش رویداد ملی فهما ادامه داد: از تاریخ 16 تا 25 بهمن ماه تا 160 تئاتر خیابانی در تهران و کرمان با محوریت سردار سلیمانی برگزار و با استقبال مواجه شد.

گفتنی است، در ادامه شهرام کرمی به نمایندگی از دبیر جشنواره تئاتر «سردار آسمانی»، لوح تقدیر و تندیس این جشنواره را به حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اهدا کرد.

شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد» تشکیل می‌شود

از توفیق رویداد ملی «فهما» در فعال‌سازی هنرهای مسجدی تا ادامه یادبودها در رثای سردار دل‌ها

مرحله نهایی داوری رویداد ملی «فهما» در بخش نمایش، امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و هیات داوران متشکل از سیدحسین فدایی حسینی، کوروش زارعی و شهرام کرمی برگزار شد.

بر پایه این گزارش «سعید سعادتی» در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: طبق تفاهم نامه ای که ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با حوزه هنری داشت امسال چهار جریان را در عرصه تئاتر تعریف کردیم.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد افزود: یکی از این موارد جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد بود که در قزوین برگزار می شود. همچنین اقدام دیگر نگارش 40 نمایش‌نامه ویژه کودک و نوجوان با موضوع مسجد است که تقریبا آماده شده و تاکنون تعداد 20 نمایشنامه رسیده و سه ماهه اول سال آینده 20 نمایشنامه دیگر نیز آماده شده و به دست ما می‌رسد تا بتوانیم محتوای نمایش‌های مسجدی را غنی تر کنیم.

سعادتی تاکید کرد: بحث دیگری که در قالب این تفاهم نامه با حوزه هنری انجام شده بود مساله آموزش در مساجد تهران بود که بنا است برای کل کشور پایلوت قرار دهیم، در نتیجه مقرر است در مناطق 24 گانه 24 مسجد انتخاب شوند و مساجدی که فعالیت نمایشی خوبی دارند انتخاب و از همان جا بحث آموزش و تولید را برای هر منطقه جلو ببریم که این کار نهایت به کل کشور تعمیم داده می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد» تشکیل می شود تا جشنواره ساماندهی بهتری داشته باشد، در این شورا نمایندگان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد، حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما در بخش‌های نمایشی حضور دارند.

ثبت بیش از ۱۴۰۰ سرود در رویداد ملی «فهما»/ سرود به همگرایی بچه‌های مسجد کمک می‌کند

از توفیق رویداد ملی «فهما» در فعال‌سازی هنرهای مسجدی تا ادامه یادبودها در رثای سردار دل‌ها

«مسعود نکویی» با اشاره به اینکه رویداد ملی «فهما» حتی در دوره اول برگزاری با یک رویکرد جدید و جذاب نقطه عطفی شده است، اظهار کرد: فارغ از اینکه که بدانیم چه کسی دارای رتبه می شود، باید بررسی شود که هر کس چه کاری انجام می‌دهد و این در حالی است که موضوعی برای آثار مشخص نشده است اما همه آثار ارسالی در مورد مسجد، معنویت و موضوعاتی است که به دل ما گره خورده است و این روند باید ادامه پیدا کند.

داور بخش «سرود» رویداد ملی فهما از ثبت یک هزار و ۴۳۰ اثر در بخش سرود توسط کانون‌های مسجد کشور در رویداد ملی «فهما» خبر داد و افزود: ۲۵ اثر در مرحله داوری مورد بررسی قرار گرفت. برخی آثار ممکن است آن‌چنان قوی نباشد اما با بیان حسی و احساسات بچه‌های مردم ایران با نژادها و پرچم سه رنگ اجرا شده و بر ما واجب است که با آموزش‌های خوبی که تمام بچه های ایران منتفع شوند، از آنها حمایت کنیم.

نکویی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از مسجد می شود یعنی بچه‌هایی که با معنویت سر و کار دارند، دور هم جمع می شوند و وقتی می‌خواهند آوازهای گروهی بخوانند علاوه بر همخوانی های قرآن، تواشیح و موضوعاتی که مربوط به کارهای مذهبی می شود، سرود در واقع زبان مادری خودشان است و بسیار به قشر جوان و نوجوان و به ویژه کودک کمک می‌کند که با هم همگرا شوند. این همگرایی می‌تواند اجتماعی، سیاسی، مذهبی و از انواع مختلف باشد که ما نمونه مختلف آن را در آثار کانون‌های مساجد می‌توانیم ببینیم.

داور بخش «سرود» رویداد ملی «فهما» با بیان اینکه ما هنوز بعد از سال ها نتوانستیم کارهای با کیفیت به همان شکل که در زمان انقلاب یا زمان جنگ تحمیلی بود، رقم بزنیم، تاکید کرد: جوانان دهه ۴۰ تا دهه۶۰ خیلی ملموس‌تر می‌توانند انقلاب و جنگ تحمیلی را درک کنند اما نوجوانی که در دهه ۸۰ یا ۹۰ قرار دارد، نمی تواند واقعیت‌ها را درک کند بلکه باید با شنیده‌های خود قضاوت کند که در آن دوران چه اتفاقی افتاده و چه بوده است.

وی سرود را به عنوان یکی از راه‌های انتقال واقعیت‌های انقلاب و دفاع مقدس به نسل نوجوان امروز معرفی و تاکید کرد: با سرود و بچه‌های معنوی که در مساجد هستند، می توان این کار را انجام داد.

نکویی همچنین گفت: در رویداد ملی فهما همین که آزادانه آثاری از تمام بچه‌های ایران به مرحله داوری رسیده، مایه خوشحالی است. این که می بینیم از همه سرزمین پرافتخارمان ایران آثاری را می بینیم جای تشکر دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این ظرفیت در کانون‌های مساجد وجود دارد که بتوانند در عرصه بین‌المللی د تولیداتی داشته باشند و توسط این آثار فرهنگ، معارف و پیام‌های انقلاب اسلامی را صادر کنند؟ گفت: بله این ظرفیت وجود دارد که بچه‌های مسجد در هر جای ایران بتوانند کار خود را بروز دهند و من به همه بچه‌های مسجد اعلام می‌کنم که شما قطعا می‌توانید کارهای خود را در عرصه بین‌المللی عرضه کنید در صورتی که باور داشته باشید و بدانید که چه کاری را در کجا باید ارائه کنید.

نکویی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم آثار مذهبی را که از میهن‌مان دفاع می‌کند در قالب سرود اجرا و به گونه‌ای تدبیر کنیم که سایر ملت‌ها در دنیا نیز نسبت به اجرای آن راغب شوند.

برگزاری یادبود سردار دل‌ها با سخنرانی ‌آیت‌الله فاطمی‌نیا

از توفیق رویداد ملی «فهما» در فعال‌سازی هنرهای مسجدی تا ادامه یادبودها در رثای سردار دل‌ها

مراسم یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی امشب (چهارشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه) در مسجد جامع اُزگل برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، در این مراسم مهدی عادلی قرائت قرآن و آیت‌الله فاطمی‌نیا سخنرانی می کند.

این مراسم امشب (چهارشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه) بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع اُزگل واقع در بلوار ارتش، محله اُزگل برگزار می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا