فرهنگ جهاد و مقاومت زمینه‌ ظهور را فراهم می‌کند/ شهادت، تبلور مکتب حاج قاسم‌ها است


فرهنگ جهاد و مقاومت زمینه‌ ظهور را فراهم می‌کند/ شهادت، تبلور مکتب حاج قاسم‌ها است

حجت‌الاسلام جوشقانیان با بیان‌اینکه جهاد و شهادت در قله فرهنگ دینی قرار دارد، گفت: بدون جهاد و مقاومت نمی‌توان در مسیر ظهور حرکت کرد، این به معنای خشونت‌طلبی نیست بلکه تبلور مکتب حاج قاسم‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، فرا رسیدن اربعین شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مرور آثار شهادت این سردار آسمانی در جامعه ایران اسلامی و دیگر کشورها، فرصتی را فراهم آورد تا درباره نقش فرهنگ ایثار و شهادت در ساخت تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج)، با حجت الاسلام والمسلمین «حسین جوشقانیان»، عضو نخبگان تبلیغ راویان دفاع مقدس و دبیر شبکه ملی جهاد و شهادت (وارثون) گفت وگویی داشته باشیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

بین رواج و نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت و زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) چه ارتباطی برقرار است؟

به لحاظ ضرورت تبیین و تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت، باید توجه داشت که ما بین دو مقطع زمانی قرا گرفته ایم یکی مبدا یعنی عاشورای حسینی و دیگری مقصد که ظهور امام عصر(عج) است، که پیمودن فاصله این دو مقطع می طلبد با نگاه به عاشورا خود و نسل مان را برای ظهور مهدوی تربیت کنیم.

در این میان تابلوهایی که عاشورائیان و اصحاب سیدالشهداء(ع) ترسیم کرده اند بهترین الگوی تربیتی برای رسیدن به تمدنی است که با امام زمان(عج) در سراسر گیتی تحقق می یابد. در واقع، امام حسین(ع) با فرهنگ ایثار و شهادت زیرساخت اساسی حکومت جهانی امام مهدی(عج) را پایه گذاری کردند.

چه ظرفیتی در فرهنگ ایثار و شهادت نهفته است که می تواند عصر غیبت را به افق ظهور متصل کند؟

خداوند در قرآن کریم می فرماید: درگیری اردوگاه حق و باطل تمام ناشدنی و مستمر است و دشمنان دست برنمی دارند لذا تنها فرهنگی که می تواند مقابل کفر و مادیت بایستد، جهاد و شهادت است، امام خمینی(ره) هم در این باره تصریح دارند و می فرمایند: تنها فرهنگ ایستا در مقابل گرگ های عالم جهاد و شهادت است.

نکته دیگر آنکه صدها آیه قرآن به مسئله جهاد و شهادت اختصاص دارد، برای مثال قرآن در بیان ماجرای جنگ های اُحُد و بدر تاکید می کند که با فرهنگ جهاد و شهادت می توان به اوج قله دست یافت و اساساً اوج قله فرهنگ دینی، جهاد و شهادت است.

این فرهنگ هم بازدارنده است از اینک دشمن به خاک و ارزش های ما طمع و حمله کند و هم وادارنده است چراکه جوانان را به سمت ارزش های دینی و اسلام ناب سوق می دهد.

تمسک و اتکاء منتظران به فرهنگ ایثار و شهادت در حرکت به سوی ظهور چه نقشی دارد؟

یکی از ارکان اصلی برای بودن در رکاب امام زمان(عج) و زمینه سازی برای ظهور، وجود روحیه جهاد و شهادت و شهادت طلبی است، البته این به معنای خشونت طلبی نیست، بلکه بازدارنده است یعنی هم خوبی ها را به ارمغان می آورد و هم مانع بدی هایی مانند چپاول و تکفیر می شود، این فرهنگ لطافت و زیبایی های خود را دارد.

چنان که حاج قاسم سلیمانی در عین اینکه اوج جهاد و ایثار قرار داشت، در سیل خوزستان دست پیرمردان را می بوسید، آن سردار دل ها در میدان نبرد «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ» و در جامعه دینی «رُحَماءُ بَینَهُم» بود، هرگز او را سر بالا ندیدیدم همیشه سر به زیر بود مگر در مقابل دشمن.

در این مکتب، جهاد و شهادت باعث می شود انسان برای مصالح دین و امت از خود و هستی اش بگذرد، این مکتب جهاد و شهادت است که باعث می شود همسر حاج قاسم سلیمانی هم برای زیارت قبر همسر شهیدش مثل سایر مردم در صف بایستد، او می خواهد فرهنگ و مکتب حاج قاسم در این زیارت هم متبلور شود.

کارکردها و ظرفیت های فرهنگ جهاد و شهادت در گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری برای آن افق تمدن سازی را ترسیم کرده اند، چه آثار و برکاتی دارد؟

فرهنگ جهاد و شهادت زمینه ساز ظهور است. در مسیر ظهور موانعی مثل اشراف نظام سلطه و نظام ساختارهای مهیمن وجود دارد، این نظام برای دیکته کردن فرهنگ مدنظر خود، دیگر ملت ها را استثمار می کند.

دشمن با جنگ های نیابتی و اسناد بین المللی در پی این است که مردم عالم را زیر یوغ خود ببرد اگر فرهنگ جهاد و شهادت نباشد، چطور می شود این دشمنان را عقب راند، این فرهنگ است که می تواند مقابل آنها می ایستد.

فرهنگ جهاد و شهادت با نگاه به تاریخ 250 ساله زندگانی ائمه(ع) تبیین می کند که همه انسان های کامل یکی پس از دیگری به شهادت رسیده اند و این راه را ادامه می دهد.

اگر بخواهیم حکومت جهانی مهدوی محقق شود بدون فرهنگ جهاد، شهادت و مقاومت نمی توان با این گرگ های درنده و دیوهای بدسیرت پنجه در هم افکند. لذا آموزه های بلند اهل بیت(ع) در حوزه جهاد و شهادت و مقاومت و ایثار بسترساز حکومت عدل جهانی مهدوی است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟