کوکب زاگرس، گردشگران را به سوی خود می خواند


کوکب زاگرس، گردشگران را به سوی خود می خواند

ورود سالانه افزون بر یک میلیون و 500 هزار مسافر از اقصی نقاط کشور به ویژه در ایام نوروز به صورت انبوه بیانگر پتانسیل معنوی فرهنگی و سیاحتی آستانه مقدسه بی بی حیکمه(س) است.

خبرگزاری شبستان__یاسوج:

گردشگری مذهبی یکی از مولفه های مهم فرهنگی و اقتصادی روز جهان محسوب می شود، به طوری که سالانه میلیون ها سفر مذهبی در کشورهای مختلف صورت می گیرد و در فرایند توسعه و رونق صنعت گردشگری به ویژه گردشگری مذهبی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.

برخی اماکن مذهبی سالانه میلیونها مسافر جذب می کنند که علاوه به فرصت های اقتصادی و اشتغالزا، فرصت مناسبی را برای تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی و اسلامی ایجاد می کند که از این حیث، مقوله ترویج صنعت گردشگری مذهبی ظرفیت خوبی برای معرفی هر چه بیشتر انقلاب اسلامی و سیمای دینی جامعه شیعی و ایرانی محسوب می شود.

کوکب زاگرس، گردشگران را به سوی خود می خواند


ایران اسلامی از حیث گردشگری مذهبی به دلیل حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)، حضرت معصومه (سلام الله علیها)، دیگر اماکن مذهبی و کلیساهای دیگر مذاهب از جایگاه ویژه ای برخوردار است، اما با این وجود متناسب با این زیرساخت ها جذب گردشگر خارجی صورت نگرفته است.

حدود ۲۹۶ بقعه متبرکه در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که همیشه ملجاء و مأمن مردم عاشق اهل بیت(علیهم السلام) این استان بوده اند و در این میان حضرت بی بی حکیمه (سلام الله علیها) به عنوان مهم ترین امامزاده در این استان جایگاه ویژه ای دارد.

بقعه متبرکه حضرت بی بی حکیمه(سلام الله علیها) که طبق اسناد و روایات مختلف، از دختران حضرت امام موسی بن جعفر(علیه السلام) است در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان گچساران در موقعیت خاص جغرافیایی در میان کوه هایی صعب العبور و درکنار چشمه ای جوشان قرار دارد.

کوکب زاگرس، گردشگران را به سوی خود می خواند

سالانه بالغ بر یک میلیون نفر از سراسر کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس به زیارت بارگاه بی بی حکیمه (سلام الله علیها) خواهر تنی شاهچراغ(علیه السلام) در این شهرستان مشرف می شوند.

آنها به عشق اهل بیت راه پر پیچ و خم و ناهموار زیارتگاه بی بی حکیمه (سلام الله علیها) را از میان تپه ماهورهای بلند گچساران می پیمایند تا از این چشمه گوارای معرفت و حقیقت جرعه ای بنوشند.

این بقعه متبرکه در حدفاصل گچساران و بندر گناوه، همانند مرواریدی در میان تنگه ای عظیم و طویل می درخشد و زائران و عاشقان اهل بیت (علیهم السلام) را به سوی خود می خواند.

در زمان حکومت بنی عباس که ظلم به سادات فزونی گرفت، گروه هایی از اهل بیت (علیهم السلام) در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج شدند و خود را به ایران رساندند.

کوکب زاگرس، گردشگران را به سوی خود می خواند

یکی از این گروه ها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی شاهچراغ (علیه السلام) بود که به قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند، اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند و هرکدام از این کاروانیان به سمتی رفتند.

حضرت بی بی حکیمه(سلام الله علیها) پس از شهادت غلام خود، به همراه کنیزش در تنگه ای در این منطقه پناه می برد و در درون غاری مخفی می شود و در همانجا بر اثر بیماری جان می سپارد.

در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این امامزاده به دست «ابو محمد حسن» حاکم ارجان ساخته شد و در دوره های مختلف این کار ادامه یافت.

کوکب زاگرس، گردشگران را به سوی خود می خواند

در دوره صفویه هم این بقعه متبرکه به دستور شاه عباس نوسازی می شود و در سال ۱۰۹۹ توسط حسن علی خان زنگنه و پس از آن عطا الله بیک مرمت و تعمیر شد و در نهایت به دستور امیر سلطان اویس والی بهبهان بازسازی شد.

این زیارتگاه در سال ۶۶ تحت مدیریت اوقاف کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و از آن زمان ارائه خدمات عمرانی به آن آغاز شد.

فاز دوم عملیات احداث بقعه متبرکه در سال ۷۱ در ۱۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع زیربنا انجام شد و در سال ۷۲، فاز سوم آن ادامه یافت.

طرح جامع آستان بی بی حکیمه (سلام الله علیها) تا آبان ماه ۸۰ ادامه یافت و طی آن شبستان، صحن، رواقها ایجاد و گنبدی به ارتفاع ۳۰ متر ساخته شد که نیمی از آن در داخل کوه است.

کوکب زاگرس، گردشگران را به سوی خود می خواند


واقع شدن حرم مطهر امامزاده بی بی حکیمه (سلام الله علیها) خواهر بلافصل امام رضا(علیه السلام) در گچساران جنوب کهگیلویه و بویراحمد و نزدیکی بنادر جنوبی کشور و استقبال گردشگران خارجی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، بیانگر اهمیت گردشگری مذهبی این بقعه متبرکه است.

موقعیت جغرافیایی حرم مطهر امامزاده بی بی حکیمه (سلام الله علیها) خواهر گرامی امام رضا (علیه السلام) دارای چشم اندازی بدیع است که وجود یک غار تاریخی بزرگ در جوار آن بر زیبایی طبیعی و اهمیت جنبه گردشگری این مکان زیارتی افزوده است.

زائران «کوکب زاگرس» ˈوقتی وارد این حرم مطهر می شوند از طریق درب کوچکی که در انتهای محدوده منتهی به کوه این بقعه تعبیه شده وارد یک ˈغار بزرگ ˈمی شوند که در پشت این درب یک متر مربعی پنهان مانده است.

تماشای چشم انداز خاک سیاه این غار تاریک تداعی مظلومیت خاک سیاه بقیع و غربت اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) است، زیرا اینجا ایام کوتاهی کریمه ای از اهل بیت عصمت طهارت (علیهم السلام) برای دوری از چشم کوردلان نانجیب به غربت تنهایی این مکان پناه آورده بود.


کوکب زاگرس، گردشگران را به سوی خود می خواند

برای زائران محب این حرم که بر سجاده سبز دعا غبار از دیده و زنگار از جان می زدایند، دیدن این غار منظر ه ای حزن آلود است، زیرا این مکان تداعی غربت و مظلومیت ستارگان مشعشع مدفون در خاک سیاه بقیع است.

اگر چه دیدار کنندگان برای ورود به دهانه غار کم ارتفاع باید با احتیاط و زحمت از این مسیر بگذرند، اما ورود به این غار با چشم انداز بدیع و وسعت طولانی برای هر تازه واردی خیره کننده است.

ارتفاع برخی قسمت های غار بیش از 10 متر و برخی نقاط آن با پستی و بلندی های ناموزون به کمتر از یک و نیم متر می رسد.

کف غار خاکی است و چین خوردگی های دیوار منظره ای زیبا و دیدنی ایجاد کرده که تماشای آن برای محدود بازدیدکنندگان این مکان متبرک خاطره ای ماندگار می شود.

بهسازی و بازگشایی این غار و فراهم کردن زمینه بازدید همگانی برای زائران از این چین خوردگی بدیع زمین با چند هزار سال قدمت می تواند بر جمعیت پرشمار زائران این حرم مطهر بیافزاید.


کوکب زاگرس، گردشگران را به سوی خود می خواند

در انتهای غار پیشتر چشمه آبی می جوشید که وجود این چشمه سنگی در این غار که روزگاری پناهگاه دختر بلافصل امام موسی ابن جعفر (علیه السلام) بود بر قداست و برکت این مکان افزوده است.

دهانه ناودیس محل جوشیدن چشمه آب این غار نمایی از یک حوضچه دست ساخته است که بر زیبایی و جذابیت آن افزوده است.

ساماندهی و ایمن سازی این غار به ویژه دهانه ورودی آن و اطلاع رسانی از آن می تواند رونق بیش از پیش جنبه گردشگری این زیارتگاه فرهنگی معنوی را به دنبال داشته باشد.

اردوگاه فصلی حرم مطهر بی بی حکیمه (سلام الله علیها) یکی از این کمپ های گردشگری است که در نوروز هرسال روزانه هزاران مسافر از گوشه و کنار کشور حتی شیخ نشین های خلیج فارس را میزبانی می کند.


کوکب زاگرس، گردشگران را به سوی خود می خواند

بسیاری از مسافران و زائران این حرم به ویژه برای ایام نوروز، فصل بهار و پاییز با توجه به گرمای تابان این منطقه گرمسیری وجود فضای سبز سایه سار برای اسکان موقت گردشگران را در این مکان ضروری می دانند.

در سکونت گاه حرم مطهر بی بی حکیمه (سلام الله علیها) براساس آمار
۴۰ آلاچیق فراهم شده است که این میزان جوابگوی نیاز گردشگران این مکان سیاحتی زیارتی با حجم پرشمار مسافر نیست که این امر توسعه درختکاری در طبیعت مجاور محدوده ورودی این زیارتگاه پررونق را دو چندان کرده است.

«فردین بهمنی آزاد» به موقعیت جغرافیایی امامزاده حکیمه (سلام الله علیها) گچساران اشاره کرد و گفت: این امامزاده در ۸۰ کیلومتری شهرستان گچساران واقع شده واز امامزادگان واجب ‌التعظیم و دارای کرامت است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران افزود:همه ساله از اقصی نقاط کشور و کشورهای حاشیه ‌‌نشین خلیج فارس زائران و مشتاقان زیادی به‌ ویژه در ایام اسفندماه و تعطیلات نوروزی به این امامزاده مشرف می ‌شوند.

کوکب زاگرس، گردشگران را به سوی خود می خواند

وی یادآور شد:امامزاده بی ‌بی حکیمه (سلام الله علیها) در بین شیعیان عربستان به عنوان حرم چهارم اهل‌ بیت (علیه السلام) ثبت شده است.

بهمنی ‌آزاد گفت: شیعیان کشورهای حوزه خلیج فارس برای زیارت امام رضا (علیه السلام)، حضرت معصومه (سلام الله علیها) حضرت شاهچراغ (علیه السلام) و حضرت بی ‌بی حکیمه (سلام الله علیها) هرساله به ایران مشرف می‌ شوند.

وی گفت: با توجه به شناخت مردم ایران نسبت به جایگاه امامزاده بی‌ بی حکیمه (سلام الله علیها) می ‌طلبد که اعتبارات و فعالیت ‌های بیشتری در جهت شناساندن این امامزاده صورت گیرد.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت لیر ترکیه امروز 30 فروردین 1403