اردوغان: سیاست‌های ترکیه درباره سوریه ماجراجویانه و دلبخواهی نیست


اردوغان: سیاست‌های ترکیه درباره سوریه ماجراجویانه و دلبخواهی نیست

آنکارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفت: سیاست‌های آنکارا در قبال سوریه و ادلب نه ماجراجویانه بوده و نه یک ترجیح دلبخواهی. بدون عقب‌نشینی در مقابل مشکلات موجود، به تلاش برای حل و فصل آنها ادامه خواهیم داد.

به گزارش روز شنبه رسانه‌های ترکیه ، رییس جمهوری ترکیه در سخنانی با بیان اینکه در صورت اجتناب ترکیه از مناقشات موجود در سوریه، لیبی، دریای مدیترانه و در کل منطقه، در آینده تاوان سنگین‌تری خواهند پرداخت افزود: به عنوان دولت و ملت واحد برای استقلال جدید می‌جنگیم.در این مبارزه، گاهی منافع کشور ما با سایر قدرتها در تضاد است.

وی با یادآوری اینکه در صورت لزوم ترکیه را با گام ها و تلاش‌های خود به سمت اهداف صحیح سوق خواهند داد، افزود : قدرت و ظرفیت کشورمان برای اعمال و اجرای سیاست مستقل کافی است.

اردوغان همچنین از طراحی نقشه راه ترکیه درباره ادلب و سوریه پس از تماس تلفنی با آنگلا مرکل، امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین خبر داد.

در هفته های اخیر منطقه امن ادلب بر اثر تحرکات تروریست ها متشنج شده و ورود ارتش ترکیه به این منطقه و درگیری ان با نیروهای ارتش سوریه و نیز گلوله باران مناطق پیرامون ادلب ازسوی گروه های تروریستی بر تنش ها به شدت افزوده است.

بمب افکن های نیروی هوافضای روسیه روز گذشته مراکز تروریست ها در ادلب را پس از حمله آنها به مواضع ارتش سوریه بمباران کردند.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین و اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه در گفت وگوی تلفنی در خصوص اوضاع منطقه ادلب مذاکره کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز جمعه اعلام کرد که در مرکز توجه دو طرف، بار دیگر اوضاع متشنج منطقه امن ادلب قرار داشت. پوتین از ادامه اقدامات خصمانه گروه های افراط گرا در این منطقه ابراز نگرانی جدی کرد.

رییس جمهوری روسیه بر ضرورت احترام بدون قید و شرط به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه ترکیه کرد.

روسای جمهوری روسیه و ترکیه توافق کردند رایزنی های بین سازمان های دو کشور در مورد ادلب به منظور کاهش تنش ها در این منطقه و تامین آتش بس و از بین بردن تهدید تروریستی را افزایش دهند.

پوتین و اردوغان یادآورشدند که تماس های بین دو کشور از طریق سازمان های نظامی ادامه می یابد.

در این گفت وگوی تلفنی بر پایبندی به توافق های روسیه و ترکیه درباره سوریه تاکید شد.

روسای جمهوری روسیه و ترکیه در ادامه گفت وگوی تلفنی درباره مساله لیبی مذاکره کرده و دو طرف بر اهمیت اجرای مستمر تصمیمات کنفرانس بین المللی برلین که روز ۱۹ ماه ژانویه برگزار شد، تاکید کردند.

در همین حال خبرگزاری دولتی تاس با استناد به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ترکیه به نقل از اردوغان خاطرنشان کرد که باید از اقدامات ارتش سوریه در ادلب و بروز فاجعه انسانی در این منطقه (ادلب) جلوگیری کرد.

رییس جمهوری ترکیه در گفت وگو با پوتین تصریح کرد که حل و فصل اوضاع ادلب با اجرای کامل تفاهم نامه سوچی امکانپذیر است.

تفاهم نامه سوچی بین روسای جمهوری روسیه و ترکیه که در سال ۲۰۱۷ امضا شد ازجمله شامل جداسازی معارضان سوری میانه رو از تروریست ها را دربر می گیرد.

سران روسیه و ترکیه در پاییز گذشته نیز توافق کردند که در مرز سوریه و ترکیه تا محدوده ای به عمق ۳۰ کیلومتر تسلیحات و واحدهای مسلح خارج شوند و واحدهای گشت نظامی روسی و ترکیه ای در این منطقه با گشت زنی منظم نظارت داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج