تظاهرات هواداران آسانژ در لندن؛ مخالفت با استرداد به آمریکا


تظاهرات هواداران آسانژ در لندن؛ مخالفت با استرداد به آمریکا

لندن– ایرنا– جمع زیادی از هواداران جولیان آسانژ بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس امروز (شنبه سوم اسفندماه) در آستانه برگزاری دادگاه انگلیس در خصوص پرونده استرداد او به آمریکا، در لندن دست به تظاهرات زدند.

این تظاهرات از مقابل اقامتگاه کمیساریای عالی استرالیا در لندن آغاز شده و به سمت میدان پارلمان انگلیس ادامه دارد. در این حرکت اعتراضی، علاوه بر پدر آسانژ، شماری از چهره‌های برجسته هنری، فعالان سیاسی و مدنی و همچنین طرفداران حقوق بشر حضور دارند.

تظاهرکنندگان پارچه‌نوشته‌هایی را حمل می‌کنند که در آن خواستار توقف استرداد آسانژ به آمریکا و آزادی شده‌اند. در بیشتر شعار نوشته‌ها، دهان بنیان‌گذار ویکی‌لیکس به نشان سکوت اجباری، با پرچم آمریکا بسته شده است.
یکی از معترضان که به صورت نمادین لباس نارنجی زندانی‌ها را پوشیده، دو شعارنوشته‌ در دست دارد که روی یکی نوشته است: آسانژ را آزاد کنید و جنایتکاران جنگی را زندانی کنید. افشاکردن جنایات جنایت‌کاران جرم نیست؛ واقعیت هرگز نباید مسکوت شود.

معترض دیگری نیز که ماسک دونالد ترامپ را برچهره داشت، شعارنوشته‌ای را حمل می‌کرد که به کنایه نوشته است: حقیقت‌گویی شما را به زندان می‌اندازد.

تظاهرات هواداران آسانژ در لندن؛ مخالفت با استرداد به آمریکا


روند محاکمه آسانژ، دوشنبه پنجم اسفندماه در دادگاه انگلیس آغاز خواهد شد.
وزیر کشور انگلیس سال گذشته با درخواست آمریکا برای استرداد او به این کشور موافقت کرد اما با اعتراض آسانژ، پرونده برای تصمیم‌گیری به دادگاه ارجاع شد.

هفته گذشته جان مک‌دانل وزیر دارایی کابینه در سایه به عنوان نخستین سیاستمدار انگلیسی، با آسانژ در زندان ملاقات کرد. او پس از این دیدار که حدود دو ساعت به طول انجامید، محاکمه آسانژ در انگلیس را مهم‌ترین محاکمه سیاسی در یک نسل خواند و یادآور شد، او بنا به دلایل سیاسی و اینکه حقیقت حوادث جنگ را افشا کرد محاکمه می‌شود.

مک‌دانل در گفت‌وگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که بنیان‌گذار ویکی‌لیکس بتواند دادگاه را برای عدم استرداد او به آمریکا متقاعد کند.
این سیاستمدار انگلیسی تصریح کرد، حق درخواست استرداد نباید برای اهداف سیاسی مورد استفاده قرار گیرد.

هفته گذشته نیز جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس خواستار توقف استرداد آسانژ به آمریکا شد. او در سخنانی در مجلس عوام هشدار داد که اقدام انگلیس «سنت خطرناکی علیه روزنامه‌نگاران ایجاد می‌کند».
کوربین از نخست‌وزیر انگلیس خواست با گزارش پارلمان که به شورای اروپا فرستاده خواهد شد، موافقت کند. طبق آن گزارش، «باید با این استرداد مخالفت و به دلیل منافع همه، از حقوق روزنامه‌نگاران و افشاگران حمایت شود.»

بوریس جانسون در پاسخ گفت: «من از هیچ پرونده مشخصی اسم نمی‌برم، اما بدیهی است که باید از حقوق روزنامه‌نگاران و افشاگران حمایت شود و این دولت از این رویکرد پیروی خواهد کرد.»

آسانژ ۴۸ ساله از آوریل (فروردین) گذشته تاکنون در زندان انگلیس تحت تدابیر امنیتی شدید بسر می‌برد.
گروهی از پزشکان و روانشناسان هفته پیش در نامه‌ای سرگشاده به دولت‌های انگلیس و استرالیا نسبت به وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند که او ممکن است در زندان تلف شود.

آسانژ در سال ۲۰۱۰ با استفاده از تارنمای ویکی‌لیکس، اسناد دیپلماتیک و نظامی طبقه‌بندی شده را درباره اقدامات آمریکا در بمباران عراق و افغانستان افشا کرد که برای دولت ایالات متحده شرم‌آور بود.
از آن زمان به بعد، آسانژ گرفتار پیگردهای قضایی بوده و اکنون با تلاش واشنگتن برای استرداد او از انگلیس به آمریکا مواجه است. اتهام او در آمریکا نقض قانون جاسوسی است که می‌تواند به صدور حبس ۱۷۵ سال در زندان آمریکا منجر شود.

ایمیل‌های شورای ملی دموکرات که هک شده بود، در سال ۲۰۱۶ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط ویکی‌لیکس منتشر شد و نقش تعیین‌کننده‌ای در شکست هیلاری کلینتون نامزد حزب دمکرات داشت.
2023

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق