دستیار ویژه وزیر امورخارجه از مرز میرجاوه بازدید کرد


دستیار ویژه وزیر امورخارجه از مرز میرجاوه بازدید کرد

زاهدان- ایرنا- سید رسول موسوی دستیار ویژه وزیر امورخارجه و مدیرکل غرب آسیا امروز/جمعه/ به منظور افزایش مبادلات مرزی ایران و پاکستان از مرز میرجاوه سیستان و بلوچستان بازدید کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هدف سفر دستیار وزیر امورخارجه و مسوول میز پاکستان در وزارت امورخارجه از مرزهای استان به منظور بررسی وضعیت مبادلات مرزی و رفع مشکلات احتمالی در این حوزه بود.

ماندانا زنگنه افزود: مدیرکل آسیای غربی روز گذشته همچنین از مرز میلک شمال سیستان و بلوچستان بازدید کرد.

وی با اشاره به اهمیت مبادلات مرزی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه گفت: این استان به دلیل همجواری با کشورهای آسیای میانه و دست داشتن در آب‌های آزاد جهانی به عنوان کوتاه‌ترین راه ارتباطی کشورهای حوزه آسیای میانه با جهان شناخته می‌شود که بهره‌گیری از این مزیت می‌تواند آن را به سکوی اقتصادی منطقه تبدیل کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: این استان با دارا بودن مرز مشترک آبی و خاکی با کشورهای پاکستان، افغانستان و عمان به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است به ویژه بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسانترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد است.

وی گفت: حدود یک میلیون و ۱۸۳ هزار تن کالا از اول سالجاری تاکنون از گمرکات و بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان صادر شده است که این میزان کالا به ارزش ۸۹۰ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه‌های مرزی این استان صادر شده است.

زنگنه گفت: صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان از لحاظ ارزش ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی افزود: عمده اقلام صادراتی شامل سیمان، گاز، قیر و محصولات سرامیکی بوده است.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان وسیع ترین استان کشور هم اینک دارای ۲ پایانه مرزی فعال میلک و میرجاوه و ۲ پایانه مرزی در دست ساخت ریمدان و پیشین است.

همچنین این استان دارای هفت بازارچه مرزی فعال شامل بازارچه های مرزی گمشاد و میلک در شهرستان هیرمند، بازارچه مرزی میرجاوه، بازارچه مرزی کوهک و جالق شهرستان سراوان، بازارچه مرزی پیشین شهرستان سرباز و بازارچه مرزی ریمدان شهرستان چابهار است.
علاوه بر این بازارچه های مرزی جدید بش‌دلبر، تخت عدالت و شاهگل به ترتیب در شهرستان های نیمروز، هیرمند و زهک، بازارچه بدوکی میرجاوه در شهرستان میرجاوه و بازارچه میل ۴۶ در شهرستان سراوان نیز در این استان به تصویب هیات دولت رسیده و در مرحله آماده سازی قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل