اعطای گواهی درجه یک هنری به 4 هنرمند موسیقی در شب سیستان و بلوچستان


اعطای گواهی درجه یک هنری به 4 هنرمند موسیقی در شب سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: گواهی درجه یک هنری به چهار هنرمند در شب موسیقی سیستان و بلوچستان که با اجرای سه گروه موسیقی این استان همراه بود، اعطا شد.

حسین مسگرانی پنجشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به تشریح برنامه های شب موسیقی سیستان و بلوچستان در تالار سوره تهران پرداخت و اظهار داشت: در آخرین شب جشنواره موسیقی فجر که به شب موسیقی سیستان و بلوچستان اختصاص داشت حبیب‌الله قادرآتشگر (نوازنده دونلی و سرنا)، برکت شکل‌زهی (نوازنده قیچک)، خداداد شکل‌زهی(نوازنده قیچک) و محمدنور محب‌زهی(نوازنده و سازنده قیچک) گواهی درجه یک هنری خود را از شورای ارزشیابی هنرمندان دریافت کردند.

وی افزود: گواهی این هنرمندان سیستان و بلوچستانی توسط محمد اله‌یاری‌فومنی مدیر کل دفتر موسیقی، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت امور هنری، سیدمحمد طباطبایی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان اعطا شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: گواهی درجه یک هنری بالاترین درجه هنری است که توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: در مراسم یادشده گروه «هامون» به سرپرستی حبیب‌الله قادرآتشگر از شهرستان زابل با لباس‌های محلی سفید و کت‌های مشکی آینه دوزی به روی صحنه رفت و به اجرای برنامه پرداخت.

مسگرانی بیان کرد: محمدبخش محل‌زهی(نوازنده رباب)، ابراهیم براهویی (نوازنده تنبورک)، علیم قادر آتشکر (نوازنده قاشقک) و امیر گرگیج (نوازنده دهلک) نوازندگان گروه «هامون» را تشکیل می دادند که قطعه «ای وطن، ایران من» را اجرا کردند.
این گروه تاکنون در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت داشته است.
وی افزود: گروه موسیقی «ساحل مکران» به سرپرستی اسحاق بلوچ‌نسب از شهرستان چابهار و احمد وطن‌خواه نوازنده قیچک و حاج مرادبخش بارسا نوازنده تنبورک اجرا کننده برنامه بعدی بود که اولین اجرا را با روایت یک داستان شروع کرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: این گروه نیز در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی از جمله کشور فرانسه، سوئد، عمان و پاکستان اجرا داشته است. استاد اسحاق بلوچ‌نسب نیز درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان را در کارنامه هنری خود دارد.
وی خاطر نشان کرد: گروه موسیقی «گلداز» به سرپرستی گل محمد بلوچی از شهرستان نیکشهر اجرای پایانی سی‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر را در تالار سوره برعهده داشت.
این گروه نیز در کشورهایی مثل عمان، عراق و برخی از کشورهای آفریقایی اجرا داشته‌ است.
انواع نغمه‌ها و آوازها از جمله «عرفانی و عبادی، بزمی و دیوانی، حماسی و شاعری، لالایی‌ها، نازینک‌ها، لیکوها، زهیروک‌ها، کارآواها، سوت‌ها و شادی آواها، آسوکه‌ها» در موسیقی سیستان و بلوچستان نه تنها مردم این استان و کشور بلکه هر شنونده ای را مجذوب می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حل این معما کار هر کسی نیست!!