کنسرت با صدای نوزاد و تخمه! | سالن میلاد با «ظافر یوسف» پرواز کرد


کنسرت با صدای نوزاد و تخمه! | سالن میلاد با «ظافر یوسف» پرواز کرد

کنسرت ظافر یوسف نوازنده عود و خواننده تونسی در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزار شد؛ اجرایی با کیفیت از سوی گروه، ولی در شرایطی عجیب! نوشته کنسرت با صدای نوزاد و تخمه! | سالن میلاد با «ظافر یوسف» پرواز کرد اولین بار در موسیقی ایرانیان. پدیدار شد.

کنسرت با صدای نوزاد و تخمه! | سالن میلاد با «ظافر یوسف» پرواز کردکنسرت با صدای نوزاد و تخمه! | سالن میلاد با «ظافر یوسف» پرواز کردکنسرت ظافر یوسف نوازنده عود و خواننده تونسی در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزار شد؛ اجرایی با کیفیت از سوی گروه، ولی در شرایطی عجیب!

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه چهارشنبه ۳۰ بهمن و در آخرین روز اجراهای سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان اجرای ظافر یوسف خواننده و نوازنده عود از کشور تونس بود که یکی از چهره‌های شناخته شده موسیقی جز در جهان است.

سالن میلاد همچون شب‌های گذشته خود که با میزبانی اجراهای موسیقی پاپ جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر پذیرای مخاطبان بود، پذیرای علاقه‌مندانی شد که در آخرین روز جشنواره قصد تماشای اجرایی بین‌المللی را داشتند.

نکته قابل توجه در همان ابتدای ورود به لابی و داخل سالن، حضور خانواده‌هایی به همراه کودکان خردسال و نوزاد بود و این در حالی است که روی بلیت‌های صادر شده این جمله آمده که «از همراه داشتن کودکان زیر ۷ سال خودداری فرمایید.»

نکته قابل تأمل دیگر پیش از شروع کنسرت، نبود هیچگونه نشان و المانی از برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در داخل سالن میلاد بود! پخش نشدن تیزر جشنواره نیز جای سؤال داشت زیرا در ایام جشنواره تیزر با کیفیتی که برای این دوره از جشنواره تولید شده، در تالارهای وحدت و رودکی پخش می‌شد اما در اجرایی بین‌المللی این اتفاق در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی نیفتاد.

به همین دلیل هیچ مشخصه‌ای برای میزبانی جشنواره موسیقی فجر از ظافر یوسف و گروه بین المللی اش در داخل سالن وجود نداشت!

کنسرت که قرار بود در ساعت ۲۱:۳۰ آغاز شود با بیش از ۳۰ دقیقه تأخیر آغاز شد؛ البته آغازی پرحرارت و تأثیرگذار از سوی ظافر یوسف.

ظافر یوسف که عودنوازی بین‌المللی است، شیوه خوانندگی خاص خود را دارد که یکی از ویژگی‌های اجرای او در سراسر جهان است. وی که در سبک موسیقی جز فعالیت می‌کند، به همراه نوازنده ساکسیفون از ایتالیا، نوازنده گیتار از نروژ و نوازنده درامز از برزیل در ایران و جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرد.

قطعات اجرا شده توسط ظافر یوسف و گروهش مخاطبان اصلی این کنسرت را به وجد آورد، اما از سوی دیگر مخاطبانی که گویا بدون اطلاع از سبک موسیقی گروه و یا با استفاده از بلیت رایگان در سالن حضور پیدا کرده بودند، فضای آزاردهنده‌ای را برای دیگران رقم زدند.

از همان ابتدای کنسرت عده‌ای از مخاطبان شروع به خوردن ساندویچ و خوراکی‌های مختلف در سالن کردند و مدام در میان کنسرت با صدای بلند با هم صحبت می‌کردند. شرایط به گونه‌ای بود که برخی مخاطبان شروع به خوردن تخمه در هنگام کنسرت کردند که صدای شکستن تخمه‌ها باعث اذیت مخاطبان چند ردیف شد!

از طرف دیگر صدای نوزادان و کودکان خردسال در هنگام کنسرت نیز یکی دیگر از اتفاقات آزاردهنده این اجرای بین‌المللی بود.

همچنین بعد از اجرای ۲ تا ۳ قطعه، برخی مخاطبان شروع به ترک سالن کردند که مشخص بود مخاطبان تخصصی این سبک از موسیقی و آشنا به ظافر یوسف و گروه بین المللی او نبودند.

کیفیت صدای سالن میلاد و همچنین نورپردازی آن نیز برای کنسرت ظافر یوسف، حد قابل قبولی نداشت اما با همه این اتفاقات نامناسب، اجرایی با کیفیت جهانی از سوی این گروه بین‌المللی، شبی خاطره‌انگیز را برای مخاطبان و علاقه‌مندان به موسیقی جز رقم زد.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه در این کنسرت، تبحر نوازندگان گروه بود که تک نوازی‌های آن‌ها در برخی لحظات اجرای قطعات، باعث ایجاد شور و هیجان در میان مخاطبان حاضر در سالن می‌شد؛ به ویژه اجرای نوازنده درامز برزیلی گروه که جوان‌ترین عضو گروه هم بود.

ظافر یوسف بعد از اجرای چند قطعه رو به مخاطبان حاضر در سالن گفت: این برای من مانند یک رویاست که در ایران و تهران حضور دارم. باعث افتخار من است که اینجا و برای شما مخاطبان اجرا می‌کنم.

وی در ادامه به معرفی اعضای گروه پرداخت و با جملاتی طنز هر کدام از آن‌ها را معرفی کرد.

یوسف سپس به حضور نادر مشایخی در سالن اشاره کرد و یادآور شد که مشایخی از دوستان اوست.

این خواننده و نوازنده عود تونسی، در بخش پایانی سخنان خود خطاب به مخاطبان، گفت: بیایید امشب با هم پرواز کنیم.

اجرای قطعات مختلف این گروه بین المللی با استقبال مخاطبان همراه شد.

در بخشی از کنسرت و زمانی که ظافر یوسف قصد داشت درباره قطعه پایانی توضیحاتی ارائه دهد، وقتی دید که چند مخاطب در حال ترک سالن هستند، با لحنی طنز گفت: کجا می‌روید؟ ما از تونس، ایتالیا، نروژ و برزیل آمده ایم تا برای شما اجرا کنیم.

وی در ادامه از ۲ کودکی که در سالن حضور داشتند خواست تا روی صحنه رفته و با او به اجرای کنسرت بپردازند. این ۲ کودک بعد از حضور بر صحنه سالن میلاد، بخش‌هایی از آهنگ «دونه دونه» محسن ابراهیم‌زاده را خواندند که این اتفاق با خنده و تشویق مخاطبان همراه بود.

ظافر یوسف در ادامه با اشاره به جایگاه مادر، همسر، خواهر و دختر خود در زندگی‌اش، قطعه پایانی کنسرت را به بانوان ایرانی تقدیم کرد.

در پایان گروه در میان تشویق ممتد حاضران در سالن، صحنه را ترک کردند در حالیکه یکی از بهترین اجراهای موسیقی بین المللی در ایران را طی چند سال اخیر رقم زدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق