نظام موجود، لباس تنگ به جان مردم افغانستان است


کسانی که ملی‌گرا هستند و به سلامت افغانستان می‌اندیشند باید بحث عدالت‌محور و مردم‌محور را در این مقطع تاریخ پیش بکشند و این مقطع تاریخ را به فرصتی تاریخی تبدیل کنند. بحث عدالت‌محور و مردم‌محور، تغییر نظام است. نظام موجود، لباس تنگ...

کسانی که ملی‌گرا هستند و به سلامت افغانستان می‌اندیشند باید بحث عدالت‌محور و مردم‌محور را در این مقطع تاریخ پیش بکشند و این مقطع تاریخ را به فرصتی تاریخی تبدیل کنند.

بحث عدالت‌محور و مردم‌محور، تغییر نظام است. نظام موجود، لباس تنگ به جان مردم افغانستان است. متاسفانه بار بار این لباس را پوشیده‌ایم. درحالی‌که صلاح و مصلحت ملی این است: این لباس را تبدیل کنیم.

در این یک قرن درجا زده‌ایم و نظام ریاستی متمرکزِ تک‌محور را که بنابه ساختار اجتماعی و فرهنگی مردم افغانستان کارآیی سیاسی ندارد و اشتباه‌بودن آن ثابت شده‌است؛ اما با عصبیت و... بار بار این نظام اشتباه را تکرار کرده‌ایم.

به تعبیر پوپر زندگی سراسر حل مساله است. متاسفانه ما اشتباه را رفع نمی‌کنیم تا مساله حل شود؛ بلکه با تکرار اشتباه، مساله را تشدید و بحرانی می‌کنیم. نظام سیاسی کارا در افغانستان، فدرالیسم است. بهتر است در این مقطع تاریخ، فدرالیسم به‌عنوان نظام سیاسی افغانستان پذیرفته و اجرایی شود.

یعقوب یسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!