آلبوم «تاروار» از سامانِ صادقیان و محمدجعفر قاضی عسکر منتشر شد


آلبوم «تاروار» از سامانِ صادقیان و محمدجعفر قاضی عسکر منتشر شد

آلبوم دونوازی «تاروار» با نوازندگی سامان صادقیان و محمدجعفر قاضی عسکر، توسط شرکت ترنم داوودی کهن راهی بازار موسیقی شد. نوشته آلبوم «تاروار» از سامانِ صادقیان و محمدجعفر قاضی عسکر منتشر شد اولین بار در موسیقی ایرانیان. پدیدار شد.

آلبوم «تاروار» از سامانِ صادقیان و محمدجعفر قاضی عسکر منتشر شدآلبوم «تاروار» از سامانِ صادقیان و محمدجعفر قاضی عسکر منتشر شدآلبوم تاروار از سامان صادقیان و محمدجعفر قاضی عسکر

آلبوم دونوازی «تاروار» با نوازندگی سامان صادقیان و محمدجعفر قاضی عسکر، توسط شرکت ترنم داوودی کهن راهی بازار موسیقی شد.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، آلبوم دو نوازی تار و تمبکِ «تاروار» اثری ست تازه از ساخته های سامان صادقیان آهنگساز و نوازنده تار که با همکاری و نوازندگی تنبک محمدجعفر قاضی عسکر در قالب ۱۶ قطعه بی کلام از جمله «درگاه»، «کرشمه وار»، «درآمد، چهارپاره»، «خیال انگیز»، «حصار»، «فرار از حصار»، «مخالف، رجز»، «لزگی» و… به اجرا در آمده است.

صادقیان در گفتگو با خبرنگار ما اثر تازه خود را این گونه معرفی کرد: «شاید «تاروار» یک نگاه نیمه کلاسیک به مقوله تک نوازی و دو نوازی دارد که در دو بخش چهارگاه و افشاری اجرا شده است. قطعات ضربی در بخش چهارگاه با در نظر گرفتن فرم های مرسوم و معمول در موسیقی دستگاهی انتخاب شده است و اجرای لزگی از ردیف میرزاعبدالله، به عنوان آخرین قسمت این بخش، تعهد به نظام ردیفی را تایید می کند.»

این نوازنده و آهنگساز همچنین افزود: «در بخش آوازی، گوشه ها با نوع نگاه مجری اثر به ردیف، به اجرا درآمده اند و شاید ساده ترین توصیف آن را بتوان اینگونه قلمداد کرد؛ تاثیری که از ممارست و تمرین منعطف و تحلیلی با ردیف، در محصل ردیف ایجاد می شود. دو قطعه ی ضربی از بخش افشاری این آلبوم قطعاتی است که آنها را در گذشته توسط نوازندگان برجسته اما با ساز دیگری شنیده ایم و نام قطعات مذکور «محجوبی وار» و «پایور وار» نامیده شده است. قطعه ی مطربی ساخته ی مجری و آخرین قطعه بخش افشاری ست. در این قطعه ردپای نگاه عمله ی طرب گونه به ساز تار، که آن را در نوعی از نوازندگی به اصطلاح غیر مکتبی در استادانی چون بیگجه خانی، مجد و شهناز وجود دارد، می بینیم و با تکرار سه بخشی این اثر، این نگاه تشدید می‌شود. قطعات ضربی دیگر شامل «درگاه»، «کرشمه وار»، «خیال انگیز»، «فرار از حصار» و «جدال» می باشد که آنها هم ساخته ی خود اجرا کننده است.»

سامان صادقیان در توصیف و تشریح قطعات دیگر اشاره کرد: « قطعات «فرار از حصار» و «خیال انگیز» بر اساس امکانات نوازندگی در ساز تار ساخته و پرداخته شده است. درگاه ساختی ذهنی داشته و شاید روایت دیگری از ساقی نامه است. «کرشمه وار» به حضور کرشمه ی معروف در ساختار موسیقی دستگاهی دامن می زند. جدال در فرم چهارمضراب_رنگ است. تکرار پایه ی قطعه، چه توسط ساز تار و چه ساز تنبک، بیانگر حضور و اهمیت پایه در پیکره ی هر چهارمضرابی است. شاید بهتر می بود در متن، روند حضور و ورود تنبک به عنوان ساز کوبه ای همراه به صورت تخصصی بیشتر بررسی می شد. اما جدا از برجستگی و توانمندی نوازنده تمبک به عنوان یک ساز مستقل، تلاش نوازنده تنبک، همراهی با تار، همسو با آن چیزی است که روند ملودیک قطعات نیاز دارد‌ و این موضوع در قطعات «کرشمه وار»، «خیال انگیز» و «مطربی» نمود بیشتری پیدا می کند. لازم به ذکر است، ضبط این اثر بعد از برگزاری چندین جلسه تمرین، به صورت همزمان صورت گرفته است.»

نوازنده تار آلبوم «تاروار» در مورد نامگذاری قطعات اثر خاطر نشان کرد: «در انتخاب نام قطعات چه در بخش چهارگاه و چه در بخش افشاری سعی در حفظ انسجام به جهت برخورد با یک اثر پیوسته و یکپارچه در موسیقی ( همان نگرش کلاسیک دستگاهی و ردیفی ) شده است. شاید بهترین حالت شنیدن این اثر، (بر خلاف برخی آثار منتشر شده امروزی) این است که هر بخش را از ابتدا تا انتها و به صورت پیوسته بشنویم.»

سامان صادقیان متولد ۱۳۶۲ در اصفهان، فراگیـری مـقدمات موسیقـی را نزد پدر خویـش آغاز کرد. ساز سـه تار نزد سعیـد مزدک و محسـن رازی، ساز تار نزد اسـتاد کیوان ساکـت و سعـید سـیاره ادامه روند فراگیری نوازندگی اوست و اجـرای کنـسرت های متـعدد در ایران، کشـورهای کره جنوبـی، روسـیه، ارمنسـتان و آلمـان، شـرکت در جشـنواره ی بیـن المللی ICCN یونسکو در کشـور کره جنوبی به همراه گـروه موسیـقی خزان (۲۰۱۲)، اجرای کنسـرت در بزرگداشـت بین المـللی حافظ و شـب عبدالوهـاب شهـیدی در تهران، نوازندگی در آلبوم موسیقی ( دریغ ) ( اجرای گروه ادیـب )، آلبوم سیب ( موسیقی کودکان ) اجرای گروه ادیب، آلبـوم های ( در کنار جویباران )،( شبگیر )،( گو خلق بدانند ) اجرای گروه ادیب، انتشـار آلبوم تصویری (سـرو خرامـان ) به آهنگسازی وی به همراه گروه موسیقی خـزان و آواز مجتبی عسگری و آلبوم پروانه می داند (یادواره رضا محجوبی)و…از جمله فعالیت های موسیقایی این هنرمند به شمار می آید.

محمدجعفر قاضی عسکر متولد ۱۳۶۳ در اصفهان، فعالیت موسیقی را نزد مسعود بخشی و نوید افقه آغاز کرده و پس از آن آشنایی با ادوار ایقاعی را از بابک خضرایی و آشنایی با تئوری ریتم را از دکتر محمد رضا آزاده فر آموخته است. قاضی عسکر سازهای کوبه ای همچون تمبک، دف، ضرب زورخانه و کوزه را با مهارت می نوازد. شرکت در چهارمین وششمین دوره ی جشنواره ی موسیقی جوان وکسب مقام اول تمبک نوازی در کشور، اجرای کنسرت در کشورهای آلمان، قطر و دبی به همراه گروه نقش جهان وبامداد و اجرای کنسرت در نقاط مختلف ایران به همراه گروه های فراق، شور انگیز، بامداد، ارکس ملی سپاهان، نقش جهان، مولانا، سوته دلان، دل انگیزان و ….نیز از جمله فعالیت های هنری-موسیقاییِ اوست.

شایان ذکر است که آلبوم «تاروار» از دو هنرمند اصفهانی، سامان صادقیان و محمدجعفر قاضی عسکر از سوی مؤسسه فرهنگی و هنری ترنم داوودی کهن منتشر شده است و علاقمندان می توانند این اثر را بصورت آنلاین از رسانه های مجاز موسیقی و یا نسخه فیزیکی و اورجینال آن را از مراکز معتبر فروش در بازار موسیقی خریداری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با حرکت به سمت خودروهای برقی