اعطای گواهی درجه یک هنری به 4 هنرمند موسیقی سیستان و بلوچستان


اعطای گواهی درجه یک هنری به 4 هنرمند موسیقی سیستان و بلوچستان

شب موسیقی سیستان و بلوچستان با اجرای سه گروه موسیقی استان و اعطای گواهی درجه یک هنری به هنرمندان این استان در جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.

اعطای گواهی درجه یک هنری به 4 هنرمند موسیقی سیستان و بلوچستان

به گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، در شب موسیقی سیستان و بلوچستان حبیب‌الله قادر آتشگر نوازنده دونلی و سرنا، برکت شکل‌زهی نوازنده قیچک، خداداد شکل زهی نوازنده قیچک و محمد نور محب‌زهی نوازنده و سازنده قیچک گواهی درجه یک هنری خود را از شورای ارزشیابی هنرمندان دریافت کردند.

گواهی درجه یک هنری بالاترین درجه هنری که توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان اهدا می‌شود.

مدرک درجه یک هنری این هنرمندان استان سیستان و بلوچستان توسط محمد اله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت امور هنری، سیدمحمد طباطبایی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان اعطا شد. این در حالی بود که گروه «هامون» به سرپرستی حبیب الله قادر آتشگر از شهرستان زابل با لباس‌های محلی سفید و کت‌های مشکی آینه دوزی روی صحنه رفت و اجرا کرد.

محمد بخش محل زهی نوازنده رباب، ابراهیم براهوتی نوازنده تنبورک، علیم قادر آتشکر نوازنده قاشقک، امیر گرگیج نوازنده دهلک نوازندگان گروه «هامون» بودند که قطعه «ای وطن، ایران من» را اجرا کردند. این گروه تاکنون در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت داشته است.

در ادامه گروه موسیقی «ساحل مکران» به سرپرستی اسحاق بلوچ نسب از شهرستان چابهار روی صحنه رفت و اولین اجرا را با روایت یک داستان شروع کرد. این گروه نیز در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی از جمله کشور فرانسه، سوئد، عمان و پاکستان اجرا داشته است. استاد اسحاق بلوچ نسب نیز درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان دارد.

احمد وطن‌خواه نوازنده قیچک، حاج مرادبخش بارسا نوازنده تنبورک همراه استاد اسحاق بلوچ روی صحنه اجرا کردند. ضمن اینکه گروه موسیقی «گلداز» به سرپرستی گل محمد بلوچی از شهرستان نیکشهر ار جای پایانی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تالار سوره بود. این گروه نیز در کشور‌هایی مثل عمان، عراق و برخی از کشور‌های آفریقایی اجرا داشته است.

انواع نغمه‌ها و آواز‌ها از جمله «عرفانی و عبادی، بزمی و دیوانی، حماسی و شائری، لالایی‌ها، نازینک‌ها، لیکوها، زهیروک‌ها، کارآواها، سوت‌ها و شادی آواها، آسوکه‌ها» را می‌توان در موسیقی سیستان و بلوچستان شنید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی